Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ANO chce Kartu Brňáka, lidovci zase slibují taxi pro seniory

  17:20aktualizováno  17:20
Nový hráč brněnské politiky v pondělí odstartoval kampaň do komunálních voleb. Hnutí ANO také poprvé konkrétně představilo program, se kterým chce dobýt magistrát. A slibují i „tradiční“ strany. Naplno se ale lákání voličů ještě nerozjelo.

Jednička brněnské kandidátky ANO Petr Vokřál. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Zatímco při souběžné akci v Praze rozdával koblihy předseda Andrej Babiš, do Brna přijel „pomoci“ alespoň šéf poslaneckého klubu ANO Jaroslav Faltýnek. A kampaň začal vyjmenováním slibů, které jeho strana na vládní úrovni splnila nebo brzy splní.

Jako by chtěl předznamenat, že ANO i v komunálních volbách potáhne úspěch na celostátní úrovni. V té jí například červencový průzkum společnosti Sanep věští volební preference 22 procent, se kterými předčí i druhou ČSSD.

Brněnský program už ale přiblížil městský lídr ANO a bývalý šéf odpadní firmy . A. S. A. Petr Vokřál.

„Chceme vytvořit takzvaný brněnský holding - odpolitizovat řízení městských firem a obsadit je profesionálními manažery. Věříme, že se tak dají uspořit desítky, a možná i stovky milionů korun. Spolu s tím chceme udělat audit klíčových zakázek a investic,“ vyhlásil Vokřál.

A i přes fiasko s pražskou Opencard, která hlavní město přišla na stamiliony, plánuje ANO zavést Kartu Brňáka. Krom inteligentní tramvajenky by měla zajišťovat i další služby.

Karta Brňáka? ODS navrhovala kartu Brňana už dřív

Se slevovou kartou s podobným názvem Karta Brňana přišel už před téměř dvěma lety starosta Brna-středu Libor Šťástka. Projekt se však zatím nerozjel.

ANO se také hodlá zaměřit na řešení problémů s parkováním - včetně zavedení záchytných parkovišť a placených rezidenčních zón v centru města.

„Znovu chceme otevřít diskusi o územním plánu. Aktualizace (více o ní čtěte zde), která byla narychlo schválena, podle nás není strategií. Obdobně bychom chtěli zavést hlavního městského architekta,“ uvedl například Vokřál, který spoléhá na kontaktní kampaň.

Obří mítinky s gulášem a koncerty známých jmen podle něj místní ANO dělat nehodlá. I v Brně se ale tradiční koblihy budou rozdávat.

Lidovecký návrh: neziskové taxi

Slibovat už začínají i další strany. Například brněnská KDU-ČSL oznámila, že chce ve městě zavést zvýhodněné neziskové taxi pro seniory, které by mělo sloužit především pro přepravu k lékařům.

„Téměř každého seniora trápí docházkové vzdálenosti a strach o vlastní bezpečnost. Generace středního věku nemá často kvůli práci čas, aby starší rodiče vozila ve všední dny k doktorům. Senioři jsou pak odkázáni na hromadnou dopravu,“ uvedla jednička kandidátky lidovců Klára Liptáková.

„Myslím, že náklady by nebyly tak vysoké a vozidla by město mohlo získat darem od některých společností nebo bazarů,“ poznamenala Liptáková.

Na kolik by město taxislužba přišla, nedovedla říct. Lidovci si ale spočítali, že v Brně žije na 71 tisíc lidí nad 65 let, což je téměř pětina všech obyvatel Brna - tedy velká množina potenciálních voličů.

ČSSD se startem kampaně vyčkává

TOP 09 zase už dříve například oznámila, že našla řešení, jak Brnu levně pořídit Janáčkovo kulturní centrum. Na nový koncertní sál, který zoufale chybí brněnské filharmonii a přišel by až na 1,3 miliardy korun, totiž město nemá.

„Navrhujeme, aby Janáčkovo kulturní centrum vzniklo v prostorách budovy TJ Sokol Brno v Kounicově ulici, kde byla uvedena světová premiéra Janáčkovy Glagolské mše a kde on sám hrával na místní varhany,“ uvedl brněnský lídr TOP 09 Jaroslav Kacer. Podle něj by se dala budova levně opravit. Odhad nákladů však zatím neexistuje.

Takový nápad ale zkritizovala šéfka brněnské filharmonie Marie Kučerová. Sál podle ní nedostačuje jak velikosti hudebního tělesa, tak Brnu jako kulturní metropoli.

„Není to první návrh podobného ražení, ale vždycky je to z nouze ctnost a spíš vyhozené peníze. Brno si zaslouží koncertní sál na úrovni 21., a ne 19. století. Problém bychom měli například také se stěhováním z Besedního domu,“ řekla Kučerová.

ODS zahájí brněnskou kampaň až v pondělí. Podobně vyčkává i sociální demokracie. Po městě se ale už objevily plakáty ČSSD pro lepší město. První mítink se odehraje v neděli. Na Báječném dnu pro celou rodinu v Bystrci zazpívá slovenská superstar Kristina.

Zatímco u ANO se první desítka kandidátky rozhodla poskládat potřebných šest ze sedmi milionů na kampaň ze svého, menší strany pořád peníze na volby střádají. Strana zelených nabízí voličům, že za 3 300 korun mohou „adoptovat“ tramvaj, tedy zajistit na ní polep.

A Žít Brno zase rovnou sbírá na serveru pro sběr příspěvků od dobrovolníků hithit.com peníze na celou kampaň. Z vytyčených 50 tisíc korun zatím lidé věnovali zhruba čtyři tisíce.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.