Neudržované hlavní nádraží v Brně.

Neudržované hlavní nádraží v Brně. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Ostudy Brna: centrum hyzdí nádraží s podchodem i zanedbaná Zvonařka

  • 281
Špína, zápach, překážky a tlačenice, v nichž si libují kapsáři. To je vizitka nejvytíženějšího brněnského dopravního uzlu. Hlavní nádraží s podchodem i nedaleký autobusový terminál na Zvonařce redakce iDNES.cz zařadila jako první místa do seriálu Ostudy Brna.

„Chaos, nesmyslně zastavěné zastávky zábradlím, celkově nelogické rozmístění. Špína a bezdomovci všude. Chtělo by to kompletní renovaci,“ napsal loni v prosinci Petr Skočovský na server Foursquare, kde si lidé ze všech koutů světa vyměňují zkušenosti a doporučení z cest.

Je to nejošklivější místo v Brně, shodují se i další uživatelé webu. „Když tam prosedíš den, uvidíš všechny části lidské společnosti a kultury, od nejlepších po nejhorší,“ dodal svůj pohled na věc například Marek Ovčáček.

A souhlasí i odborník. „Je to opravdu jedno z nejhorších nádraží v Česku. Auta, lidé, autobusy, ti všichni z toho vytvářejí enormně zatížený prostor.  Turisté, kteří přijedou do Brna poprvé, se musí cítit strašlivě, zvlášť když přijedou třeba z Vídně, kde teď dokončili nové moderní nádraží,“ připouští architekt Tomáš Rusín.

Ateliér RAW, jehož je spoluvlastníkem, před časem město požádalo o vytvoření projektu na úpravu přednádraží. Nakonec ho ale úplně shodilo ze stolu a loni nezačaly ani slibované dílčí změny (více jsme psali zde). Prostory, kde se nejméně dvě desetiletí nic nezměnilo, tak pustnou dál.

Vizualizace budoucí podoby brněnského hlavního nádraží
Vizualizace budoucí podoby brněnského nádraží
Vizualizace budoucí podoby brněnského nádraží
Vizualizace budoucí podoby brněnského nádraží
Vizualizace budoucí podoby brněnského nádraží
Vizualizace budoucí podoby brněnského přednádraží

Vizualizace budoucí podoby brněnského hlavního nádraží

Nyní má město v rukou další projekt, podle něhož se snad už začne konečně opravovat. Novou tvář by podle náměstka primátora pro technickou oblast Richarda Mrázka (ANO) lokalita mohla získat ještě během letošního roku.

Investorem jsou Brněnské komunikace, úpravy provedou Dopravní stavby Brno. „Firma má zahájit stavbu v nejbližších týdnech. Jde o rekonstrukci východů z podchodu, které dostanou novou odlehčenou podobu, na schodech by měly být eskalátory. Zrekonstruován bude i objekt hned u východu z nádraží, kde by měly vzniknout informace,“ přiblížil náměstek.

Jako v případě podchodu i zde má město problém s nájemcem, kterému už vypršela smlouva, avšak stále odmítá svou trafiku přestěhovat. „Řešíme to žalobou na vyklizení, aby soud tuhle věc urychlil, pokud se nedohodneme,“ doplnil Mrázek.

Město nyní připravuje dokumentaci pro územní rozhodnutí. Opravovat se bude po etapách, přesto lidé v následujících měsících musí počítat s omezeními. Chodníky v okolí budovy hlavního nádraží budou rozkopané do července.

Ostudy Brna

Server iDNES.cz a deník MF DNES přinesou několik dílů seriálu o největších brněnských ostudách. Na závěr budou mít čtenáři možnost zvolit v anketě tu nejpalčivější.

Co dělá Brnu ostudu podle vás? Pište na redbrn@mfdnes.cz

„V srpnu by měly začít výluky na havarijních částech kolejí v brněnském železničním uzlu. Prostor již musí být funkční, protože do přednádražního prostoru budou cestující z některých vlaků vozit autobusy náhradní dopravy,“ informovala vedoucí oddělení koncepce dopravy Zdeňka Šamánková.

