Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úkoly nových vládců Brna: zlevnit šalinkarty, popohnat Lužánky

  11:05aktualizováno  11:05
Město, jehož obyvatelé chodí za fotbalem na nový stadion Za Lužánkami, stížnosti si se svými politiky mohou vyříkat několika kliky na webu a vozí se veřejnou dopravou za polovic. Koalice ANO, Žít Brno, Strany zelených a lidovců bájí světlou budoucnost. Stane se realitou?

Zleva Jana Drápalová (Strana Zelených), Klára Liptáková (KDU-ČSL), Petr Vokřál (ANO) a Matěj Hollan (Žít Brno) při podpisu koaliční smlouvy. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Dosavadní primátor Roman Onderka ve středu dopoledne oznámil datum ustavujícího zastupitelstva: bude 25. listopadu. Čtyřkoalice tak počínaje posledním listopadovým úterým začne plnit úkoly vytyčené v koaliční smlouvě.

MF DNES zjišťovala, jak si chce nové vedení města s nejdůležitějšími body poradit.

1.Otevřený magistrát

„Radnice, která se svými lidmi nemluví, nemůže dobře fungovat,“ začíná koaliční smlouva. Nastupující vedení města slibuje průhledný systém zadávání veřejných zakázek či zavedení transparentního účtu města a elektronické poradny, kam budou Brňané moci vkládat své dotazy či stížnosti, a politici a úředníci na ně budou reagovat. Smlouvy chtějí zveřejňovat politici na webu a tamtéž evidovat i volné městské byty. Politici by naopak podle budoucího primátora Petra Vokřála (ANO) měli za půl roku začít mizet z vedení městských firem.

2.Levnější tramvajenka

Že by poukázka na roční svezení tramvají byla levnější, byl hlavní volební tahák Strany zelených. A protlačila ho i do koaliční dohody. Za roční šalinkartu by Brňané mohli od roku 2016 zaplatit 2 500 korun místo stávajících 4 750.

On-line rozhovory

Se čtenáři iDNES.cz v minulých týdnech diskutovali lídři úspěšných uskupení, která se stala součástí brněnské čtyřkoalice:

Chat s jedničkou hnutí ANO Petrem Vokřálem najdete zde

Chat s jedničkou hnutí Žít Brno Matějem Hollanem naleznete zde

„Nechceme ale, aby cena šalinkarty byla součástí nějaké politické licitace. Nejprve chceme vypracovat studie a pak nad nimi s partnery debatovat. Musíme si být jistí, že nově stanovená cena povede k tomu, že lidé budou MHD lépe využívat. 2 500 korun je nastaveno tak, aby se koupě vyplatila člověku, který cestuje veřejnou dopravou minimálně jednou týdně,“ zdůvodnil budoucí náměstek primátora Martin Ander (SZ).

3.Stadion Za Lužánkami

Slavný brněnský fotbalový stadion, kam na zápasy kdysi chodilo i padesát tisíc diváků, už třináct let chátrá. V následujících čtyřech letech to koalice chce zkusit změnit nebo alespoň „rozhodnout o umístění a způsobu financování“.

„Vznikne na to projektový tým. Povede ho Marek Fišer ze Žít Brno. Je to místopředseda fanklubu Zbrojovky. „Prozkoumáme a zveřejníme, jaké jsou naděje, že by stadion Za Lužánkami mohl být z pozemkového hlediska vypořádán. I pokud by se ukázalo, že ne, budeme usilovat, aby Brňané měli sportoviště, jaké si zaslouží,“ slibuje nastupující náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno). Na problematický stav stadionu upozorňovalo jeho hnutí už před volbami (více čtěte zde).

4.Hlavní architekt

Nákupní dům Velký Špalíček nebo dosud nevybudované obchodní centrum Aupark. Projekty, na nichž kritici ukazují, co Brno čeká bez městského architekta. Koalice plánuje obnovit před lety zrušený útvar, který bude radit, jak by mělo město po urbanistické stránce vypadat. Kdo ho povede a jaké bude mít pravomoci, ale ještě jasné není. „Musí to být osobnost, která otázky urbanismu dokáže dobře představit veřejnosti,“ upřesnil Ander.

5.Brněnská doprava

Vládnoucí ODS a ČSSD poslední čtyři roky připravovaly strategii parkování, která měla mimo jiné vyřešit zacpaný střed města (více o strategii čtěte zde). Těsně před volbami ale zastupitelé odhlasovali dokument, který sice obsahuje náčrt systému parkovacích zón, parkovacích domů a záchytných parkovišť, ale bez zásadních podrobností.

„Do půl roku bychom chtěli mít jasno v podrobnostech, například v přesném zpoplatnění parkovacích zón. A pak začít opatření zavádět,“ plánuje Petr Vokřál (ANO). Budoucí primátor slibuje také vytvoření fungujícího systému cyklodopravy či zavedení služby sdílených kol.

Koalice se bude rovněž pokoušet vyřešit problematiku přesunu nádraží. Jestli se opraví stávající nádraží, nebo se přesune, bude záležet na výsledku studie. Má být hotová za dva roky. Mezitím ale chtějí nově zvolení politici „upravit přednádražní prostor tak, aby se stal důstojnou branou do města“.

6.Janáčkovo kulturní centrum

Když si Brňané chtějí svou filharmonii poslechnout v plném složení, nezbývá jim, než za uznávanými hudebníky vyrazit do ciziny. V Brně pro ně odpovídající sál totiž není. Mělo by to změnit Janáčkovo kulturní centrum. Stávající koalice naplánovala jen první etapu stavby, parkoviště, protože na víc podle politiků ODS a ČSSD nejsou peníze. Budoucí koalice chce jít dále a za čtyři roky sál za stamiliony dotáhnout alespoň do fáze stavebního povolení. „Do třičtvrtě roku chceme vědět, na jakém místě a s jakou kapacitou sál bude,“ uvedl Hollan.

7.Brněnské veletrhy

Firma Messe Düsseldorf, která areál výstaviště spolu s městem vlastní, nabídla svůj podíl k prodeji už předloni (více se dozvíte zde). Od té doby se ale jednání táhnou. „Nemyslím si, že by město mělo vlastnit sto procent výstaviště a ve výstavnictví podnikat. Ve firmě by si mělo ponechat podíl a ujistit se, že nový vlastník bude postupovat v souladu se zájmy Brna,“ konstatoval Vokřál. Koalice se dohodla také na tom, že chce, aby se výstaviště více otevřelo Brňanům.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.