Silničáři na jihu Moravy letos opraví jen ty nejhorší úseky. Ilustrační snímek

Silničáři na jihu Moravy letos opraví jen ty nejhorší úseky. Ilustrační snímek | foto: Yan Renelt, MF DNES

Silničáři na jihu Moravy letos „zalátají“ jen ta nejhorší místa

  • 13
Přes patnáct set kilometrů jihomoravských silnic potřebuje opravit. Silničáři však přiznávají, že jejich rozpočet jim letos umožní zalátat jen ta nejhorší místa. A kvůli proměnlivému počasí, kdy se střídají mrazivé a teplé dny, navíc poškozených míst stále přibývá.

Jihomoravští silničáři mají na letní i zimní údržbu 3 918 kilometrů silnic druhých a třetích tříd 565 milionů korun. Tato částka jim zdaleka nestačí.

"Souvislou údržbu nebo opravu vyžaduje podle analýzy stavu vozovek celkem 1 548 kilometrů silnic. Základní příspěvek na údržbu silnic umožní v roce 2013 řešení pouze lokálními výspravami," uvedl šéf Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

Na souvislé opravy už silničářům v rozpočtu peníze nezbývají. Jednou z možností, jak přesto některé úseky opravit, je získat peníze z Evropské unie. Na spolufinancování projektů mají totiž připravených ještě 178 milionů korun.

"V rámci Regionálního operačního programu je pro rok 2013 připravováno celkem 28 projektů. Ty řeší rekonstrukce silnic v celkové délce 95 kilometrů včetně 27 mostů," přiblížil Zouhar.

Jedná se například o zhruba sedmikilometrový úsek silnice mezi Ivančicemi a obcí Polánka nebo o deset kilometrů z Nosislavi do Velkých Němčic. Zpravidla se opraví část silnice v délce od pár set metrů do několika kilometrů.

Krajská kasa je na tom stejně špatně jako silnice

Druhou možností je pro silničáře obrátit se na vedení kraje. Už v únoru se tak bude Rada Jihomoravského kraje zabývat jejich návrhem, jak vyřešit havarijní stav silnic, kterým nepomohou ani lokální opravy.

"Souvislé opravy jsou navrženy na 125 kilometrů silnic s předpokládaným nákladem 350 milionů korun," upřesnil šéf silničářů s tím, že zatím nelze předjímat, jestli jim kraj tuto částku vůbec poskytne.

A jak to tak vypadá, nejspíš zůstane jen u zbožného přání silničářů. Kraj má totiž v kase na opravy zdecimovaných silnic pouhých sto tisíc korun.

"Dohodli jsme se ale, že pokud nějaké peníze v kase zbudou, dáme je letos přednostně na opravy silnic," uklidňuje krajský radní zodpovědný za dopravu Zdeněk Pavlík. Podle něho je totiž stav silnic stejně tristní jako stav krajské kasy.

"Řešit to ale skutečně už budeme muset. Ty silnice jsou hrůza. Tři roky jsme do oprav investovali opravdu velmi málo," řekl Pavlík. A dodal ještě, že v únoru žádné rozhodnutí padnout nemůže.

"Musíme počkat alespoň do konce prvního čtvrtletí, jak se budou vyvíjet příjmy Jihomoravského kraje. Pak něco musíme vymyslet," uzavřel.

Proměnlivé počasí ničí silnice víc než tuhá zima

Aby toho nebylo málo, další vrásky na čele silničářům přidává letošní zima. Už teď jsou náklady na údržbu oproti loňsku vyšší o třicet milionů korun a celkový účet za zimu se podle nich vyšplhá až na 220 milionů. Loni to přitom bylo něco přes 170 milionů.

Letos sice nejsou takové mrazy jako loni, často se však mění počasí. "Letošní zima je jedna z nejnáročnějších. Vozovky dostávají kvůli střídání teplot zabrat, údržba se navíc opakuje pořád dokola," řekl provozní náměstek silničářů Alois Vybíral.

"Oproti minulému roku evidujeme na silnicích již v tomto období výrazný nárůst výtluků a výmrazků a je zřejmé, že pro celou řadu silničních úseků bude nutné hledat dodatečné finanční zdroje," upřesnil Zouhar.

Větší je ve srovnání s loňskem i spotřeba posypových materiálů. Od listopadu na silnice padlo přes 15 tisíc tun soli a kolem 27 tisíc tun štěrku a písku. Do března to podle Vybírala bude kolem 20 tisíc tun soli a 50 tisíc tun písku a štěrku.

Sůl navíc silničáři kupují v létě, kdy je její cena nižší. Do skladů se jim však vejde jen 15 tisíc tun a nákup další už se jim prodraží. "Písek a štěrk kupujeme za stejnou cenu v zimě i v létě," dodal Vybíral.

,