Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Brně u Olympie rostou nákupní haly. Opraví se Tesco, rozšíří Vaňkovka

  19:52aktualizováno  19:52
Dva týdny uplynuly od otevření obchodního centra Letmo na brněnském hlavním nádraží. Tím však budování nákupních center v jihomoravské metropoli neskončilo. Staví se naproti Olympii a rekonstrukci připravuje i Tesco na Dornychu. Vaňkovku chtějí rozšířit.

Naproti brněnské Olympii už začal růst budoucí Brno Retail Park. Hotovo by mělo být příští rok. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Kdyby se všichni Brňané naráz vypravili do některého z obchodních center ve městě, bude mít každý jenom pro sebe zhruba 1,8 metru čtverečního. Měli by tak větší pohodlí než Pražané s 1,2 metru.

Přesto obchodníci plánují další obchodní centra či rozšiřují ta stará. "Pořád se to vyplatí. Nechceme zůstat za konkurencí," říkají.

Naproti modřické Olympii na druhém břehu dálnice D2 tak na ploše celých 26 hektarů (tedy asi 35 fotbalových hřišť) začal růst budoucí Brno Retail Park. Hotovo by mohlo být příští rok. "CTP podepsala smlouvu s nábytkovým řetězcem XXX Lutz a je v pokročilém jednání se sportovním řetězcem Decathlon," přiblížila chystané obchody Jana Bakešová, mluvčí společnosti CTP, která prostory buduje.

V areálu se podle ní chtějí usídlit i prodejny pro hobby a zahradu nebo velký potravinový řetězec. Hotovo by mělo být v příštím roce.

Chtějí rozšířit Vaňkovku

O klasické nákupní centrum přitom nepůjde - takzvané retail parky většinou vznikají v jejich blízkosti. V případě Modřic doplní Olympii. Místo jedné budovy plné obchodů investor na míru staví nájemcům samostatné haly obklopené velkým parkovištěm a s dobrým dopravním napojením. Výhoda? Nižší nájem i větší samostatnost jednotlivých obchodů.

Samotná Olympie se však konkurence Brno Retail Parku nebojí. "Jen posílí atraktivitu celé oblasti pro zákazníky a rozšíří nám spádovou zónu. Už teď k nám jezdí 1,6 milionu lidí z celé jižní Moravy a zčásti i z dalších okolních krajů. Čím širší bude nabídka, tím déle se lidem vyplatí za námi cestovat autem," vysvětlil ředitel Olympie Jan Pazour.

Kritici: Nákupní kolosy vysávají střed Brna

I když nákupních center je v Brně stále více, Brňané mají paradoxně horší přístup k nákupům. Obchodní galerie vylidňují historický střed města. Takové argumenty používají odpůrci dalšího rozšiřování prodejních ploch.

"Jen mezi roky 2006 a 2009 v Brně zkrachovalo asi 500 menších samoobsluh, které měli lidé na dosah. I pokud jsou nákupní střediska přímo ve městě, lidé tak musejí za nákupy dojíždět auty a doprava houstne," shrnuje jednu z potíží Milan Štefanec z občanského sdružení Nesehnutí.

Brno podle náměstka primátora Ladislava Macka nějakou zásadní regulaci v připravovaném novém územním plánu zatím nezamýšlí. "Je to věcí nabídky a poptávky. Dále jednat se bude na červnovém zastupitelstvu, které by mohlo přinést nové návrhy," uvedl Macek.

Urbanisté přitom upozorňují i na další jev. "Brno nemá neomezenou kupní sílu. Je jasné, že nová obchodní centra na okrajích ochuzují historické jádro. To pak pustne a lidé nemají důvod ho navštěvovat," popsal urbanista a bývalý hlavní architekt Zlína Karel Havliš.

Macek však upozorňuje, že například územní plán samostatných Modřic nemůže magistrát ovlivnit.

Vede nákupní centrum, které dnes nabízí více než sto tisíc čtverečních metrů obchodů.

