Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MF DNES

Most u Černé Hory by mohl spadnout, tah z Brna na Svitavy se tam zavřel

  • 53
Dosud Černou Horou na Blanensku projíždělo každý den přes patnáct tisíc aut, od pozdního odpoledne je to dvakrát tolik. Ředitelství a silnic dálnic totiž proti původním plánům muselo zcela uzavřít most na silnici I/43, který dělníci začali začátkem června rekonstruovat.

„Po odstranění svrchní vrstvy povrchu mostu jsme zjistili, že most je v naprosto havarijním stavu. Do té doby to nebylo možné diagnostikovat,“ vysvětlil mluvčí Ředitelství a silnic dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Most už se podle jeho slov nedá ani opravit, na řadu musí přijít jeho kompletní zbourání a výstavba zcela nového. Než se tak stane, chtějí se silničáři pokusit stávající most do září alespoň podepřít, aby se po něm mohlo jezdit v jednom směru..

„Pokud bych to přehnal, tak je ten most dnes nebezpečný sám sobě vlastní váhou, takže by teoreticky mohl spadnout,“ upozornil ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.

Pokud se podepření nepodaří, bude muset veškerá doprava i po prázdninách jezdit přes zhruba dvoutisícovou Černou Horu, a to mnohem déle, než se původně plánovalo.

„Co nejdříve budeme chtít vypsat výběrové řízení na výstavbu zcela nového mostu, aby se mohlo začít stavět s příští stavební sezonou,“ informoval Rýdl.

Nový most za desítky milionů korun by poté mohl být hotov do konce příštího roku.

Už teď to byla katastrofa, stěžuje si místní podnikatel

Kolony aut z vedlejších silnic od Žernovníku, v nichž už v předchozích týdnech stálo i deset vozů, se tak nejspíš protáhnou o další metry.

Z novinky proto není nadšený ani Stanislav Verner, který na jedné z vedlejších ulic v Černé Hoře podniká a sám často usedá za volant.

„V pondělí dopoledne a v pátek odpoledne to tady už teď byla katastrofa a s tímto to bude ještě horší,“ sdělil.

Komplikace to však není jen pro řidiče, ale také pro chodce. Přes hlavní silnici procházející Černou Horou totiž vede jen jeden přechod u zastávky autobusů.

Žádný semafor, který požadovalo vedení městyse už se začátkem objížďky pro jeden směr, dodnes není. S novinkou spočívající v uzavření obou pruhů se Černá Hora pokusí své požadavky znovu protlačit.

D43 v nedohlednu

„Toto je pro mě zcela nová informace. Budeme prosazovat, aby u křižovatky se silnicí vedoucí na Žernovník byly zřízeny semafory a přechody. A aby nákladní doprava ze směru od Brna v žádném případě nejezdila přes Černou Horu,“ nastínila místostarostka Petra Zavřelová (nez.).

Kamiony by podle ní měly už v Lipůvce odbočit na Blansko a pokračovat dál na sever. Přes Boskovice by se pak zpět napojily na silnici I/43.

Obce kolem přetížené silnice čelí desetitisícům aut i proto, že stále neexistuje dlouho plánovaná dálnice D43. Zatím není jasná ani její celá trasa.
Jihomoravský kraj proto uvažuje o její nulté etapě u Krhova.

„Naše koncepce počítá s vybudováním přeložky silnice I/43 kolem Lysic v trase plánované dálnice. Stavba přeložky je sice dražší, nejde však o provizorium na několik let, ale o finální řešení. V případě úprav stávající I/43 nikdy nedosáhneme norem ani co se týče vzdáleností křižovatek, sklonů nebo rozhledů,“ dodal náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák (ČSSD).

Uzavřený most na silnici I/43 u Černé Hory

Uzavřený most na silnici I/43 u Černé Hory

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz