Ve třistapadesátkách byl největším adeptem na titul Toni Mang. Brno ale...

Ve třistapadesátkách byl největším adeptem na titul Toni Mang. Brno ale okouzlil mladý Belgičan Didier de Radiguez, který do šampionátu vlétl stejně skandálně jako v roce 1975 Johnny Cecotto. Radiquez na motocyklu Chevallier nedal ani Mangovi šanci, německý šampion si nicméně druhým místem upevnil vedení v čele šampionátu. | foto: Archiv Automotoklubu Masarykův okruh

Historie okruhu: Závod měl nahnutou budoucnost už v roce 1982

  • 1
Světová špička do Brna v roce 1982 mířila v dokonalé konstelaci –nechyběla žádná z hvězd a navíc v dvou silnějších kubaturách se v Brně mělo rozhodnout o titulech. Všechny ale zajímaly dvě mnohem palčivější věci – pojede se vůbec závod? A pokud ano, není to úplně naposledy?

Motocyklová elita totiž do Brna mířila z finské Imatry, kde se na mokru zabil sajdkárista Jock Taylor.

A mezi jezdci dokonce kolovala petice proti brněnskému závodu, který byl kromě Imatry posledním přírodním okruhem v šampionátu.

Hrozbu zrušení závodu v roce 1982 se podařilo zažehnat, nicméně ani velmi vstřícné jednání s jezdci a činovníky FIM, které svolalo české vedení Velké ceny na sobotní podvečer, nezlomilo tlak na zrušení závodu pro sezonu 1983.

Výročí Velké ceny

Velká cena letos na Masarykově okruhu v Brně oslaví padesáté narozeniny. V pravidelném fotoseriálu se nyní můžete podívat na unikátní fotografie momentů, které vyhlášený podnik v uplynulém půlstoletí doprovázely. Dlouhá léta je trpělivě zpracovával Zdeněk Zavřel.

Jezdci sice formálně řekli, že pokud závod v kalendáři bude, na start se postaví, bylo ale jasné, že jejich výtky u FIM převáží nad slovem brněnských pořadatelů.

Z perspektivy roku 1982 se hrálo o hodně. Všichni totiž byli přesvědčení, že nový okruh bude hotový už v roce 1984 a pokud by se podařilo přesvědčit FIM pro rok 1983, kontinuita a tedy i jistota zachování závodu v Brně by byla jistá.

To se ale nepodařilo. A nepodařilo se ani postavit nový okruh. Ten se v roce 1984 teprve začal budovat, poprvé se závodilo v roce 1987.

Nicméně ani čtyřletá přžestávka Brno o Grand Prix nakonec nepřipravila.

Mezi neuvěřitelnými horami slámy tak v roce 1982 naposledy staré Brno zažilo závod mistrovství světa. A v něm prožili černý den hlavně šampioni. Toni Mang v Brně prakticky pohřbil šanci stát se mistrem světa ve dvěstěpadesátkách.

Po startu z osmého místa se propracoval dopředu a jezdil na druhém místě s šancí stáhnout ztrátu na pozdějšího vítěze Carlose Lavada.

Brno okouzlil mladý Belgičan. Do závodu vlétl skandálně

Jenže v osmém kole havaroval - prý kvůli přidřenému motoru - a i když nakonec závod dojel na bodovaném osmém místě, jeho konkurenti v boji o titul mu uskočili.
Stopětadvacítky už měly jistého mistra světa – Angela Nieta. Ten tradičně nepřijel, další body nepotřeboval.

Závod však rozhodně nebyl nuda. Zpočátku vypadal jako jasný favorit Lazzarini bojující ve skupině s Müllerem a Palazzesem.

Jenže zezadu se famózním výkonem dotáhl Ricardo Tormo, který převzal vedení. Lazzarini se ale nakonec vzmohl na neuvěřitelný nástup, Torma předjel a dojel si pro první místo i traťový rekord.

Ve třistapadesátkách byl největším adeptem na titul Toni Mang.

Brno ale okouzlil mladý Belgičan Didier de Radiguez, který do šampionátu vlétl stejně skandálně jako v roce 1975 Johnny Cecotto.

Radiquez na motocyklu Chevallier nedal ani Mangovi šanci, německý šampion si nicméně druhým místem upevnil vedení v čele šampionátu.