Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pod Petrovem, nebo u řeky? Co mohou Brnu nabídnout soupeřící nádraží

  14:38aktualizováno  14:38
Podruhé za dvanáct let budou Brňané tento víkend rozhodovat o poloze hlavního železničního nádraží. MF DNES přináší srovnání dvou variant. Pod Petrovem by bylo nádraží dražší, u řeky zase daleko.

Současná podoba části největšího brněnského vlakového nádraží. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Obě možnosti, kde by mohlo být nové brněnské nádraží, mají svoje výhody i nevýhody, nad kterými budou dumat ti, kteří o víkend zamíří k referendu o jeho poloze.

1Nádraží pod Petrovem

Výhody

Podle expertů je současná poloha nádraží unikátní a varianta pod Petrovem v blízkosti Nových sadů by plusy zachovala. A to díky blízkosti historického centra a také dopravnímu uzlu s návazností na všechny linky hromadné dopravy ve městě, cestování by tak stále bylo komfortní.

Na základě soutěží jsou také už k dispozici propracované urbanistické vize. Počítají s tím, že většina provozu železnice se odehraje pod zemí, provoz nákladní a osobní dopravy bude oddělený a vybuduje se nový terminál pro dálkové autobusy a parkoviště.

„Pro živé centrum města je centrální pozice hlavního nádraží naprosto zásadní a naopak je nebezpečné tuto dvojici rozdělovat. Modernizace nádraží v této poloze přinese navíc úpravu zcela nevyhovujícího přednádraží,“ hodnotí architektka Janica Šipulová, spoluautorka jednoho z oceněných urbanistických návrhů, které vzešly z mezinárodní soutěže pořádané městem letos na jaře.

Nevýhody

Pod Petrovem se bude stavět o několik let déle než u řeky. A jestliže padne rozhodnutí přivést do Brna vysokorychlostní železnici, akce se prodraží o desítky miliard korun. Po celém městě by se totiž musela vybudovat nová soustava tunelů (třeba pod historickým centrem nebo Kohoutovicemi) a mostů (v Jundrově přes Svratku). Stanice bude také omezená prostorem a nebude možné rozšířit její kapacitu.

„Podzemní nástupiště s vyústěním u AZ Toweru, to mi také připadá divoké,“ popsal Pavel Boucník, matematik z brněnského Gymnázia Jarošova, který podrobně srovnal dostupné varianty.

Nevýhodou „nádraží pod Petrovem“ je, že neexistují konkrétní projekty. Brňany by také čekala dlouhodobá výluka současného nádraží a bylo by zřejmě nutné vybudovat provizorní nádraží právě u řeky.

2Nádraží u řeky

Výhody

Mezi hlavní výhody patří především to, že se nový dopravní uzel odsunutý o 800 až 1 200 metrů postaví na zelené louce, a centrum tak nebude mnoho let zatížené stavebními pracemi. Lze jej také budovat po etapách či podle potřeby rozšiřovat jeho kapacitu. Je i lépe projektově připravené a samotná stavba bude zřejmě rychlejší a levnější, než by tomu bylo pod Petrovem.

Bude jej také snazší napojit na vysokorychlostní tratě. „Plány na přesun pocházejí už z roku 1924. Žádné město nemá tak dlouhou kontinuitu svého rozvoje jako Brno,“ řekl na jedné z mnoha debat Jaroslav Dokoupil, který už před lety zpracoval studii nádraží u řeky.

Nevýhody

Mezi hlavní nevýhody odsunutého nádraží u řeky patří především delší cestování do centra hromadnou dopravou s přestupy. Město by navíc muselo investovat několik miliard korun na přivedení tramvají.

A z některých směrů by se prodloužila i cesta vlakem do Brna. Nekomfortní by nové nádraží bylo i proto, že by jím vedl společný průtah pro osobní i nákladní vlaky.

„Nedá se to říct jednoznačně, ale ve chvíli, kdy se mi cesta do práce prodlouží z dvaceti minut na čtyřicet, tak už si řeknu, že stejné peníze to stojí autem a jsem tam rychleji. Je to samozřejmě spekulace, ale dojíždění určitě znepříjemní standard života lidí, kteří do Brna jezdí z širší aglomerace,“ konstatoval Ivan Plicka, šéf České komory architektů v nedávném rozhovoru pro MF DNES.

Pohled stran brněnského zastupitelstva

ANO
Zaujalo neutrální postoj. Stojí o názor Brňanů, k referendu je ale přímo nezve. Čeká na studii proveditelnosti, kterou má SŽDC dokončit do konce roku.

ČSSD
Její zastupitelé napadli referendum u soudu. Strana je pro výstavbu nového nádraží u řeky.

ODS
Dlouhodobě proti referendu a pro přesun nádraží na jih.

Strana zelených
Propagovala už minulé referendum a také variantu nádraží v centru.

KDU-ČSL
Má podobný postoj jako ANO.

Žít Brno
Vyzývá Brňany, aby přišli k referendu, jak hlasovat ale nechává na nich. Dá na výsledky studie.

TOP 09
Pro referendum, dá na studii.

KSČM
Proti referendu a pro odsun k řece





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Policejní kontrola s měřením alkoholu v krvi. (ilustrační foto)
Popíjející řidič se nechal svézt opilým kamarádem, problému se nevyhnul

Sednout za volant pod vlivem alkoholu se zřejmě nechtělo muži z Hodonínska, a tak kývl na nabídku odvozu vlastním vozem od kamaráda, který s ním popíjel....  celý článek

Organicky pěstovaná zelenina dostává nálepku bio, protože se pěstuje bez použití umělých hnojiv, herbicidů a pesticidů
Ekofarmáři budou ve své akademii učit, jak pěstovat jídlo bez chemie

Ekologické zemědělství je forma hospodaření, jejímž smyslem je produkce zdravých a kvalitních potravin, a to bez poškozování půdy například chemikáliemi. Právě...  celý článek

Letecký pohled na brněnský hrad Špilberk.
Opravy Špilberku pokračují. Návštěvníci hradu musí oklikou

Kdo se vydá obvyklou cestou na brněnský hrad Špilberk, narazí nejspíš na zavřenou bránu. Přístup totiž komplikuje další etapa rozsáhlé rekonstrukce jedné z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.