Přes pozemek vede čtyřproudová silnice i koleje tramvají poblíž zastávky Bráfova

Přes pozemek vede čtyřproudová silnice i koleje tramvají poblíž zastávky Bráfova | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Brno nemůže získat pozemek. Stavba Velkého městského okruhu se oddaluje

  • 49
Stavba Velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici se může opět pozdržet. Brnu se stále nedaří získat klíčový pozemek od soukromého vlastníka. Vedení města jej obviňuje ze spekulantství, majitel se brání tím, že pouze žádá adekvátní náhradu za svůj zisk.

Celkově má stát desítky miliard korun, teď jej ale ohrožuje spor o miliony. Už letos měla v Žabovřeské ulici v Brně začít první etapa tamní části výstavby Velkého městského okruhu, jenž má zásadně změnit dopravní situaci a častá zdržení ve městě. Stavět se ale nemůže, Brnu totiž chybí poslední pozemek, přes který má silnice vést.

Vlastní ho firma Login Talk brněnského podnikatele Roberta Bittóa. A ten už od roku 2012 s vedením Brna neúspěšně jedná o směně parcel. Ta současná v Žabovřeské, přes niž vede čtyřproudová silnice i koleje tramvají poblíž zastávky Bráfova, mu prý vydělává tolik, aby mohl požadovat solidní náhradu. Vedení města však jeho návrhy opakovaně označilo za nepřijatelné a hodlá přistoupit k vyvlastnění.

„Nabídli jsme pozemky, jež jsou mnohonásobně hodnotnější. Ze strany majitele ale dochází k neúměrnému zdržování. Nenecháme se vydírat,“ vzkázal primátor Petr Vokřál (ANO). Za parcelu v Žabovřeské, již znalci ocenili na 3,3 milionu korun, bylo město Bittóovi ochotné poskytnout plochu v Černovicích u Olomoucké ulice. A ta má prý hodnotu 7,6 milionu.

Podnikatel nabídku přesto nepřijal. „Byla by mi k ničemu, nemohl bych ji pronajímat a místo by mi nevydělávalo. Mohl bych tam maximálně něco postavit, ale o to nemám zájem,“ řekl Bittó MF DNES. Znalecké posudky ze strany města nepovažuje za směrodatné, protože prý vůbec nezohledňují zisk, který mu parcela přináší.

„Dopravní podnik mi platí za to, že přes ni vede pás kolejí. Město zase za cestu a chodník. V místě máme navíc billboard. Dohromady mi tak pozemek vydělává pravidelně statisíce ročně. Přijít o ně nehodlám,“ namítl podnikatel, jehož společnost se prý aktuálně orientuje na oblast marketingu. Zároveň upozornil, že dříve bylo možné žádat při výkupu pozemků pro důležité dopravní stavby až šestnáctinásobek znaleckého posudku.

Lukrativní objekty v centru

Místo dohody tak Bittó přednesl vlastní návrh. Za parcelu nutnou pro stavbu chce získat nebytové komerční prostory ve Starobrněnské a Masarykově ulici a také na Zelném trhu. Tedy v samém srdci města a v možná nejlukrativnější lokalitě Brna.

Podle magistrátu jsou však takové požadavky zcela přehnané, protože tyto komerční objekty přesahují hodnotu 30 milionů korun, a o směně tak prý nemůže být řeč. Bittó od města dostal nabídku pouze na jeden objekt na Zelném trhu s tím, že cenu doplatí. Stejně jako všechny předchozí ji však nepřijal.

„Společnost Login Talk nabyla parcelu v srpnu roku 2012, což mě vede k závěru, že se jedná o ryze spekulativní nákup, kvůli kterému se celá situace prodlouží. Je zcela jednoznačné, že město vždy nabídlo pozemky či objekty s vyšší hodnotou,“ dodal primátor Vokřál.

Spekulace však Bittó odmítá s tím, že pozemek získal přes směnku od předchozího vlastníka, který mu dlouhé roky dlužil.

S tím, že by se město nemělo nechat ze strany majitele a jeho požadavků vydírat, souhlasí také bývalý náměstek primátora Robert Kotzian (ODS). I on s Bittóem v minulosti neúspěšně jednal.

„Dohoda je samozřejmě vždy lepší, ale vše musí mít své limity. Již před několika lety měl pan Bittó naprosto nepřijatelné požadavky a naše návrhy hned zamítl. Ani za cenu odkladu stavby do konce vyvlastňovacího řízení by město nemělo ustoupit,“ souhlasil Kotzian.

Kvůli nekonečným jednáním proto již město zahájilo proces takzvaného vyvlastnění, který přitom bývá vždy až krajním řešením. Na starosti jej má městský úřad v Tišnově, jasno může být zřejmě na jaře příštího roku. A tamní znalci odhadli, že dotčený pozemek má ještě nižší hodnotu, než o jaké mluví brněnský magistrát – pouze 2,3 milionu.

Pokud by celý zdlouhavý proces skončil právě až vyvlastněním, musel by se Bittó parcely za náhradu vzdát. V Brně by tak šlo o výjimečnou záležitost.

Bittó, jehož bude při vyvlastňovacím řízení zastupovat známý pražský advokát Tomáš Sokol, se toho však neobává. „K prvnímu jednání má dojít v září, rozhodně se ale jen tak nevzdám. Vše se tím akorát ještě prodlouží. Čas hraje proti městu, nikoli proti mně,“ doplnil.

Zdržení? I zastaralé posudky

Nejen nevyřešená situace okolo parcely však vede k tomu, že se zahájení žabovřeské etapy Velkého městského okruhu minimálně o rok odsouvá, přestože Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chtělo stavbu zahájit už v průběhu letošního roku. Kvůli zastaralým posudkům o dopadu staveb na životní prostředí (EIA), o něž musí ŘSD znovu požádat, to však nejde.

„Na základě jednání s ministerstvem dopravy by měl ale celý proces proběhnout zrychleně a s maximální prioritou. Ministerstvo si uvědomuje, že Velký městský okruh je pro Brno klíčový,“ vysvětlil náměstek brněnského primátora Richard Mrázek (ANO).