Zdenek Plachý

Zdenek Plachý | foto: Ondřej Litera, MF DNES

Spoluautor scénáře Zlatého draka Plachý se soudí o operu už 17 let

Umělecký šéf činohry Národního divadla Brno Zdenek Plachý a hudebník Luboš Malinovský se domluvili na minimalistické opeře. Dnes je z toho jedna z nejdelších soudních tahanic v Brně. Spor o autorství se táhne 17 let. U brněnského krajského soudu neskončil ani v pátek. Kvůli tomu, že se oba umělci před ukončením díla nepohodli.

Soudce Miloš Holeček sice vyzval k dohodě, ale byl to marný pokus. "Zdenek Plachý se mnou odmítl jednat a zavrhl všechny moje návrhy," vysvětloval Malinovský.
 
"Spor se bohužel u obou posunul do osobní roviny, mimosoudní dohodu se proto sjednat nepodařilo," potvrdil právní zástupce Plachého Pavel Kroupa za klienta, který k soudu nedorazil.

Dílo psali dva. Autor je jeden

Oba téměř dva roky společně strávili na představení podle knihy Jána Maliarika Celozemský univerzálný štát. Těsně před dokončením díla se nepohodli. A konflikt vyvrcholil poté, co Zdenek Plachý dílo v roce 1992 uvedl v Kabinetu Múz jako Anbetung- operu z viacerých svetov. Jenže jako jediný autor.

Ponechal si i stotisícový grant. Malinovský ho poté zažaloval o náhradu autorské odměny a zadostiučinění. Už 17 let se snaží u soudu získat verdikt, že mu Plachý má zaplatit 55 tisíc, 50 tisíc jako odměnu, pět tisíc za pět uvedení představení.

"Po těch letech už ani necítím ublíženost. A ta částka je směšná, už ani nemám právníka, pár jednání, co jsem ho zpočátku měl, stálo snad víc než požaduji. Ale platit právníka panu Plachému také nehodlám," vysvětluje Malinovský.
 
Plachý a jeho právníci po soudu žádají, aby žalobu zamítl. "Jde o to stanovit rozsah přínosu žalobce do konečné podoby díla. A zda jeho činnost je pod ochranou autorského práva. My tvrdíme, že jeho scénář jsou texty Jana Maliarika, de facto jejich opis," věří Kroupa.

Za 17 let dva verdikty

Malinovský s tím nesouhlasí. „To by znamenalo, že všichni jen opisují. Psát scénář je ale tvůrčí proces.“

U soudu mu pomáhal i hudebník a divadelník Petr Váša, jehož přepracování díla pro divadelní prkna napadlo.

"Když konflikt vrcholil, telefonoval jsem si s panem Plachým, bylo to někdy v roce 1992, a říkal jsem mu, že nemůže použít cizí námět a scénář. On ale reagoval tak, že je to v moderním umění běžné, že Andy Warhol také jako předlohu pro své obrazy používal neautorizované fotografie," popsal Váša soudu.

Proč soudům trvá rozhodování tak dlouho, nechápe ani jedna ze stran. První verdikt padl sedm let po podání žaloby, v roce 1999. Krajský soud ji zamítl. Vrchní soud v Olomouci případ v roce 2000 vrátil zpět. A nový verdikt dosud nepadl.
 
"Já osobně jsem se s podobně dlouhým projednáváním nesetkal. Tato kauza je ale složitá a problematická i z hlediska důkazů," vysvětlil Holeček. "Mou snahou bude dovést jednání k závěrečným návrhům," uvedl, když líčení odročil na 13. února.