Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stavba nového nádraží v Brně, to jsou peníze a termíny

  10:43aktualizováno  10:43
Skluz obřího projektu nového brněnského nádraží v Jižním centru se zvětšuje a vyvolává mnoho otázek. Jaké jsou ty nejdůležitější? Třeba ta, zda bude nové nádraží stát do roku 2018.

Jižní centrum v Brně před lety - dnes v místě funguje autobazar Eurocar. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Původní územní rozhodnutí pro stavbu Europointu, nového nádraží v Jižním centru, zrušil loni v prosinci Krajský soud v Brně kvůli procesním chybám.

A investor, tedy Správa železniční dopravní cesty, od té doby čeká na nové rozhodnutí. "Územní řízení je od března pozastaveno. Investor musí ještě doplnit dokumentaci. Až bude kompletní, lze předpokládat, že vydáme územní rozhodnutí. Teprve poté můžeme vydat i stavební povolení," potvrdil mluvčí Brna-střed Roman Burián.

Termín pro doplnění dokumentace je březen 2010.

Kdy se může začít stavět?

Původně počítal investor s tím, že se mu rozhodnutí podaří získat do konce letošního roku. Jenže to se nepovede. Už teď je proto jasné, že se nezačne stavět dřív než v roce 2011.

A tím se odsouvá i získání peněz z Evropské unie, pro které je "územní řízení" podmínkou. Na dvacetimiliardový projekt má přitom přitéct z Evropy celých osm miliard.

Dalších osm miliard má poskytnout státní rozpočet, o zbytek se dělí kraj a město.

Primátor Brna Roman Onderka neztrácí optimismus. Stále věří, že se evropské peníze podaří vyčerpat. A to v prvních etapách stavby nádraží. Evropská dotace je určena pro stavby, které vzniknou do roku 2013. Nárokovat peníze je možné dodatečně ještě do roku 2015.

Kdy by mohlo být nové nádraží?

Skluz zahájení první etapy oproti původním plánům z roku 2004 je asi tři a půl roku. Neodstartovaly ani další tři etapy včetně těch nejnáročnějších fází, čímž se zpoždění ještě zvětší.

Pokud by se začalo nádraží stavět příští rok, podle propočtů původního harmonogramu bude hotovo nejdříve v roce 2018.

Co už stojí?

Rozběhla se první etapa. Nyní se staví odstavné nádraží v Horních Heršpicích, které má být hotové v roce 2010.

Jeho součástí je kolejiště pro manipulaci s osobními vlaky a vybudování nákladního průtahu mezi Modřicemi, Horními Heršpicemi a současným nákladním dolním nádražím Brno.

Od začátku října je otevřený silniční podjezd Sokolova-Bohunická ulice. Ten vede celkem pod pěti mosty, čtyřmi železničními a jedním silničním, protože tudy vede železniční koridor od Břeclavi a trať od Střelic.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Žena našla tašku s 213 tisíci. Odnesla ji strážníkům, ti vypátrali majitele

Dobrý skutek, který se hned tak nevidí, udělala ve středu šestašedesátiletá žena. Nalezenou tašku s 213 tisíci odevzdala brněnských strážníkům, kterým se...  celý článek

Muž zapálil na kole sedlo. Kamarádi nevěřili, že může hořet
VIDEO: Šedesátník zapálil sedlo cizího kola, vsadil se s kamarády

Neobvyklé oznámení dostali v úterý v noci brněnští strážníci. Zavolal jim pracovník úklidové služby, že na hlavním nádraží hoří jízdní kolo. Ukázalo se, že ho...  celý článek

Na hlavním silničním tahu u Černé Hory opravují most, silniční doprava je proto...
Experti našli řešení, jak ulevit řidičům u Černé Hory. Most podepřou

Lidem z Černé Hory se alespoň na pár měsíců částečně uleví. Dvoutisícový městys na Blanensku totiž poslední týdny zažívá dopravní nápor. Po úzké ulici zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.