Podchod není ničí

Podchodem, který hlavní nádraží spojuje s ulicí Úzká, každý den projdou tisíce lidí. O zvelebení ponuré a špinavé „Myší díry“ se na podzim roku 2012 snažili studenti VUT (psali jsme o tom zde). Na větší a komplexní úpravu zašlé spojnice se ale stále čeká a to zejména kvůli letitému sporu o jeho vlastnictví.

Přestože podnikateli Josefu Richardu Pliskovi, který měl podchod v nájmu a dál ho pronajímal převážně asijským prodejcům, už vypršela nájemní smlouva, magistrát má nyní po verdiktu soudu svázané ruce. Vyklidit nevzhledné a překážející stánky mu totiž soud z podchodu ani ne před dvěma měsíci znemožnil. Zatím se mu nepodařilo prokázat, že je majitelem podchodu (více čtěte zde).

Město se proti verdiktu odvolalo. „Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových se vyjádřil, že se necítí být vlastníkem podchodu, tím pádem dal jasně najevo, že vlastníkem je město Brno. Uvidíme, zda se pan Pliska vyjádřením spokojí. Snad se s ním spokojí i soud a už vydá konečné rozhodnutí,“ dodal náměstek Mrázek.

Dokud se nepodaří prokázat, že patří městu, podchod magistrát nijak zvelebovat nebude. Komplexní rekonstrukce připadá v úvahu až po vyklizení. Odstranění stánků však ještě může několik let trvat.

Názor na budoucí podobu podchodu si vedení města teprve utváří. Rádo by v něm například prezentovalo městské firmy, zejména příspěvkové organizace jako jsou třeba divadla. „Nechtěl bych teď říct, že tam nebude žádný stánek, ale chtěli bychom prodejny zakotvit do jasně definovaných ploch, aby nevznikaly živelně a lidé mezi nimi nekličkovali,“ doplnil náměstek.

Zvonařka čeká na verdikt o vlakovém nádraží

Ústřední autobusové nádraží v ulici Zvonařka slouží od roku 1978. Další osud železobetonového monstra nyní závisí na koncepci řešení železničního uzlu, o němž budou Brňané zřejmě hlasovat v referendu (více zde). Přesun hlavního vlakového nádraží bude mít dopad i na to autobusové.

Správa železniční dopravní cesty podle informací brněnského magistrátu v nejbližších týdnech rozhodne o zhotoviteli studie proveditelnosti, která by měla být dokončená v příštím roce.

Hlavní nádraží, podchod a Zvonařka

Nově instalované kovové přepážky znemožní ležení na lavičkách na brněnském...
Autobusové nádraží Zvonařka v Brně
Asijské tržiště na jednom z nejfrekventovanějších míst v Brně. Tak vypadá už...
Současná podoba brněnského Hlavního nádraží.

„Až tehdy bude možné odpovědět na otázku, kde železniční uzel města bude, jestli to bude odsunutá varianta pod Petrovem, nebo odsunutá varianta u řeky. Pak také bude možné říct, co se bude dít s autobusovým nádražím,“ dodal náměstek primátora pro technickou oblast.

V tuto chvíli podle něj není vhodné do přestavby autobusového nádraží investovat, a když, tak maximálně do úprav, které by zlepšily orientaci cestujících. „Opravy by měly být řešeny, až bude rozhodnuto, kde bude nádraží umístěno,“ doplnil Mrázek.

Studie má odpovědět na otázku, zda bude dost prostoru pro autobusové nádraží i v odsunuté variantě pod Petrovem. Dokud není jasné, zda se autobusové nádraží kvůli železničnímu uzlu bude stěhovat, nechystá se podnikat nic ani majitel parcely, společnost ČSAD Brno holding.

„Desítky let žijeme v situaci, kdy nevíme, co bude dál. Žádný hospodář by za situace, kdy vám neustále někdo říká, že se to možná bude likvidovat, nešel do žádných zásadních oprav. Dokud nás město nevyžene, tak tady nádraží zůstane,“ sdělil iDNES.cz Jan Dvonč, ředitel firmy Tourbus, která nádraží provozuje.