Vizualizace mostu přes R52

Vizualizace mostu přes R52 | foto: Projektový tým R52

Soud zrušil územní plán Břeclavska se spornou silnicí do Vídně

  • 33
Nejvyšší správní soud (NSS) dnes zrušil územní plán Břeclavska, jehož nejspornější částí je trasa silnice R52 mezi Brnem a Vídní. Potvrdil to mluvčí soudu František Emmert.

Soud ještě nezveřejnil odůvodnění, ve čtvrtek podle Emmerta vydá tiskovou zprávu.

Silnice R52 má spojit Brno s Vídní a patří ke kontroverzním dopravním stavbám. Spory se vedou především o to, zda rozšířit silnici I/52 z Brna do Mikulova, nebo využít dálnici D2 z Brna do Břeclavi a odtud postavit přípojku na státní hranice.

Variantu přes Břeclav dlouhodobě prosazují ekologové, kteří se bojí poškození přírody u novomlýnských nádrží a Chráněné krajinné oblasti Pálava.

Podle jihomoravské náměstkyně hejtmana Anny Procházkové, která se na přípravě plánu podílela, to stavbu R52 velmi komplikuje. "Nerozumím tomu, bylo to vše tak neskutečně kontrolované, mimo jiné i z pozice ministerstva pro místní rozvoj a vnitra," řekla Procházková.

V současné době tak platí starý plán, ve kterém je R52 nakreslena v trase Pohořelice - Nový Přerov, ale s tím už nikdo nepočítá. "Pokud chce kraj postavit silnici směrem na Mikulov, bude muset počkat na schválení zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. To může trvat i více než půl roku," řekl Miroslav Patrik z Dětí Země.

Podle Procházkové by měly být zásady schváleny v prvním pololetí příštího roku. "My jsme do nich ale přejímali pasáže z územního plánu Břeclavska, takže to budeme muset ještě prokonzultovat," dodala.

Děti země chtějí rezignaci Procházkové

Děti Země budou podle Patrika požadovat, aby Procházková odstoupila ze své funkce. "Ona je hlavním viníkem toho, že soud plán zrušil. Neznám přesně rozhodnutí soudu, ale podle všeho zrušil celý plán, což je nezvyklé. Dosud vždy rušil pouze jeho části," řekl Patrik.

Návrh na své odstoupení nechtěla Procházková komentovat.

Silnice R52 má spojit Brno s Vídní a patří ke kontroverzním dopravním stavbám. Spory se vedou především o to, zda rozšířit silnici I/52 z Brna do Mikulova, nebo využít dálnici D2 z Brna do Břeclavi a odtud postavit přípojku na státní hranice. Variantu přes Břeclav dlouhodobě prosazují ekologové, kteří se bojí poškození přírody u novomlýnských nádrží. S variantou silnice přes Břeclav ale kraj nepočítá.

Územní plán Břeclavska, který soud zrušil s platností ode dneška, schválilo zastupitelstvo Jihomoravského kraje v listopadu 2006. Návrh na zrušení podaly obce Bavory a Dolní Dunajovice a několik fyzických osob. NSS projednávání plánu dvakrát přerušil, jednou o problému rozhodoval i Ústavní soud.

Na vyjádření Nejvyššího správního soudu čekala Evropská komise, která již dříve postup českých úřadů při schvalování územního plánu Břeclavska kritizovala. Do vyjasnění celé věci na soudní úrovni proto odmítla spoluúčast evropských peněz na projektu.

Rakouská vláda letos v létě avizovala, že svou část rychlostní silnice dokončí podle plánu i přes dopady krize a škrty v rozpočtu.

,