Dělníci razí Královopolské tunely v Brně už skoro dva roky, v září 2009 stavbu na jeden den otevřeli pro veřejnost

Dělníci razí Královopolské tunely v Brně už skoro dva roky, v září 2009 stavbu na jeden den otevřeli pro veřejnost | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Soud zrušil rozhodnutí ministerstva o výstavbě Dobrovského tunelů v Brně

  • 117
Městský soud v Praze vyhověl aktivistům a zrušil rozhodnutí ministerstva dopravy o výstavbě Královopolských tunelů pod Dobrovského ulicí v brněnské městské části Žabovřesky. Podle Karla Štěpaníka, předsedy sdružení Velký městský okruh Brno, by se práce na stavbě měly nyní přerušit.

Mluvčí Městského soudu v Praze Martina Lhotáková uvedla, že soud do měsíce vydá podrobné písemné odůvodnění verdiktu. Mluvčí prý zatím neví, jestli verdikt znamená zrušení platnosti stavebního povolení.

Martin Kolátor z Ředitelství silnic a dálnic uvedl, že přestože rozhodnutí soudu je z 27. října, společnost se o něm dozvěděla až dnes odpoledne a teprve začíná promýšlet další postup.

Stavba tunelů a navazujících mimoúrovňových křižovatek se má stát součástí velkého městského okruhu v Brně, který by měl výrazně snížit tranzitní dopravu centrem města. Samotná ražba tunelů skončila letos v březnu. Na tunely mají navazovat křižovatky, na kterých se nyní pracuje.

Lidé se bojí hluku

Podle Štěpaníka není zajištěna dostatečná ochrana před hlukem pro obyvatele sídliště v okolí křižovatek ve výstavbě. "Odvolali jsme se proti vydání stavebního povolení. To ovšem ministerstvo dopravy zamítlo. Proti tomuto zamítnutí jsme podali žalobu. Soud teď po třech letech naznal, že ministerstvo udělalo chybu," vysvětlil Štěpaník.

Dělníci razí Královopolské tunely v Brně už skoro dva roky, v září 2009 stavbu na jeden den otevřeli pro veřejnost Dělníci razí Královopolské tunely v Brně už skoro dva roky, v září 2009 stavbu na jeden den otevřeli pro veřejnost

Podle něj by rozhodnutí soudu mělo vyústit v přerušení stavebních prací do doby, než ministerstvo dopravy rozhodne, jak bude na verdikt soudu reagovat.

Stavbu provázejí protesty i problémy

Proti projektu protestují od počátku někteří obyvatelé. Už samotná ražba tunelů začala na jaře 2007 po několikaletém zpoždění. Způsobily ho jednak specifické geologické podmínky - tunely se razily do nestabilních vrstev neogenních jílů, a také stížnosti obyvatel okolních domů. Lidé se obávali toho, že ražba naruší statiku jejich domů.

Tunely se proto musely razit v Česku unikátní metodou, která minimalizuje negativní dopad prací na okolní zástavbu. Šlo o takzvanou jádrovou metodu ražby, kdy byl tubus tunelu rozdělen na několik dílčích výrubů.

Dělníci razí Královopolské tunely v Brně už skoro dva roky, v září 2009 stavbu na jeden den otevřeli pro veřejnost Dělníci razí Královopolské tunely v Brně už skoro dva roky, v září 2009 stavbu na jeden den otevřeli pro veřejnost

Protesty ekologů si vyžádaly také architektonickou úpravu dvou komínových výduchů. Základy několika budov sousedících se stavbou tunelů byly vyztuženy speciální injektáží, řekl šéf stavební firmy OHL ŽS Michal Štefl.

Investor už také v minulosti zaplatil výměnu desítek oken s protihlukovým těsněním. Přesto se nevyhnul několika žalobám, z nichž některé dosud neskončily.

Stavba dvou tunelů pod Dobrovského ulicí, které měří 1 237 a 1 258 metrů, má stát kolem 6,5 miliardy korun. V poslední době se počítalo se zprůjezdněním na podzim 2011 a kompletním dokončením v roce 2014. Poslední verdikt soudu však může dokončení stavby ještě oddálit.

,