Jak ve středu u Okresního soudu ve Vyškově z výpovědí vyplynulo, strojvůdce o problémech na trati neměl ani tušení, kritickým místem projel plnou rychlostí.
Vykolejení vlaku u TopolanNehoda se stala v neděli 5. června 2011. Nákladní vlak s vagony na uhlí mířil do Bohumína, z pětadvaceti jich vykolejilo třináct. Při nehodě nikdo nebyl zraněn. NEHODA Vykolejený vlak zablokoval trať u Vyškova PŘÍČINA Koleje byly šrouby špatně uchycené DŮSLEDKY Nehoda stála pracovní místo dva lidi RYCHLOST Vlaky musí zpomalit, 170 km/h je moc |
„Jel jsem rychlostí přibližně devadesát kilometrů v hodině, když jsem v táhlé zatáčce přibližně sto metrů před sebou uviděl výrazné vybočení kolejí směrem doleva. Nemohl jsem už nic dělat, tak jsem se jen pevně chytil madla a čekal, jestli to vlak zvládne, nebo projedu rovnou do pole,“ popsal situaci strojvůdce rychlíku Lubomír Zwierz.
Dlouhá vlaková souprava kritický úsek tehdy naštěstí zvládla.
Strojvůdce vzápětí volal výpravčí do Ivanovic na Hané, aby ji na problém upozornil.
„Volal jsem jí, aby na místo okamžitě zavolali traťmistry. Šokovalo mne, když jsem se od ní vzápětí dozvěděl, že vlaky mají ve stejném místě problémy už od pátku a oni nás tam nechali jezdit plnou rychlostí. Domnívám se, že kdybych nevezl těžkou soupravu, ale lehký motorák, nebo nákladní vlak s prázdnými nákladními vagony, tak bychom vykolejili,“ doplnil Zwierz.
Záhada ztracených vagonů
Podle výpovědi svědků výpravčí ihned po projetí rychlíku volala traťmistrovi, aby koleje prohlédl. Ten sice okamžitě vyjel, ale bohužel už bylo pozdě. Než na místo stačil dojet, vykolejil nákladní vlak s prázdnými vagony. Ani jeho strojvedoucího přitom nikdo nevaroval.
„Nikdo mi nehlásil žádné problematické místo na trati. Zvlnění na kolejích bylo navíc v zatáčce, takže jsem ho uviděl až na poslední chvíli. Nešlo s tím už nic dělat. Lokomotiva se zhoupla nejprve doprava a pak doleva, prvních pár vagonů místem projelo, ale ty další se utrhly a vykolejily,“ popsal soudci Karlu Menšíkovi strojvedoucí Jiří Rybka.
Archivní fotogalerie |
Ve vykolejeném vlaku bylo podle vozmistra Karla Habrovance zapojeno celkem 25 vagonů.
„Všechny jsem prohlédl a dokonce jsme udělali i zkoušku brzd, která se vždy neprovádí. Nikde jsem neshledal žádnou závadu. Dal jsem proto povolení, aby se souprava vydala na trať,“ řekl Habrovanec.
Stejný muž byl později i u havarovaného vlaku, aby zjistil rozsah poškození.
„Dělali jsme soupis stavu jednotlivých vozů a našli jsme 23 vagonů, dva scházely. Podle mne tam musely být nějak zalisované, jinak si to neumím vysvětlit,“ přiznal vozmistr.
Toto tvrzení se ovšem nepozdávalo obhájkyním pětice obviněných mužů, kteří zodpovídali za stav tratě a upevnění kolejí. Podle nich totiž snímky z nehody neukázaly nijak zvlášť slisované vagony.
Pracovník zjistil jen vyražený svár
Železnice o problémech na trati věděla už od pátku 3. června, kdy ji na neklidnou jízdu u Topolan upozornil první strojvedoucí. Výpravčí následně jeho kolegy varovali a ti pak kritickým místem projížděli raději výrazně sníženou rychlostí.
Na místo přijel pracovník Správy železniční dopravní cesty Arnošt Matoušek, který úsek vizuálně prohlédl a zjistil jen vyražený svár, který neměl být nijak problematický.
V neděli, kdy situace gradovala, už výpravčí strojvedoucí neupozorňovali a ti tak neměli ani tušení o problematickém místě.
Líčení bude pokračovat v listopadu výpověďmi dalších svědků. Obhájkyně obviněných navíc požadují, aby vznikla znalecká zpráva, která důkladně zhodnotí stav podvozků na havarovaných nákladních vagonech.