Zelené pivo brněnského pivovaru Starobrno, který spadá pod Heineken.

Zelené pivo brněnského pivovaru Starobrno, který spadá pod Heineken. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Starobrněnské Zelené pivo mohlo klamat lidi, uznala inspekce

  • 54
Státní zemědělská a potravinářská inspekce nařídila pivovaru Heineken, pod který spadá Starobrno, aby změnil prezentaci svého zeleného speciálu. Reklamy na třináctistupňové Zelené pivo totiž lákaly na bylinný speciál. Na zelené barvě se přitom podílel i likér, který obsahuje umělé potravinářské barvivo E133.

Na složení piva a jeho marketingovou prezentaci si současně stěžovala dvě sdružení pivních znalců. Inspekce jim teď dala za pravdu. Brněnské Starobrno při označování piva chybovalo hned dvakrát.

"Ve složení výrobku na obalu, víčku KEG sudu, nebyl uveden bylinný výluh, který se při výrobě 13° Bylinného speciálu Zelené pivo používá," uvádí za prvé zpráva inspektorů. Starobrno se sice chlubilo bylinným výluhem, na víčku sudu ho přitom pivovar neuvedl.

Likér s barvivem "zapomněli" na víčku zmínit

Zásadnější problém ale pivní znalci spatřovali v reklamě piva, která mohla lidi klamat. "Jako oko v hlavě si naši sládkové střeží tajemství přídavku bylinného výluhu, díky kterému získává Zelené pivo svou zelenou barvu," uvádí Starobrno o svém speciálu v reklamách.

Speciál dřívějšího starobněnského sládka Petra Hauskrechta je již sedm let chloubou pivovaru. Když si však zákazník v libovolné restauraci požádá o víčko sudu, dozví se o složení Zeleného piva nečekané informace.

"Pitná voda, ječné slady, upravený chmel, chmelové produkty, likér (cukr, líh, aroma, barvivo E133)," uvádí výrobce (víčko najdete zde). Podle Sdružení za poctivé české pivo tak Starobrno milovníky piva klame.

"Pravým důvodem barvy Zeleného piva je tedy s největší pravděpodobností lidskému zdraví škodlivý emulgátor, vyráběný z uhelného dehtu, nazývaný také brilantní modř," uvedli ve své stížnosti lidé ze sdružení Za poctivé české pivo.

I v tomto bodu jim inspektoři dali za pravdu. "Reklamní materiály opravdu mohly spotřebitele uvést v omyl, protože prezentovaly pivo v jiném světle," komentoval rozhodnutí mluvčí inspekce Pavel Kopřiva.

Pivovaru hrozí až třímilionová pokuta

Inspektoři uložili Starobrnu, aby upravil reklamní prezentaci piva a pro příště i víčka sudů. "Obdrželi jsme protokol o kontrole, který obsahoval návrhy opatření. A ta jsme uskutečnili," komentovala krátce mluvčí Heinekenu Kateřina Beute.

Pivo se tak přejmenovalo na "13° Special" z původního "13° Bylinný speciál". Na webu zelenepivo.cz navíc přibyla zmínka o likéru. Věta, lákající milovníky piva na zelený mok, nyní zní: "Jako oko v hlavě si ovšem naši sládkové střeží tajemství přídavku bylinného výluhu a likéru, díky kterým získává Zelené pivo svou zelenou barvu." Podle inspektorů tak pivovar dostál svým závazkům a splnil požadavky.

Spor o prezentaci zeleného speciálu ale může mít i jinou dohru. Inspekce věc předává do správního řízení. "V něm může být rozhodnuto i o pokutě do výše tří milionů korun. Na základě předchozí praxe se dá očekávat, že nějaká pokuta padne," dodal mluvčí Kopřiva.