Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Novorozeně vydrželo, psaly noviny. Rozhodla nová čtyřválcová Jawa 350

  16:19aktualizováno  16:19
Titulek vypůjčený z dobového tisku dokonale odráží nadšení, které zavládlo mezi českými fanoušky po Velké ceně ČSSR v roce 1968. František Šťastný totiž stál na stupních vítězů kubatury do 350 ccm!

František Šťastný na stupních vítězů s Giacomem Agostinim a Heinzem Rösnerem. Český jezdec startoval i ve třídách do 250 ccm a do 500 ccm. V obou případech nedokončil kvůli technické závadě. Ve slabší třídě kvůli uvolněné kapotáži, v pětistovkách už ono „novorozeně“ skutečně nevydrželo. | foto: Archiv Automotoklubu Masarykův okruh

Československému jezdci se to v plné konkurenci jezdců světového šampionátu podařilo až napočtvrté a klíčovou roli sehrálo právě „novorozeně“.

Tedy dvoutaktní čtyřválcová Jawa 350, která Šťastného o rok dřív nefungovala vůbec.

Výročí Velké ceny

Velká cena letos na Masarykově okruhu v Brně oslaví padesáté narozeniny. V pravidelném fotoseriálu se nyní můžete podívat na unikátní fotografie momentů, které vyhlášený podnik v uplynulém půlstoletí doprovázely. Dlouhá léta je trpělivě zpracovával Zdeněk Zavřel.

V roce 1968 už měla za sebou podstatně víc testů, ale riziko, že motor závod nevydrží, bylo stále obrovské. Nakonec se to ve třídě do 350 ccm podařilo.

Úspěch Františka Šťastného a Jawy je nezpochybnitelný, ale přece jen českému jezdci ke stupňům vítězů pomohl Soičiró Honda, který utnul pro sezonu 1968 tovární tým.

Na startu tak nestál Mike Hailwood, který by se pravděpodobně utkal o prvenství s Giacomem Agostinim. Hvězdný Ital tak neměl mnoho práce a v obou nejsilnějších kubaturách si dojel pro vítězství.

Slabší kubatury – dvácy i čtvrtlitry ovládl Phil Read, který ztratil svého největšího soka – Bill Ivy v závodu stopětadvacítek havaroval a ve dvěstěpadesátkách sice dojel na stupních vítězů, ale svého soka v boji o titul neohrožoval.

Fotogalerie

A ještě jedna věc visela v červenci 1968 ve vzduchu – Pražské jaro a tání poměrů.

Novináři se dokonce zahraničních jezdců dotazovali, jestli politickou situaci v Československu sledují a co jí říkají.

Většina odpovídala vyhýbavě, třeba Bill Ivy: „Nechci se odpovědi vyhýbat, ale politika mě příliš nezajímá. Pokud by se ovšem dělo něco mimořádného v mojí vlasti, v Anglii, jistě bych nezůstal lhostejný.“

Byl závodní den, 21. července 1968.

Do invaze vojsk Varšavské smlouvy zbýval přesně měsíc.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Karel Abraham (vpravo) a Jorge Martinez pózují s motocyklem Ducati, Aspar .
Talent už není hlavní, tvrdí šampion Martínez, šéf Abrahamova týmu

Svět si obvykle nepamatuje ty druhé. A tak si leckdo spíš vybaví, že první vítězství Valentina Rossiho přišlo v roce 1996 v Brně. Kdo ale tehdy dojel hned za...  celý článek

Karel Abraham je nejen závodník, ale také instruktor motoškoly. Našemu...
Abraham o Haydenovi: Líbily se mu holky z našeho týmu, tak přišel na oběd

Dvanáct let se potkávali na závodech, půlku z toho byli i přímí soupeři na trati. A tak když se v pondělí vpodvečer motocyklista Karel Abraham dozvěděl, že...  celý článek

Na brněnském Masarykově okruhu se připravují na Velkou cenu. Mezi nutné úpravy...
Na Masarykově okruhu se poměří Italové, do Brna se těší

Jak se závodí v italském stylu, budou moct o víkendu sledovat návštěvníci brněnského Masarykova okruhu. Na zdejší asfalt se po deseti letech vrací šampionát...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.