Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Slavná funkcionalistická kavárna Era vstane z mrtvých

  18:33aktualizováno  18:33
Bývalé kavárně v Zemědělské ulici v brněnských Černých Polích svítá na lepší časy. Slavná meziválečná funkcionalistická Era byla postavena roku 1929 podle projektu architekta Josefa Kranze. Po letech, kdy nebylo možno dohodnout se na osudu významné památky s restituenty, byl dům v roce 2002 prodán Luboši Ptáčkovi, který do záchrany investoval miliony korun.

Bývalá kavárna Era | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Letos na podzim však byl konečně schválen projekt Studia 19, které s majitelem domu uzavřelo smlouvu o dlouhodobém užívání památky. A z evropských fondů, konkrétně z Regionálního operačního programu, bylo na projekt vyčleněno necelých osm milionů korun, tedy zhruba 60 procent z celkového rozpočtu.

Kavárna Era

"V lednu až únoru 2009 by se měly začít podepisovat smlouvy s konkrétními dodavateli," tvrdí David Butula ze Studia 19, které v Brně provozuje i kavárnu v kině Art, v takzvaném Bílém domě i další čerstvě otevřenou restauraci-kavárnu Avia v Husově sboru v Botanické ulici.

"Po citlivé rekonstrukci funkcionalistického prostoru v přízemí evangelického kostela v Botanické budou nejpozději na konci příštího roku první návštěvníci moci zajít i do zrekonstruované kavárny Era na kávu i na jídlo," uvedl Butula.

V Brně vznikne stezka "architektury"

Oživená stavba se má stát rovněž jednou ze čtyř hlavních zastávek brněnských Architektonických stezek, které město plánuje zřídit z dalších "evropských" peněz. Brno letos v listopadu dosáhlo na více než miliardu korun z příslušných fondů, tedy zhruba na pětinu všech peněz, které by měly být proinvestovány do roku 2013.

"Ve druhém patře býval byt správce," pokračuje v plánech na rekonstrukci Ery Butula. "A my zde současně s kavárnou v přízemí a v prvním patře plánujeme zahájit provoz stálé multimediální galerie o tvůrci Josefu Kranzovi i o všech ostatních brněnských funkcionalistických památkách.

Zatím totiž neexistoval souhrnný prostor, který by návštěvníky Brna s touto významnou kapitolou brněnské historie seznamoval. Kavárna neleží sice ve středu města, ale zato v krásné čtvrti, o které ředitel brněnského Domu umění Rostislav Koryčánek tvrdí, že má jeden z největších kulturních rozvojových potenciálů. Nalezneme ji také na trase nedaleko nejslavnější brněnské funkcionalistické památky - vily Tugendhat, která se však pro stálou expozici brněnského funkcionalismu nehodí.

Co nejpřesnější podoba

"Co se původní Ery týče, plánujeme oživit její velmi přesnou podobu. Vlastně se stavba bude oproti původní lišit jen v užití stavebních materiálů, které se dnes již nepoužívají, a to kvůli změně některých technologických postupů," slibuje Butula.

Bývalá kavárna Era

Rekonstrukce počítá i s obnovou velké skleněné stěny z luxferů v zadní prostoře kavárny. "Do konce příštího roku se to asi nestihne, ale pokud seženeme další peníze, budeme v rekonstrukci směrem k co nejpřesnější původní podobě pokračovat," slibuje Butula.

Také nábytek kavárny by měl být co nejpodobnější tomu původnímu a v provozu by měly být i zdejší terasy.

Odborníci přirovnávají Eru významem k vile Tugendhat, kavárna má však za sebou mnohem smutnější osud. Po roce 1989 se v restituci vrátil dům třem vnukům původního stavebníka. Noví majitelé dostali v roce 1994 vysokou dotaci od státu, což v případě soukromých památek bylo neobvyklé. Stavební firma ovšem tehdy nedokončila (navíc špatně zadané) rekonstrukční práce, peníze zmizely a dům dále chátral.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Policie (ilustrační foto)
Polonahý muž utíkal po Brně s řetízkem, žena na něho křičela „zloděj“

Devatenáctiletý muž starší ženě v Brně přímo z krku ukradl řetízek. Polonahý pak se šperkem pobíhal u hlavního nádraží, kde ale zrovna hlídkovali policisté,...  celý článek

Na hlavním silničním tahu u Černé Hory opravují most, silniční doprava je proto...
Experti našli řešení, jak ulevit řidičům u Černé Hory. Most podepřou

Lidem z Černé Hory se alespoň na pár měsíců částečně uleví. Dvoutisícový městys na Blanensku totiž poslední týdny zažívá dopravní nápor. Po úzké ulici zde...  celý článek

RegioJet testuje nové vagóny Astra.
Lidé jsou unavení z uzavírek a výmolů na D1. Raději volí cestu vlakem

Počet cestujících vlakem mezi Brnem a Prahou se od roku 2010 téměř ztrojnásobil. Může za to konkurenční boj mezi Českými drahami a RegioJetem, ale hlavně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.