Hlavní nádraží v Brně

Hlavní nádraží v Brně | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Dráhy špatně začernily tajnou smlouvu o pronájmu brněnského nádraží

  • 16
České dráhy zveřejnily dokumenty o pronájmu brněnského hlavního nádraží soukromé firmě Brno new station development. Část informací sice začernily kvůli obchodnímu tajemství, ovšem tak nedůsledně, že je není problém přečíst.

Firma Brno new station development si v roce 2008 za nejasných okolností pronajala na čtyřicet let hlavní nádraží a informace o podmínkách pronájmu označila za obchodní tajemství. A to přesto, že České dráhy jsou státní firmou a nádraží v jejich vlastnictví je majetkem státu.

Jenže tajemství nyní prozradily samy České dráhy, které dokumenty nechtěně zveřejnily v kompletní podobě.

Z několika desítek stran smluv, které má MF DNES k dispozici, například vyplývá, že nájem za komerční pozemky je domluven na 800 korun za metr čtvereční ročně. Jakmile ale nájemce získá stavební povolení na rekonstrukci nádražních budov, klesne nájemné na pouhou korunu ročně.

Na druhou stranu do oprav se soukromá firma zavázala investovat nejméně 130 milionů korun bez daně. "A to nejpozději do ukončení první etapy předběžného harmonogramu revitalizace, to jest do předpokládaného přesunu hlavního nádraží Brno," píše se ve smlouvě. Přesun nádraží přitom stále nemá územní rozhodnutí a nikdo na něj neuvolnil žádné peníze.

Obchodní tajemství i po odtajnění obsahu

Získat jakýkoliv komentář k těmto údajům se zatím zdá nemožné. České dráhy nadále trvají na tom, že jsou údaje tajné.

"Začerněná místa v textu jsou obchodním tajemstvím, které jsou České dráhy povinny respektovat. Podle obchodního zákoníku musíme hájit zájmy své i svých smluvních partnerů tak, abychom se nevystavili případným sankcím a soudním sporům," konstatoval mluvčí firmy Radek Joklík.

Podobně se k situaci staví Brno new station development. "Nemám potřebu to komentovat. Dohodli jsme se, že je to obchodní tajemství, tak je to obchodní tajemství. Tolerujeme ovšem chybu lidského faktoru, kvůli které jsou údaje zveřejněné, a nemáme s tím problém," konstatoval předseda představenstva firmy Radek Konečný.

"Neoprávněná infiltrace"

Části smluv poskytly dráhy už letos v červenci, a to na žádost občanského sdružení Brnění. Jenže kvůli údajnému obchodnímu tajemství zůstaly důležité pasáže dokumentů začerněné.

Tajné bylo například to, kdy se nádražní budova dočká rekonstrukce, nebo údaje o nájemném a smluvních pokutách. Některé strany smluv začernili úředníci pro jistotu celé, takže nebylo vůbec poznat, o čem se ve smlouvě píše.

Překvapení ovšem nastalo, když dráhy dodatečně poskytly občanskému sdružení Brnění i elektronickou podobu dokumentů. Začernění na nich bylo totiž provedeno tak neodborně, že je možné bez potíží přečíst celý text.

Dráhy kvůli tomu už potrestaly zaměstnance, který elektronickou podobu smluv špatně zabezpečil. "Dotčenému pracovníkovi byl v souladu s interními předpisy doručen vytýkací dopis, což v konečném důsledku může při dalším pochybení znamenat rozvázání pracovního poměru," upřesnil mluvčí firmy Joklík.

Vinu podle něj ale nese také občanské sdružení Brnění, které si smlouvy vyžádalo. "Žadatel provedl neoprávněnou infiltraci do dokumentu," tvrdí Joklík.

To je ale podle Matěje Hollana z Brnění nesmysl. "Převzal jsem soubory na flash disku a normálně je přečetl. Nikomu jsem navíc nesliboval, že je budu číst nějak jinak," podivuje se Hollan.