Ty budou efektivnější, ale také ekologičtější. "Uzavřeli jsme smlouvy s nejbližšími skládkami v okolí Brna tak, aby byly ceny za dopravu co nejnižší. Odpadky skončí v Žabčicích, Bratčicích a Ivanovicích," vysvětlil ředitel divize spalovny městské společnosti Spalovna a komunální odpady (SAKO) Milan Koňařík.
Předsedkyně představenstva firmy Jana Drápalová (Strana zelených) dodala, že pro Brňany se odstávkou nic nezmění. "Pořád budou jezdit popelářské vozy a vyvážet popelnice. Lidé se nemusí bát, že by se město utopilo v odpadcích," ujistila Drápalová.
V lednu začne oživování provozu nového zařízení. Od prvního dubna pak bude spalovna fungovat ve zkušebním provozu.
Musí se prokázat všechny hodnoty garantované dodavatelem. "Zkontrolujeme maximální i minimální výkon. Proběhne také měření emisí. Bude-li vše v pořádku, měl by do konce června vydat stavební úřad kolaudační souhlas," popsal Koňařík.
Lepší výkon kotlů
Jana Drápalová si od zrekonstruované spalovny slibuje větší efektivitu nakládání s odpady. "Nejen, že se zdvojnásobí kapacita spalovny. Vyrobí se ale také dvakrát více páry. Brněnské teplárny tak ušetří více peněz," uvedla Drápalová.
Přibude také turbína na výrobu elektrické energie a dotřiďovací linka. Spalovna tak bude šetřit životní prostředí, jak nejvíce to bude možné.
Ušetří se i peníze z rozpočtu města. Z něj se totiž musí doplácet provoz spalovny. Poplatky, které platí lidé, na jeho pokrytí nestačí. Výkonnější kotle však sníží cenu spalování, a město tak zaplatí míň. Podle předsedkyně představenstva tak bude v rozpočtu Brna asi o osmdesát milionů korun více.
Cílem společnosti SAKO je, aby do spalovny vozilo svůj odpad co nejvíce obcí Jihomoravského kraje. Jedná se navíc i s Olomouckým krajem a s Vysočinou. V Brně by se tak mohly spalovat i odpadky z některých jejich částí. Nevýhodou jsou jen vyšší náklady na dopravu.
Společnost doufá, že už příští rok by díky rekonstrukci mohla hospodařit se ziskem. V minulém roce byla v sedmimilionové provozní ztrátě. Podle Drápalové s ní však počítali. "Ztráta vznikla kvůli rekonstrukci, ta totiž začala odstávkou. Letos počítáme s vyrovnaným rozpočtem," uzavřela Drápalová.
Projekt za dvě a půl miliardy korun je nejrozsáhlejší modernizací spalovny ve střední a východní Evropě. Jeho velkou část financuje Evropská unie. Ta poskytla téměř padesát sedm milionů eur. Zbytek zaplatí město Brno a také firma SAKO.