Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Smlouvy za celý měsíc neplatí, starosta je místo podpisu jen razítkoval

  9:35aktualizováno  9:35
Smlouvy, které za poslední měsíc prošly pod rukama hodonínského starosty Milana Lúčky, jsou neplatné. Místo vlastnoručního podpisu je totiž stvrzoval jen speciálním razítkem. Potíže už nahlásil katastrální úřad.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Kdo si za poslední měsíc koupil od hodonínské radnice nějakou nemovitost, zřejmě se pořádně naštve. Zdejší starosta Lúčka (nestraník, dříve ANO) si totiž vymyslel fígl na to, jak ušetřit čas. Nechal si vyrobit razítko nejen se základními údaji, ale rovnou i s kopií svého podpisu, kterým následně stvrzoval dokumenty. Vlastnoručně už je ale nepodepsal.

Starosta Hodonína Milan Lúčka.

Starosta Hodonína Milan Lúčka.

A hodonínští úředníci musí řešit první potíže, protože katastrální úřad odmítl provést několik vkladů. Smlouvy na prodej a výkup nemovitostí, jež nemají řádný podpis, jsou totiž podle zákona neplatné, což potvrdili i oslovení právníci.

Redakce MF DNES problémy s dokumenty potvrdila u několika zdrojů blízkých městskému úřadu.

A starosta poté přiznal, že speciální razítko využívá zhruba měsíc. Za tu dobu mu pod rukama prošla řada smluv týkajících se nejen nemovitostí.

Potíže u soudu i bezpečnostní riziko

„Kdo mi razítko poradil? Nikdo, vymyslel jsem si ho sám. U žádné smlouvy přece není přímo napsané, že tam má být vlastnoruční podpis. Chtěl jsem si tak ušetřit čas. Víte, jaká kvanta smluv podepisuji?“ obhajoval Lúčka své počínání.

Podle oslovených právníků je ale velmi pravděpodobné, že se problémy začnou hromadit. „Zákon jasně říká, že smlouva musí být stvrzena vlastnoručním podpisem. Takhle upravené razítko rozhodně nestačí. To si může pan starosta používat na interní dokumenty na radnici, pokud si to tak domluví se zaměstnanci, ale rozhodně ne u smluv, které jdou ven z radnice,“ vysvětlil advokát Richard Novák.

Zároveň upozornil, že výrazné potíže mohou nastat například v případě, kdy by město vedlo soudní spor a muselo smlouvy doložit. Pokud nebudou řádně podepsané, soud je v řízení neuzná. Podle něj i samotná existence razítka představuje bezpečnostní riziko. Kdokoliv jej totiž může sebrat a zneužít.

Podpisová finta překvapila hodonínského místostarostu Vítězslava Krabičku (Změna), který Lúčku zastupuje v době jeho nepřítomnosti. „Vždycky smlouvy podepisuji předtím, než jdou k panu starostovi. O tomhle nic nevím. Nicméně uznávám, že by nám to mohlo způsobit potíže,“ podotkl Krabička, který je vystudovaným právníkem.

Razítko chce Lúčka užívat dál

Podle opoziční zastupitelky a další vystudované právničky Terézie Mlýnkové Iškové (Strana svobodných občanů) je zarážející, že si starosta takhle snaží ulehčit práci.

„Jen doufám, že jeho počínání městu nezpůsobí další potíže, a to nejenom týkající se smluv. Takové razítko může kdokoliv zneužít a dokonce si vyrobit úplně totožné a razítkovat si jím, co chce. Starosta se ho prostě musí vzdát,“ nechápe jeho jednání Mlýnková Išková, která předpokládá, že se aféra bude řešit také na úterním zastupitelstvu.

Jenže Lúčka ještě ve čtvrtek tvrdil, že razítko s podpisem hodlá využívat dál. „No, v nějakých případech ho asi použít můžu. Ale ne co se týče katastru,“ narážel na fakt, že město zatím řeší potíže pouze s katastrálním úřadem.

To potvrdila i vedoucí majetkového odboru radnice Eva Holá.

„Vyrozuměli nás, že zatím ve třech případech nám nepustí vklad smluv, protože mají dojem, že nejsou vlastnoručně podepsány,“ nastínila Holá, co obsahoval dopis z katastru. „Jedná se o běžné smlouvy, kterých na úřadě máme několik stovek. Týkají se výkupu a prodeje nemovitostí,“ doplnila.

Podle mluvčí katastrálního úřadu Evy Krajíčkové však tamní pracovníci nepovolili vklad už v šesti případech.

Potvrdila také informaci, že za to skutečně může chybějící vlastnoruční podpis na smlouvách. „To je důvod pro zamítnutí řízení. Žádost o vklad musí radnice podat znovu,“ uvedla Krajíčková.

Jenže tento proces má na katastru dané lhůty. Vždy běží dvacet dnů, kdy úředníci zjišťují, zda jsou předložené dokumenty v pořádku. Až poté mohou provést vklad. To znamená, že pokud si někdo koupil od města byt nebo pozemek, bude muset počkat přibližně další měsíc, než se stane skutečným majitelem nemovitosti.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.