Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Michal Sváček

Silničářům chybí lidi, práce prý není moc atraktivní

Silničáři letos očekávají tuhou zimu, ti na Vyškovsku přesto nechystají žádná mimořádná opatření. Kvůli uzavírce bučovického průtahu vede objížďka přes nížkovický kopec a právě tam se očekávají největší potíže. "Je to ale jediná přijatelná trasa," říká vedoucí provozního úseku vyškovských silničářů Alois Luska.

Jak se chystáte na zimní údržbu silnic?

Dlouhodobě se snažíme zvýšit počet silnic s chemickým posypem, ale v tom nám brání ochranná pásma. Největší potíže máme s úseky kolem Opatovické přehrady nebo na Zouvalce. Tam by nám chemický posyp velmi pomohl, odbor životního prostředí jej však zakazuje. Na těchto místech můžeme používat pouze drť nebo písek.

Chystáte nějaké novinky?

Moc nových věcí se vynalézt nedá. Zmodernizovali jsme strojový park, snažíme se auta sjednotit také kvůli náhradním dílům. Ve vyšších polohách jsme měli problémy s vyjetými ledovými kolejemi, proto jsme přikoupili ledořezy.

Co vám způsobuje největší obtíže?

Velké problémy máme se zaměstnanci. Práce to není zrovna atraktivní, řidiči stárnou a nové nemůžeme nalákat. Zaměstnáváme proto i soukromníky, kteří se zaváží úseky udržovat. Každé auto má GPS, takže máme přehled, kde sypače zrovna jsou. Spolupracujeme také s jihomoravskými autodopravci. Víme, kde jsou naše sypače i jejich autobusy, a můžeme si vzájemně pomáhat.

Nakoupili jste nové sněhové zábrany, takzvané zásněžky. Kam je chcete umístit?

Nové zásněžky jsme pořídili. Dříve se používaly dřevěné, ale ty byly moc těžké a složité na přepravu. Nyní používáme síťové zásněžky z umělé hmoty, ale ty jsou zase náročnější na uskladnění. Žerou nám je totiž myši. Zátarasy proti sněhu dáváme hlavně tam, kde jsme měli v minulosti problémy, na Drahanské vrchovině a ve Vyškovské brázdě. Zásněžky jsou ale spíše doplňkovým opatřením. S moderními stroji stíháme i bez nich. Dáváme je jen na opravdu větrná místa, většinou na úseky ne delší než kilometr.

Má správa silnic dostatečné zásoby posypových materiálů?

Před každou zimou děláme inventuru a podle potřeby dokupujeme. Hodně nám toho zbylo z loňska. Vybaveni jsme dostatečně, naše sklady jsou naplněné až po stropy.

V zahraničí se silnice chemicky ošetřují ještě před tím, než začne mrznout. Sypete solí také dopředu?

Předsolování se vyplatí jen na silnicích, kde je velký provoz. Třeba na objížďce Bučovic. Zkrápění solankou však hodně závisí na počasí. Pokud příliš mrzne, je to ještě horší, než kdybychom nepředsolovali. Každé cestmistrovství má zprávy z příslušné meteostanice a řídí se podle nich.

Neplánujete rozmístit na problémová místa značky s povinnou zimní výbavou?

Značky jsme samozřejmě chtěli rozmístit, ale kraj nám to nepovolil. Po silnicích by pak nemohl téměř nikdo jezdit. Hlídat budeme hlavně tři nejkritičtější místa: na tahu z Vyškova na Drnovice a ke Kojálu, z Vyškova na Zouvalku a také na objížďce Bučovic, kterou si našli vynalézaví řidiči z Nesovic přes Rošťoutky a na Bohdalice.

Chystáte se třeba do nížkovického kopce připravit hromady s pískem?

Hromádky písku jsou tam nachystány každý rok, ale každý rok zůstanou netknuté a na jaře je zase odklidíme. Řidiči u sebe většinou nevozí lopatu. Když je náledí, hned se vytvoří kolona a naše sypače se mezi auta nedostanou. Pak musíme silnici z jednoho směru uzavřít a auta vytáhnout traktory.

Nebyla by na zimu vhodnější jiná objížďková trasa?

Bohužel není možné zvolit jinou trasu. V okolí není žádná silnice, která by vydržela takovou zátěž. Po mostech, které unesou patnáct tun, teď sice jezdí šedesátitunové kamiony, ale s tím my nemůžeme nic dělat. Jediná odpovídající cesta vede právě přes Nížkovice.

Chystáte do konce roku ještě nějaké opravy?

Opravy budou hodně záviset na počasí, ale nějaká velká ucelená akce se neplánuje.