V Brně začal strojírenský veletrh

V Brně začal strojírenský veletrh | foto: Jan Daněk, iDNES.cz

Trochu jiný autotrenažér. Na veletrhu zkoušeli jízdu pod vlivem drog

  • 1
Šlápnout na plyn, zařadit rychlost a nasadit si speciální brýle, které navodí pocit, že člověk jede pod vlivem marihuany. To byla jedna z technologických vymožeností na 58. Mezinárodním strojírenském veletrhu. Číňané se chlubili rychlovlaky, Japonsko zase nejsilnějším robotem.

Na brněnském výstavišti mají za sebou další ročník veletrhu plného robotů. Přesný počet návštěvníků ještě organizátoři nemají vyhodnocený, už teď je jisté, že jsou nadmíru spokojení. Podle pátečních odhadů si jej nenechalo ujít přes 80 tisíc lidí.

Pro letošní rok se partnerskou zemí stala Čína. Firmy z této země obsadily celé dva pavilony. Přivezly sebou model dvou rychlovlaků nebo ponorky. Rychlovlaky se hned staly oblíbenou atrakcí. Na počítačovém simulátoru si mohli návštěvníci vyzkoušet, jak se takový vlak ovládá. Stačilo jen hýbat páčkou dopředu a dozadu.

„V Číně máme přes 20 tisíc kilometrů železnic, vláda je chce zvýšit na 45 tisíc. Na velké části z těchto tras je povolená maximální rychlost 310 kilometrů za hodinu. V Česku vlaky dosahují jen 160 kilometrů v hodině. To je u nás zanedbatelná rychlost,“ porovnal generální ředitel China Railway Zhou Li.

Společnost v pavilonu A1 vystavila dva typy vlaků. Jeden kontrolní, který každých deset dní prověřuje všechny čínské železniční trasy. Tím druhým byl ten nejmodernější vlak, jaký zatím v Číně vyrobili. Dokáže jet rychlostí až 420 kilometrů v hodině.

O vlaky se zajímal i prezident Miloš Zeman při své pondělní návštěvě veletrhu. „Necílíme na klienty – jednotlivce. Nákup vlaků je státní záležitost a Česko má zájem s Čínou spolupracovat,“ pochvaloval si Li.

Na druhém konci stejného pavilonu videoprojekce přenášela návštěvníky do hlubin podmořského světa. Hned vedle ní se Čína chlubila žlutou ponorkou. Do Brna sice přivezli jen model, ta opravdová prý ale vypadá úplně stejně. V prosinci očekávají velkou premiéru. Jako první čínská ponorka se má dotknout dna Mariánského příkopu, nejhlubšího místa na světě.

Největší silák přijel z Japonska

Přestože ani zdaleka tak velkou expozici neměla, příležitost předvést své největší technologické novinky si nenechala ujít ani další velká asijská země – Japonsko. Přijelo s nejsilnějším robotem na světě značky Fanuc. Unese 2300 kilogramů. Na výstavišti zvedal Fabii važící 1200 kilogramů s 450kilovým rámem. Auta tento žlutý robot zvedá i normálně, jelikož jej používají v automobilovém průmyslu.

Kromě velkého žlutého robota tam Japonci měli menšího zeleného. Držel dvacetikilovou sedačku do auta a návštěvníci díky němu s ní mohli libovolně hýbat. „U ostatních robotů musíte mít bezpečnostní oplocení. Zatímco když zelený robot přijde do kontaktu s člověkem, okamžitě se zastaví,“ vysvětlil Marián Vass z firmy Fanuc. „V pracovním procesu slouží k ulehčování práce. Například zvedne těžkou sedačku a člověk udělá zbytek.“

Jak vypadá jízda pod vlivem

Nasadit si brýle, sednout si za volant k počítači a zahrát si autíčka. To nabízel stánek Vysokého učení technického. Od klasické hry, kterou si může kdokoliv zahrát doma, byl v téhle jeden rozdíl. Díky brýlím získal hráč pocit, že jede pod vlivem některých návykových látek. Například alkoholu nebo marihuany.

Brýle pocházely z dílny Ústavu soudního inženýrství. Kdo si nechtěl zkoušet jízdu pod vlivem, mohl si nasadit jiné brýle testující jeho reakční dobu. Stačilo na simulátoru sešlápnout pedály, rozjet se větší rychlostí než je 50 kilometrů v hodině a v momentě, kdy autu do cesty vběhla zvířata, šlápnout na brzdu.

„Tyto brýle v sobě mají dvě kamery. Jednu vnější, snímající okolí, a druhou, která snímá řidičovo oko. Díky tomu jsme schopní analyzovat obvyklou dobu pozorování některých předmětů řidiče. Jak často se dívá do zpětných zrcátek, jak moc sleduje dopravní značení, jak jej rozptylují billboardy, nakolik ho rozptyluje to, že ovládá třeba radio nebo telefon,“ popsala doktorandka Kateřina Bucsuházy. Získaná data se dají využívat při reálných znaleckých posudcích u soudu.