Od roku 1999 se ve třech etapách Olympia rozrostla na jedno ze tří největších nákupních středisek v Česku a ročně jí celá republika také projde - 10 milionů lidí. Ani u ní ovšem není bobtnání konec. "Na podzim otevřeme velký obchod s módou Peek & Cloppenburg. Na jaře 2014 pak zpřístupníme rozšířený Reserved a nový obchod značky Cropp Town. Doteď vystouplá část Olympie u Albertu se tak vlastně zarovná," uvedl Pazour.

S konkurencí se přitom nebojuje jen širokou nabídkou, ale i nejrůznějšími akcemi, které mají zajistit, že návštěvníky nebude do obchodního centra vábit jen nakupování, ale i zážitky. "Na červen proměníme Olympii ve svět zrcadel, už však byla třeba i doupětem draka," dodal Pazour.

Zaměstnává ho ta samá společnost ECE, která vlastní i Galerii Vaňkovka. A i její ředitel Martin Kondrát zbrojí na další zákazníky. "O možnosti Vaňkovku rozšířit jednáme už od roku 2009 s městem. Ve hře jsou dvě varianty. Buď bychom ji o jedno patro zvedli do výšky a parkovací patra by se posunula, nebo bychom se rozšířili do okolí," dívá se dopředu Kondrát.

Pro nákupní galerii bude předělem rok 2015, kdy končí většina nájemních smluv jednotlivých obchodníků. "Znamená to, že budeme moci znova výrazně přizpůsobit mix obchodů a služeb aktuálním trendům," vysvětlil Kondrát.

Vaňkovka, kterou ročně projde asi 10 milionů lidí, má přitom podle něj nejvyšší obrat na metr čtvereční za rok z celého Brna. "Přesná čísla konkurentů samozřejmě neznám, ale domnívám se, že to tak bude," řekl Kondrát.

Nový komplex vznikne u "Mendláku"

Rušná, a tím pro obchodníky atraktivní pěší cesta z brněnského hlavního nádraží na autobusové nádraží Zvonařka přitom má ještě druhou součást. Roky obklopenou tržnicemi a špínou. Stará budova Teska u Dornychu, kterou s Vaňkovkou propojuje lávka, má však také projít opravami a rozšířením.

"Jednáme s představiteli města o možnostech modernizace. Jelikož v této chvíli nemáme územní rozhodnutí, je těžké předvídat časový harmonogram," uvedl mluvčí Teska Jiří Mareček. O projektu se ovšem mluví už od roku 2011 a do teď zahájen nebyl.

Rekonstrukci a případné rozšíření stávajících nákupních center přitom považuje za jedinou rozumnou variantu manažer Avion Shopping Parku Petr Navrátil. "I my se tímto způsobem plánujeme dále rozrůstat. Ale budovat nová nákupní centra v místech, kde už je velká koncentrace ostatních obchodů, mi rozumné nepřipadá. Do toho mohou jít jen silní developeři, kteří si pak mohou dovolit například značně podsadit ceny," konstatoval Navrátil.

Velký nepoměr naznačují i čísla sdružení Nesehnutí. Zatímco třeba na jihu Brna připadá na jednoho obyvatele zhruba 17 metrů čtverečních, většina městských částí má méně než metr.

A právě s budováním v úplně nové oblasti počítá projekt Centrum Brno, Veletržní 1. Vyrůst by mělo v areálu bývalé oděvní továrny Kras-Haka mezi Veletržní ulicí a ulicí Bělidla v okolí Mendlova náměstí.

"Staré Brno je typickou vnitřní periferií města Brna. Ač je to lokalita umístěná v širším centru, tak nemá téměř co nabídnout. My chceme zajistit lidem, kteří projíždějí starým Brnem, důvod vystoupit z městské hromadné dopravy. Budou mít možnost navštívit lékaře, využít služeb a zábavy, případně i nakoupit," popsal manažer projektu David Grolig ze společnosti Gaspra SPV. O záměru, který už má územní rozhodnutí, nyní vyjednává s investory.

Podobně v bývalém areálu Alstomu ve Sportovní ulici v Králově Poli rakousko-český investor plánuje centrum s třetím multikinem v Brně. I on už má kladné územní rozhodnutí.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.