Zdenek Plachý

Zdenek Plachý | foto: Ondřej Litera, MF DNES

Spojovat Landu se skinheads není fér, tvrdí Plachý

  • 5
Šéf činohry Národního divadla v Brně a spoluautor hry Tajemství Zlatého draka Zdenek Plachý Daniela Landu brání. Spojovat ho s holými lebkami není fér, říká. Národní divadlo plánuje uvedení jejich společného "hudebního manifestu" v listopadu.

Dílo je podle autorů inspirováno hermetismem a dílem filozofa Carla Gustava Junga.

Některým politikům se ohlášená premiéra díla nelíbí. Poukazují hlavně na Landovu minulost, spojovanou s rasistickými texty skupiny Orlík.

"Ve hře není vůbec nic kontroverzního," oponuje šéf činohry Mahenova divadla Plachý.

Už je jisté, že Mahenovo divadlo hru uvede?
Všechno je domluvené, máme hru v dramaturgickém plánu. Kromě mě a Daniela Landy je autorem ještě Jiří Šimáček.

Co říkáte na protesty, které se mezi politiky objevily kvůli jménu Daniela Landy?
Divím se, protože Daniel Landa se od hnutí skinheads, se kterým kdysi sympatizoval, úplně distancoval. A od té doby vytvořil pozoruhodná díla, která nemají s těmi excesy z mládí nic společného. A nemá s nimi nic společného ani osobně. Neustálé spojování jeho jména s hnutím skinheads není fér. Dokládá to třeba i složení publika na jeho koncertech. Nejsou to hooligans ani nic podobného, ale vysokoškoláci a kultivovaní lidé. A když jsme u toho, kriminální živly se občas objeví i v divadle. Landa dělá popovou hudbu s hlubokým obsahem. Vyjadřuje se k závažným otázkám. Nemá to s fašismem nic společného.

Patří pop do Národního divadla?
Mluvíme o vážném popu. Písničky jsou součástí velmi silného příběhu bez jakýchkoliv politických spojitostí. Obsahuje průniky do jungovského světa, má silný mystický náboj. Písně jsou textově hodnotné a jen umocní příběh.

Politici se moc nechtějí míchat do umělecké tvorby, ale vidí to jako problém.
Oceňuji, že nechtějí zasahovat. Ostatně Daniel Landa už uvedl své písně ve hře Deník krále v Městském divadle. Ohlasy byly dobré. A myslím, že i řadě politiků se jeho hudba líbí.

Obsahuje hra něco kontroverzního, co by mohlo lidem vadit?
Není vůbec kontroverzní. Je to jen silný příběh o duchovní obměně člověka. O tom, že se člověk může změnit a hledat duchovní hodnoty. Ale záleží na tom, co a pro koho znamená termín kontroverzní.

Co divadlo od uvedení očekává?
Budeme rádi, když vznikne pozoruhodné umělecké dílo. Navíc se domníváme, že publikum, které přijde, by za normálních okolností nepřišlo. Už proto, že letos budeme hrát převážně velké klasické tituly.

Trochu odjinud. Byl jste s Danielem Landou v řádu Ordo Lumen Templi?
Nebyl to řád. Sice se tak jmenoval, ale bylo to volné sdružení lidí, kteří debatovali o různých otázkách veřejného života, ale i duchovního a společenského života. Několika schůzek jsem se zúčastnil, bylo to příjemné povykládání za účasti hlavního představitele karmelitánské církve Vojtěcha Kodeta a biskupa Václava Malého. Mluvili jsme o tom, jaké má dnes církev postavení a nakolik je schopna prosazovat hodnoty.