Pamětník a motorkář František Mrázek vzpomíná na začátky na Masarykově okruhu

Pamětník a motorkář František Mrázek vzpomíná na začátky na Masarykově okruhu | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Starý okruh slaví osmdesátku. Stovky tisíc diváků nahradily paneláky

  • 9
Starý Masarykův okruh slaví letos osmdesát let od otevření. Kostkovou dlažbu nahradil asfalt, silnice se rozšířily, místo polí a luk dnes kolem cest okruhu stojí krabice novostaveb. Už čtyřiadvacet let tu nejsou cítit spálené gumy a není slyšet ani řev motorů.

Fanoušci to místo milovali. Jezdci ho buď nenáviděli, nebo zbožňovali. Nic mezi nebylo. Na Velkou cenu na starý Masarykův okruh jezdily obdivovat silné a rychlé vozy stovky tisíc diváků.

"Tenkrát pro ty závody lidé žili. Davy pokaždé vytvořily nezapomenutelnou atmosféru. Od té doby se toho hodně změnilo, lidé mají televizi a chodit už vlastně nikam nepotřebují," myslí si motocyklový závodník František Mrázek.

O staré závodiště nikdo nepečuje

Čtyřiasedmdesátiletý pamětník jezdil starý Masarykův okruh v Brně moc rád. Vzpomíná na davy u trati a lituje, že tam dnes už neburácejí motory. "Všechno se tady změnilo. Kolem dráhy byly většinou pole a teď jsou tady paneláky," říká při pohledu na sídliště ve Starém Lískovci.

Trasa populárního starého Masarykova okruhu začínala v Bosonohách. Na budově bývalé hlavní věže už pět let visí pamětní deska. "Tady byl start a po pravé straně stálo depo," ukazuje pamětník na polorozpadlou podlouhlou budovu vedle hlavní věže.

Pamětník a motorkář František Mrázek vzpomíná na začátky na Masarykově okruhu

U pomníku závodníka Baltisbergera stojí sklenice s odkvetlými tulipány a vyhořelými svíčkami. "Je to ostuda, že se tady o to nikdo nestará," myslí si Mrázek.

Kvůli dobrému místu spávali lidé i v lese, vzpomíná pamětnice

Dvě nejslavnější a nejzrádnější zatáčky celého okruhu jsou v podstatě hned za sebou. Za zatáčkou pojmenovanou po zesnulém závodníkovi Baltisbergerovi je dlouhá a rychlá rovina. "Tady se jezdilo hodně rychle. Na rychlost tady taky Farina jednou doplatil a proletěl do lesa," vzpomíná Mrázek.

Louis Chiron se nahřívá u motoru Bugatky a přihlíží práci mechanika u svého vozu Bugatti č. 28. (r.1931)Varzi (č.36) a Chiron(č.28) oba na vozech Bugatti (r.1931)

František Mrázek, který v sedle motorky závodí doteď, se na nebezpečné trase plné ostrých zatáček nikdy nevyboural. "Kdybych přestal jezdit, umřel bych," říká s úsměvem na rtech, ale myslí to zcela vážně.

Lidé v Kohoutovicích si na starý "Masarykáč" dobře pamatují. "Vybavuji si přesně, kudy starý okruh vedl. Bylo tady vždycky strašně lidí. V lese spávali ve stanech už pár dní předem, aby si zabrali dobrá místa. Bylo mi dvacet a vůbec mě netrápilo, že stát v zatáčkách nebylo zrovna bezpečné," vzpomíná dvaaosmdesátiletá Jitka Děrdová.

Osmdesáté výročí oslaví závodem sezony

Oslavy osmdesátého výročí se chystají na novějším brněnském Masarykově okruhu, na kterém se jezdí od roku 1987. O víkendu se na něm pojede nejvýznamnější automobilový závod letošní sezony - mistrovství světa vozů Grand Tourismo.

Právě na něj přijedou o piloti silných a rychlých vozů včetně nejznámějšího českého jezdce Tomáše Engeho.

Pro diváky je k oslavám nachystán i bohatý doprovodný program. V sobotou vystoupí zpěvačka Iva Frühlingová se skupinou No Panic a také Slovak Revival. Spoustu atrakcí a soutěží bude přichystáno také pro děti.

,