Do Galerie hlavního města Praha byla z Moravského Krumlova převezena Muchova Epopej (ilustrační foto).

Do Galerie hlavního města Praha byla z Moravského Krumlova převezena Muchova Epopej (ilustrační foto). | foto: Michal Sváček, MAFRA

Galerii, která nyní vystavuje Muchovu Epopej, málem řídil odborník z Brna

  • 3
Ředitelem Galerie hlavního města Prahy, kam byla z Moravského Krumlova převezena Muchova Epopej, se mohl stát manažer z Brna. Dva ze tří zájemců, kteří ve výběrovém řízení postoupili do druhého kola, totiž dosud řídili významné kulturní instituce v Brně.

Mezi vážné uchazeče se dostal bývalý ředitel Moravské galerie v Brně Marek Pokorný, stávající šéf brněnského Domu umění Rostislav Koryčánek a ředitelka pražské Galerie Zlatá husa Magdalena Juříková (o vítězce výběrového řízení čtěte více zde).

Komise sice nakonec vybrala Juříkovou, oba brněnští manažeři však patřili mezi favority a oba brali konkurz velmi vážně.

Pokorný má za sebou neúspěšný pokus o křeslo ředitele Národní galerie, které opouští Milan Knížák. Koryčánek pro změnu hledá jinou pracovní pozici v obavách, že o tu současnou přijde v blížícím se výběrovém řízení. Pokud Juříkovou politici potvrdí, převezme galerii po Milanu Bufkovi, který se zasloužil o přesun Muchovy Slovanské epopeje z Moravského Krumlova do Prahy.

Epopej se nakonec stala i jedním z důvodů Bufkovy rezignace na začátku léta. Pražští radní chtěli ředitele odvolat kvůli problémům s hospodařením. Mimo jiné Bufka podle zastupitelů výrazně překročil rozpočet právě na výstavu Muchových děl (podrobnosti najdete zde).

"Rada může také vybrat jiného ze současných kandidátů nebo vyhlásit zcela nové výběrové řízení," upozornila Eva Kubátová z pražského magistrátu. Na konečné rozhodnutí si tedy tři uchazeči ještě musejí počkat.

Marek Pokorný na začátku září rezignoval po osmi letech na pozici ředitele Moravské galerie. Podle šéfredaktorky portálu zabývajícího se uměním Artalk.cz Silvie Šeborové byl Pokorného odchod strategickým krokem.

"Ohlásil, že končí, před vyhlášením výsledků pražského výběrového řízení. Dal tím jasně najevo, že když neuspěje, nemá se kam vrátit. Zároveň však získal ve stěžejní moment zaslouženou mediální pozornost," míní Šeborová.

Ministerstvo kultury na podzim vyhlásí konkurz na Pokorného nástupce. Sám Pokorný kandidovat znovu nechce. "Skončil jsem v Moravské galerii dobrovolně, po zralém uvážení a rozhodně se tam vracet nebudu. Tato etapa je uzavřená. Zatím nevím, jestli vůbec nadále zůstanu ve stejné profesní sféře. Když to ale vezmu z druhé strany, možná by byla škoda, kdyby o mě galerijní management přišel," řekl Pokorný.

Příležitost dostat se do významné řídicí pozice v Praze mu však unikla mezi prsty už podruhé. Loni byl mezi čtyřmi kandidáty na místo ředitele Národní galerie v Praze. Vítězem konkurzu se tehdy stal ekonom Vladimír Rösel.

Konkurz na Koryčánkovo současné místo se teprve chystá

V nejisté situaci se ocitl i Rostislav Koryčánek. "Jedním z hlavních důvodů mého zájmu o místo ředitele v Galerii hlavního města Prahy bylo, že na podzim bude vyhlášen konkurz na nového ředitele Domu umění. Vzhledem k tomu, že se vyskytl nesoulad mezi mnou a zřizovatelem galerie (město Brno, pozn. red.) kvůli mé vizi dalšího provozu, chci zkusit i jiné možnosti," popsal.

Své místo v Domu umění se nicméně pokusí obhájit. Zároveň kandiduje na místo ředitele Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze. "Rostislav Koryčánek šel se svým plánem budoucnosti Galerie hlavního města Prahy tak trochu hlavou proti zdi. Jeho představa se zásadně liší od koncepcí ostatních kandidátů," vysvětlila Šeborová.

Jako jediný navrhl namísto plánované revitalizace Colloredo-Mansfeldského paláce raději provést revizi svěřeného majetku. Ten bezúčelný by podle Koryčánka galerie měla nabídnout k jinému užití. "Originální byl i s návrhem stavby nové budovy odpovídající požadavkům na současné galerie a s plánem vypsat výběrové řízení na stavbu nového pavilonu pro Slovanskou epopej," dodala Šeborová.