Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úřady řeší špatné zacházení personálu s pacienty v břeclavské nemocnici

  16:22aktualizováno  16:22
Desítky lidí si stěžují na jednání personálu břeclavské nemocnice. Záležitost řeší hejtmanství. Proti podmínkám ve špitále už dříve protestovaly sestry z ARO. Jedna z nich se dodnes soudí, že její propuštění bylo protizákonné.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Paní O. ležela na infekčním oddělení břeclavské nemocnice s akutním průjmem. Zkušenost s personálem podle ní byla natolik otřesná, že ji nechala zveřejnit na sociální síti Facebook. Podobně jako desítky dalších lidí, kteří upozorňují na skandální poměry ve špitále.

„Ošetřovatelka na mě jen z chodby volala, ať se zvednu a jdu si pro rohlík. Jenže s kapačkami se špatně chodí, takže jsem ji slušně požádala o přinesení. Následovala ostrá výměna názorů, která skončila tak, že jsem byla bez večeře. To slyšela jiná sestřička, která mi dala svůj banán. Ta stejná ošetřovatelka nadávala staršímu pánovi, ležákovi, který se pomočil, a ta slova, která mu říkala, se nedají ani napsat,“ popisuje žena.

Břeclavané si na Facebooku založili speciální skupinu, kde subjektivních, silně kritických hodnocení nemocnice rychle přibývá. Upozorňují hlavně na nevhodné chování personálu.

Vše ale nezůstalo v poloanonymní rovině příspěvků na internetu. Kritici sepsali oficiální stížnost a upozornili zdravotnický odbor Jihomoravského kraje, který je zřizovatelem nemocnice. A ten už nařídil ředitelce nemocnice Jance Bambasové, aby situaci ihned řešila.

„Tady se nejedná o chybu jednoho konkrétního člověka, ale o systémové pochybení. A to mě znepokojuje,“ konstatoval krajský radní pro zdravotnictví Marek Šlapal (ČSSD). Informace, které se šíří na sociálních sítích, považuje za velmi závažné a tvrdí, že dbát o dobré jméno zařízení je povinností ředitelky.

Lidí z Břeclavi se zastal i vedoucí krajského odboru zdravotnictví Oto Lipovský.

„Zdravotnický personál nemůže svým chováním dávat příčinu k pochybnostem pacientů o úrovni poskytovaných zdravotnických služeb,“ napsal úředník v odpovědi stěžovatelům sdruženým ve skupině.

Podle vedení nemocnice pořádá zařízení pravidelný seminář zaměřený na komunikaci s pacienty. Zároveň zaměstnanci procházejí vstupním školením.

Podle ředitelky pacienti mluví jen o negativech

Proč si tedy Břeclavané chodí stěžovat na sociální sítě? Na to ředitelka Bambasová odpověděla pouze přes svoji mluvčí:

„O tom, co se povedlo nebo je pozitivní, se příliš nemluví. Veřejně jsou prezentovány hlavně negativní nebo i ne zcela pravdivé informace, ať už v médiích, nebo ústně mezi lidmi a momentálně i na sociálních sítích, jež poskytují určitou míru anonymity,“ vzkázala ústy Drahomíry Schweitzerové.

Jak uvádí administrátorka skupiny Renata Prášilová, někteří členové nemají odvahu psát příspěvky rovnou a pod svým jménem, posílají je tedy jí a ona je s přezdívkou nebo iniciálami vkládá.

Třeba jako tento: „Byla jsem na operaci kolene. Nejsem zrovna lehká květinka. Když mě viděl poprvé primář, tak na mě spustil, jestli mám doma váhu a že kdybych se na ni někdy podívala, tak bych věděla, proč mě bolí koleno. Potom věta do prostoru: proboha, kolik ta paní váží? Choval se skutečně jako hovado.“

Ve skupině Břeclavská nemocnice – zkušenosti a názory se ale objevují také pochvaly. „Mnozí z těch, kteří negativní informace šíří, osobní zkušenost s nemocnicí vůbec nemají, nebo naopak jsou to často i příbuzní a přátelé našich zaměstnanců. Přitom nemocnice patří k největším zaměstnavatelům v regionu,“ říká mluvčí.

Sestra se soudí s nemocnicí

MF DNES už před rokem a půl informovala, že proti vedení nemocnice bojují někteří zaměstnanci. Sestry z klíčového ARO, kam vozí nejzávažnější případy, si stěžovaly, že kvůli přetěžování nemohou kvalitně zajišťovat ošetřování nemocných.

Čtyři z nich následně přišly o místo. Prý spaly ve službě, což měla dosvědčit noční kontrola. Sestry to ale popírají. Jedna z vyhozených, Jitka Truksová, se dodnes o neoprávněnost výpovědi s nemocnicí soudí. Další kvalifikované odbornice z oddělení odešly samy.

Paradoxem je, že zatímco na Facebooku výtek na zaměstnance rychle přibývá, oficiálně řeší břeclavská nemocnice jen okolo dvaceti nahlášených stížností za rok. Ročně tady hospitalizují přes dvacet tisíc pacientů a další desetitisíce jsou ošetřeny ambulantně. Dobře dopadají pro nemocnici i dotazníková šetření mezi pacienty.

„Výsledky jsou většinou pozitivní. Negativní připomínky se obvykle týkají například vybavení pokojů televizory či novými postelemi, což je bohužel vázáno na finanční zdroje,“ podotkla Schweitzerová.

Břeclavská nemocnice se ovšem se špatnou pověstí potýká takřka po celých 23 let své existence. A jejímu vedení se to nedaří změnit. „Lidé bez jakékoliv osobní zkušenosti často jezdí za stejnou péčí, kterou jim můžeme poskytnout, do jiných zařízení, a to pouze z důvodu, že někde něco slyšeli,“ říká mluvčí.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.