Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tramvajový tunel za pět let odstraní špunt z městského okruhu v Brně

  12:20aktualizováno  12:20
Po letech průtahů začaly v Brně práce na další etapě velkého městského okruhu, nazvané Žabovřeská I. Pod úředním označením se skrývá rozšíření úzkého hrdla klíčové tepny v Pisárkách. Právě tady nyní vznikají dlouhé kolony a kolabuje doprava.

Pisárecký tunel v Brně | foto: Radek Miča, MAFRA

Řeka Svratka na jedné straně a příkrý skalní svah Wilsonova lesa na straně druhé. K tomu ještě tramvajové koleje do Bystrce. Na více než dva pruhy klíčové silnice, která v Pisárkách propojuje dvě již hotové čtyřproudové etapy velkého městského okruhu, místo nezbylo.

Místo aby spojnice Královopolského tunelu a velké křižovatky u výstaviště udržovala dopravu plynulou, paradoxně funguje jako špunt.

Stavební práce v Žabovřeské

Na přelomu roku ale Ředitelství silnic a dálnic konečně odstartovalo projekt za více než dvě miliardy korun pojmenovaný Žabovřeská I. Silnice se díky němu v každém směru o jeden pruh rozšíří. U Hlinek už proto vyjely demoliční stroje.

„Začínáme nyní bouráním budov bývalého učiliště, což umožní následně navázat podrobným geologickým průzkumem. Pak bude následovat dokončování potřebné projektové dokumentace,“ konstatovala ředitelka brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Věra Hoderová. Zbývá ale také vykoupit od soukromníků některé pozemky.

Řidiči si ještě roky počkají

Podle řidičů i policistů je přitom každý den navíc cítit. „Ve špičce se kolony v Žabovřeské ulici vytvářejí pravidelně. Rozšíření silnice je jediným řešením,“ konstatoval brněnský policejní mluvčí Pavel Šváb.

Oprava Pisáreckého tunelu

Rozšiřování velkého městského okruhu u Hlinek zatím řidiče neomezí, na uzavírky se však musejí v nejbližších týdnech připravit v Pisáreckém tunelu. Jeho oprava je nutná kvůli havarijnímu stavu zabezpečovací techniky. Dopravní kolaps v Brně se stavebníci snaží odvrátit rozdělením prací do několika etap. Tunel se uzavře v následujících termínech (tubus A - směr Praha, tubus B - směr od D1 do města):

  • 9. 1. (5.00 hodin) - 12. 1. (5.00): uzavírka tubusů A i B
  • 12. 1. (5.00) - 2. 2. (21.00): uzavírka tubusu A, v tubusu B provoz pouze pro auta do 3,5 tuny
  • 2. 2. (21.00) - 23. 2. (5.00): uzavírka tubusu B, v tubusu A provoz pouze pro auta do 3,5 tuny
  • 23. 2. (5.00) - 28. 2. (16.00): uzavírka tubusů A i B

Objízdná trasa při výše uvedených uzavírkách je v obou směrech po ulicích Vídeňská, Heršpická, Poříčí a Bauerova.

Zdroj: Krajský úřad JMK

Řidiči, kteří by se chtěli radovat z brzkého zlepšení, by se ale unáhlili. Stavět se podle Hoderové začne nejdříve v roce 2016. A datum otevření plánuje ŘSD někdy v roce s letopočtem 2020. V minulosti už se přitom práce několikrát posunuly. Naposledy se mluvilo o roku 2017.

V případě Žabovřeské přitom nepůjde jen o obyčejnou silnici. Počítá se s tím, že více místa pro auta stavebníci získají přesunutím tramvajové trati do půl kilometru dlouhého tunelu vyhloubeného ve skále.

„Technické řešení je založeno na principu přimknutí celé dopravní stavby ke svahu Wilsonova lesa. V nejužším místě proto projektanti navrhli variantu s tramvajovým tunelem. Je to sice náročné technické dílo, nicméně s jeho stavbou a provozem je již dostatek zkušeností. Vedení tramvajové trati tunelem pak přináší vyšší požadavky na zabezpečení provozu tramvajových souprav a na stavbu tratě jako takové včetně trolejového vedení,“ konstatoval vedoucí odboru rozvoje brněnského dopravního podniku Josef Veselý.

Tramvaj v tunelu už v plánu byla, měla vést pod Špilberkem

Tunelem se přitom cestující v tramvaji v Brně mohli projíždět už desítky let. Z plánů na náznak „brněnského metra“ však zatím vždy sešlo. Nejdále se dostali socialističtí plánovači s nápadem odlehčit dopravní situaci v Pekařské ulici vybudováním tramvajového tunelu pod Špilberkem.

„Ke konci 70. let byla proto v místě plánované trasy tunelu vybudována štola, která měla prozkoumat geologické vlastnosti okolní skály. Nakonec ale zůstalo jen u štoly, která je v Pekařské ulici k nalezení dodnes,“ konstatoval Adam Nehudek z webu kafelanka.cz, který mapuje zapomenutá brněnská místa.

Mnozí řidiči přitom doufají, že podobně do ztracena nevyplyne i budování velkého brněnského okruhu. Špatná situace totiž není jen v Žabovřeské ulici, ale například i v oblasti Tomkova náměstí v Husovicích, kde vedle řidičů aut výrazně omezuje i městskou hromadnou dopravu.

Tady by se mělo začít budovat někdy v roce 2018 či 2019. Prstenec silnic obepínajících Brno by pak měl být kompletní zhruba v roce 2030.

Chaos v přípravě zásadních brněnských staveb přitom v minulosti způsobovaly neustálé změny ve vedení ŘSD i jeho brněnské pobočky. Také Hoderová, která nyní brněnskému ŘSD šéfuje, už byla jednou z funkce odvolána.

Zmatek ve firmě oddálil také nezbytnou rekonstrukci havarijního stavu zabezpečovací techniky Pisáreckého tunelu. Ta nakonec po několika odloženích kvůli špatně vypsaným tendrům odstartuje teď v lednu a odehraje se v několika etapách.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.