Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Šest pruhů na dálnici D1 u Brna zatím nebude, nejsou peníze

  21:30aktualizováno  21:30
Největší oprava dálnice D1 od jejího vzniku začne už příští rok. Nový povrch i rozšíření o jeden metr během deseti let dostane 160 kilometrů dlouhý dálniční úsek od Kývalky po Mirošovice. Na dva roky plánované rozšíření dálnice u Brna na tři pruhy ale už nezbývají peníze.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Nejvytíženějšími úseky mezi Holubicemi a Kývalkou tady denně projede skoro 68 tisíc aut denně. A každý rok toto číslo roste o pár tisíc. "S penězi na rozšíření D1 u Brna se příští rok nepočítá," vzkazuje řidičům mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

"To je katastrofa. Hlavně na křížení D1 s dálnicí od Bratislavy nebo se silnicí od Vídně je to zacpané každý den. Tam, kde najíždí auta na dálnici, jsou kolony pořád," reaguje na špatnou zprávu řidič z povolání Libor Mlčoch, který už na "dé jedničce" najel přes milion kilometrů.

"Podle mě by měla být třípruhová od Brna až po Prahu," myslí si. Zatímco u Brna v nejvytíženějším úseku mezi exity Brno-centrum a Brno-jih projede denně přes 67 tisíc aut, u Prahy je to skoro 100 tisíc. Tady už přitom řidiči v šesti pruzích jezdí. Pro srovnání, na Vysočině je denní intenzita asi 37 tisíc aut.

Brněnská radnice se nevzdává, dálnice je na hranici své kapacity


Vedení Brna se ještě nevzdává. "Je to pro město prioritní stavba. Proto se pokusíme ještě dohodnout na dodatečném přidělení peněz," plánuje další kroky primátor Roman Onderka.

Ačkoli je dálnice už dlouho na hranici své kapacity, o rozšíření se rozhodlo teprve asi před dvěma lety. A i kvůli připomínkám ekologů ještě nejsou hotové všechny dokumenty.

"I kdybychom na stavbu nějaké peníze v příštím roce dostali, zřejmě by se nám nepodařilo ji zahájit," upozornil Pavel Doležal z Ředitelství silnic a dálnic na to, že stále ještě probíhá územní řízení pro stavbu.

ilustrační foto

"Předschválená je asi jen třetina změn územních plánů. Zbytek se stále řeší. Troufám si říct, že například pro úsek dálnice u Černovických teras bychom už brzy mohli začít připravovat dokumenty pro stavební povolení," vybral Doležal jeden z úseků dálnice, kde jsou nejblíže k tomu "kopnout do hlíny".

Podle dopravního experta Stanislava Humla by ale Brnu ulevila jiná stavba. Severní spojení z Prahy do Ostravy přes Hradec Králové.

"Tam chybí asi 120 kilometrů čtyřpruhové silnice mezi Humpolcem a Hradcem Králové. I když je to o šedesát kilometrů delší, všichni tak jezdí přes Brno. Severní spojení by ulevilo celé D1," říká Huml.

To uznává i ministerstvo dopravy. Severní spojení z Prahy do Ostravy je však podle Karla Hanzelky ještě víc v plenkách než rozšíření D1.

Ministerstvo dopravy kvůli krizi peníze na nové stavby neschválí

"V nejbližších pěti letech se nezačne. Nehledě na to, že nejsou peníze," připomíná Hanzelka první přikázání ministerstva dopravy pro krizové období: Dokonči, co jsi začal, a nedávej peníze na stavby, které ještě neodstartovaly.

Úpravy dálnice v úseku Kývalka – Holubice a její rozšíření na šest jízdních pruhů mají stát čtyřicet miliard korun. Nejsložitější je technické řešení křižovatek D1 s D2 a D1 s rychlostní silnicí R52.

"Právě s technickým řešením těchto dvou křižovatek byly největší problémy. Ale i tam už jsme našli řešení," říká vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bělko.

Kdy se začne s rozšiřováním třicetikilometrového úseku, si dnes nikdo netroufne odhadnout. Začít se mělo podle původních plánů v letech 2010 a 2012 a mělo trvat tři až čtyři roky. Jenže už dnes má celá příprava zpoždění.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

k řece Svitavě v Brně se chodí relaxovat. V budoucnu se v části toku zlepší...
Po nábřeží Svratky je čas i na Svitavu, volají organizátoři festivalu

Zatímco nábřeží Svratky blízko centra Brna čeká, až jej začnou opravovat podle návrhu architekta Ivana Rullera, Svitavě se moc pozornosti nedostává. Pořadatelé...  celý článek

Muž zapálil na kole sedlo. Kamarádi nevěřili, že může hořet
VIDEO: Šedesátník zapálil sedlo cizího kola, vsadil se s kamarády

Neobvyklé oznámení dostali v úterý v noci brněnští strážníci. Zavolal jim pracovník úklidové služby, že na hlavním nádraží hoří jízdní kolo. Ukázalo se, že ho...  celý článek

Z Ječmeniště zbyly trosky, daří se tam vínu
Ves zmizela v zajetí ostnatých drátů, byla kolébkou nejlepších vín

Dnes by to bylo ideální místo pro turistický i vinařský byznys. Druhá světová válka a pak železná opona ovšem vesnici Ječmeniště na česko-rakouských hranicích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.