A to i v případě, že se vlakové nádraží odsune o osm set metrů jižně od toho stávajícího.
„Vítězný návrh architektů Ivana Kolečka a Pavla Jury počítá s rozvojem jižních čtvrtí v postupných krocích s principy zahradního města,“ zhodnotil předseda poradní komise, architekt Ivan Wahla.
Sdružení Koleček-Jura, architekti Lausanne-Brno navrhli například na místě současného nádraží park s podzemním parkovištěm. Z dnešní Nádražní ulice má být obchodní třída.
V Jižním centru si představují vzdušné a prosluněné široké ulice se zelení a otevřené bloky domů s parky ve vnitroblocích. Vysoké budovy umístili až u vzdálenějšího nádraží. Nová čtvrť se má budovat postupně v etapách, přičemž nádraží nemusí být hned v první.
Všech sedm návrhů vycházelo z idejí architektonického studia Arch. Design, které vyhrálo podobnou soutěž před deseti lety. Ty se také staly podkladem pro nynější územní plán, který počítá s odsunutým nádražím.
I tak se ale ukázalo, že v případě přesunu nádraží k řece uvažují urbanisté podobně jako jejich kolegové, kteří v mezinárodní soutěži řešili, jak bude stejná lokalita vypadat, pokud by terminál vyrostl pod Petrovem (o této variantě jsme psali zde).
„Máme dnes proti sobě rovnocenné návrhy,“ řekl primátor Petr Vokřál (ANO), který zasedal v komisích obou klání. Podle něj si tak lidé, kteří půjdou na podzim k referendu o poloze nádraží, můžou v Domě umění, kde visí výsledky obou variant, udělat vlastní názor.
Město porušilo zákon, tvrdí Referendum 2016
Se soutěží na podobu Jižního centra s odsunutým nádražím jsou spokojení i aktivisté ze spolku Brno+, kteří prosazují právě tuto možnost.
„Vítězný návrh jasně potvrzuje dlouho známé skutečnosti, že i varianta s nádražím u řeky je městotvorná, dopravně výhodná, příznivá pro životní prostředí a přinese do centrálního města množství zeleně a nových ploch pro bydlení,“ uvedl Robert Kotzian, který byl v poradním sboru druhé soutěže.
Rozhodování o nádraží
|
Naproti tomu Jakub Patočka z občanské aliance Referendum 2016 vedení Brna kritizuje. „Máme podezření, že město patrně porušilo zákon o veřejných zakázkách. Je příznačné, že se magistrát rozhodl právě podobu odsunutého nádraží řešit způsobem, který zřejmě obchází pravidla,“ řekl.
Podle něj město mezi sedm předem vybraných architektonických ateliérů rozdělilo téměř šest milionů korun. „V případě tak velké částky by se již jednalo o nadlimitní veřejnou zakázku a město by muselo uspořádat výběrové řízení. Místo toho ale částku rozdělilo na sedm zakázek malého rozsahu, aby se soutěži vyhnulo. Každý ateliér tak dostal 847 000 korun,“ dodal Patočka.
„Zákon jsme neporušili, jednalo se o paralelní souběh sedmi návrhů, které posuzovaly toto území,“ odmítl to primátor Vokřál.
Během soutěže se měnily podmínky, stěžuje si účastnice
Výhrady k průběhu soutěže mají i někteří účastníci. „Na návrhu jsme pracovali od února. Město ale měnilo podmínky během soutěže. A teprve dva týdny před koncem jsme se dozvěděli, že bude studie hodnotit komise, tedy poradní sbor. To neodpovídá standardům podobných urbanistických soutěží ani smlouvě, kterou jsme uzavřeli s městem na vypracování ideového návrhu,“ řekla pod podmínkou zachování anonymity jedna z účastnic.
Podle náměstka primátora Martina Andera (SZ), který má na starosti územní plánování, ale museli účastníci s podobným postupem města počítat.
„Nebylo předem řečeno, že to neuděláme. Bylo zadáno sedm studií a je jasné, že se nedají veřejnosti prezentovat všechny zároveň. Z logiky věci jsme museli stanovit pořadí,“ popsal Ander.
On sám prosazuje variantu nádraží pod Petrovem a nesouhlasil s tím, aby se paralelní soutěž vůbec pořádala. „Akceptuji, že se tak rozhodla rada, já jsem pro to nehlasoval,“ řekl.
Podle něj by bylo složité dělat podobně velkou mezinárodní soutěž, jako byla v případě nádraží pod Petrovem, také pro variantu u řeky.
„Protože ta už v minulosti proběhla a její výsledky jsou zapracovány do územního plánu. Bylo by komplikované vysvětlit oprávněnost vynaložení financí na velkou soutěž. Takže nakonec v radě převládl názor udělat paralelní zadání, jehož úkolem je aktualizovat nynější územní studie,“ dodal Ander.
Tomu odpovídala i velkolepá prezentace idejí nádraží v centru a ta velmi skromná úterní.