Náměstkyně Klára Liptáková (KDU-ČSL) a primátor Petr Vokřál (ANO).

Náměstkyně Klára Liptáková (KDU-ČSL) a primátor Petr Vokřál (ANO). | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Že bude mít Brno taxi pro seniory, se primátor dočetl z novin

  • 4
Lidovecká náměstkyně primátora Klára Liptáková tento týden oznámila, že v Brně zahájil dvoutýdenní zkušební provoz takzvaný seniorbus v podobě elektromobilu, který bude levně nabízet svezení starým lidem. Primátor Petr Vokřál (ANO) se o projektu dozvěděl až z novin.

„Je to sociálně velmi prospěšná věc. Senioři totiž často musí urazit velkou vzdálenost ze zastávek MHD a nákladné taxi si platit nemohou. My je chceme vozit ode dveří ke dveřím, ale za částku pro ně přijatelnou - ve výši desítek korun,“ představovala Liptáková záměr novinářům (více čtěte zde).

A Dopravní podnik města Brna (DPMB) obratem začal důchodce převážet.

Háček? Primátor Petr Vokřál (ANO), stejně jako další brněnští radní, se o celém projektu dozvěděl z novin. A začali pátrat, jak je možné, že dopravní podnik, který je jim podřízenou městskou firmou, spustil službu, kterou rada neschválila a dokonce o ní ani neví.

„Musím říct, že mě článek překvapil. Pomoc seniorům je zájem celé koalice. Dobrá myšlenka ale byla uspěchaná. Čtrnáctidenní testovací provoz je nedostatečný. Pokud děláme pilotní projekt, musíme ho dobře připravit a promyslet, jak na něj případně navážeme,“ uvedl Vokřál, který nyní s Liptákovou jedná o dalších krocích.

Kde město vezme peníze není jasné

Pokud by radní chtěli službu zachovat, museli by příští rok na její provoz přiklepnout podle odhadu Liptákové tři miliony korun. Kde je město vezme, ale není jasné. V návrhu rozpočtu totiž kolonka není.

Sama Liptáková na opakované dotazy MF DNES ohledně seniorbusu nereagovala. Jak celá věc vznikla, částečně přiblížil dopravní podnik.

„Oslovil nás odbor sociální péče s tím, že služba funguje dobře v Plzni a jestli bychom ji nechtěli zavést v Brně. Protože nám navíc firma Nissan nabídla, jestli nechceme na čtrnáct dnů otestovat jejich vozidlo na elektrický pohon, zkombinovali jsme to,“ popsala mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Sociální odbor ovšem do gesce Liptákové vůbec nespadá. Na starosti ho má její kolega ze Žít Brno Matěj Hollan.

„Seniorbusem se odbor zabýval na žádost KDU-ČSL. Za sociální věci je nicméně dle koaliční smlouvy odpovědné Žít Brno. Jak daleko dostoupila jednání s DPMB a že se již zahájil zkušební provoz, jsem nebyl informován ani já jako gesční náměstek pro sociální věci, ani Richard Mrázek jako gesční náměstek pro dopravu,“ uvedl Hollan.

Překvapila i s tramvajemi

A není to jediná sóloakce náměstkyně primátora. Ta také minulý týden přejala nápad lidoveckého europoslance Pavla Svobody a novinářům oznámila, že Brno pošle na Ukrajinu nepotřebné tramvaje, které dopravní podnik vyřadí. Ani tenhle nápad ovšem s nikým neprojednala. Informace tak chyběly náměstkovi Mrázkovi (ANO).

„Zadal jsem nyní dopravnímu podniku, aby nám vůbec řekl, jestli nějaké takové nepotřebné tramvaje má,“ uvedl Mrázek.

Nedorozumění přitom přichází po nedávné koaliční krizi. Liptáková podle informací MF DNES zvažovala, že přijme nabídku ČSSD, aby se ona stala primátorkou v široké koalici bez ANO. Nebylo ale pravděpodobné, že se podaří získat potřebný počet 28 zastupitelů, a lidovci nakonec oznámili, že chtějí zůstat v současné koalici (více jsme psali zde).


Elektromobil