Pětici železničářů viní obžaloba z toho, že se měli podílet na vykolejení...

Pětici železničářů viní obžaloba z toho, že se měli podílet na vykolejení nákladního vlaku u Topolan na Vyškovsku v roce 2011. Drážní inspektor ale upozornil, že chyba nemusí být na jejich straně. | foto: Hynek Zdeněk, 5plus2.cz

Soud osvobodil jednoho z železničářů, které žalobce vinil za střet vlaků

  • 1
Krajský soud v Brně ve středu zrušil v části rozsudek vyškovského okresního soudu a zprostil obžaloby pracovníka Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Vladimíra Kuřátka. Podle žalobce byl jedním ze tří zaměstnanců odpovědných za vykolejení nákladního vlaku u Topolan na Vyškovsku. Nehoda se stala před pěti lety, nikdo se nezranil.

Vyškovský okresní soud v březnu potrestal tři zaměstnance za obecné ohrožení z nedbalosti (podrobnosti zde). Vedoucí vyškovského provozního úseku SŽDC Kuřátko a vrchní mistr Jiří Štefan dostali 30 měsíců vězení s podmíněným odkladem na dva roky. Vrchní mistr Arnošt Matoušek odešel s trestem 20 měsíců vězení s podmíněným odkladem na dva roky. Další dva pracovníky SŽDC, kteří byli také podezřelí z obecného ohrožení, soud viny zprostil. Proti rozsudku se Kuřátko odvolal, u druhých dvou je rozsudek pravomocný.

Ze soupravy vykolejilo kvůli povoleným šroubům držícím koleje na pražcích 13 z 25 nákladních vagonů. Škoda byla vyčíslena na 4,7 milionu korun. Nehoda se stala na rušné železniční trase mezi Brnem a Olomoucí. V době neštěstí projížděl vlak kritickým úsekem rychlostí 85 kilometrů v hodině. Pracovníci SŽDC měli podle obžaloby nařídit snížení rychlost na trati, to se ale nestalo (o nehodě jsme podrobně psali zde).

Žalobce vinil Kuřátka, že se i přes svoji dovolenou aktivně zapojil do řešení problémů na trati a nedal pokyn ke snížení rychlosti. „Strojvedoucí jim několik dní předem hlásili, že úsek není v pořádku. Je velkým štěstím, že vykolejil nákladní vlak a nehoda se obešla bez mrtvých a zraněných. Mohl vykolejit osobní vlak nebo rychlík,“ řekl už dříve žalobce Radek Hůlka.

Podle obhajoby ale měl Kuřátka v době jeho dovolené zastoupit jiný odpovědný pracovník.

Neštěstí se stalo v době veder, kdy se na více místech republiky zdeformovaly koleje. Souprava, kterou tvořilo 25 prázdných vagonů na uhlí, se při nehodě na Vyškovsku roztrhla a vykolejené vozy se převrátily.

,