Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Školy dostanou peníze na pomoc žákům, kteří doma nemají klid na učení

  • 2
Děti z brněnských základních škol, které mají doma složité podmínky na učení, dostanou od nového školního roku možnost zůstat ve třídě nebo družině a udělat si úkoly za asistence pedagogů. Na boj s neúspěšností školáků dostalo nyní město od ministerstva školství 50 milionů korun.

„Platí to pro všechny základní školy ve městě - 67 státních a dvě soukromé - a sedm organizací, které znevýhodněné žáky vzdělávají formou kroužků,“ vysvětlil náměstek brněnského primátora Petr Hladík (KDU-ČSL).

K organizacím patří třeba romské středisko DROM, Muzeum romské kultury, Diecézní charita či centrum Ratolest, jež pomáhá mladým lidem ohroženým kriminalitou.

Projekt se rozjede od září, naplánovaný je do roku 2020. „Navazuje v podstatě na jiný program, který už na školách běží – zejména ve vyloučených lokalitách – a město ho doplácí ze svého,“ doplnil Hladík.

Nyní „přiklepnuté“ miliony z ministerstva školství půjdou kromě doučování také na poradenství pro děti osmých a devátých tříd. Odborníci jim podle jejich zaměření pomohou zvolit profesi, v níž mají větší šanci na uplatnění. A zaměří se i na větší spolupráci s rodiči na školách s vysokým počtem znevýhodněných žáků.

„Na projekt se začnou školy připravovat už v srpnu. Musí si vyčlenit prostory, zajistit pedagogy a odborné lektory. Mohou využít vlastních zaměstnanců, nebo si najmout externisty,“ podotkl Hladík.

Systém mentorů se osvědčil

S doučováním a podporou dětí ohrožených propadnutím mají už zkušenosti na základní škole v Merhautově ulici v sousedství ulic Cejl, Bratislavská a Francouzská, tedy takzvaném brněnském Bronxu, kde žije velký počet Romů a chudých rodin.

„Velmi se nám osvědčil systém mentorů. Jsou to lidé, kteří se slabším žákům věnují. Program běží už asi třetím rokem a je to znát,“ poznamenala zástupkyně ředitelky školy Iveta Machainová, která je jedním z pěti místních mentorů.

„Na prvním stupni máme skupinu pěti žáků a v mé skupině na stupni druhém jsou čtyři. Kromě toho, že jim pomáhám zvládat školu, řeším s nimi i jiné problémy, například v rodině nebo ve třídě. Máme spojení na speciálního pedagoga, psychologa nebo třeba na oddělení sociálně-právní ochrany dětí. Za velký úspěch považuji fakt, že žádné z dětí, které se zapojily do programu, nepropadlo,“ doplnila Machainová.

Od začátku roku navíc v Brně běží další vzdělávací projekt za téměř 70 milionů korun zaměřený na předškoláky, do něhož se zapojilo 137 mateřských škol. Díky němu začali v mateřinkách působit asistenti, kteří pomáhají pedagogům například při práci s handicapovanými dětmi nebo s prevencí vad řeči.