Šéf jihomoravských dopravních odborářů Libor Weinstein.

Šéf jihomoravských dopravních odborářů Libor Weinstein. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Hrozí další a delší stávky, upozorňuje šéf dopravních odborářů

  • 13
Pořádné zmatky ve čtvrtek zažívají lidé na jižní Moravě, kteří vyrážejí do práce či do školy regionálními linkovými autobusy. Desítky linek nejedou vůbec, mnoho dalších s omezeními. To vše kvůli stávce řidičů autobusů. „Už to nešlo jinak,“ tvrdí šéf jihomoravských dopravních odborářů Libor Weinstein.

Proč teď stávkujete, když vám kraj na dva roky doplatí mzdu podle nařízení vlády?
Chceme jistotu a tohle je jen na dva roky. Navíc i na ty dva roky to není možné garantovat. Nastane růst, změní se poměry a příští rok peníze od kraje stačit nebudou.

Proč ale mají na stávku doplatit tisíce lidí, kteří denně dojíždějí autobusy do práce a do školy?
Nemáme už jinou možnost. Mrzí mě, že to musíme takto udělat. Neustále říkám, že řidič je tady rukojmím systému, kdy je dopravní obslužnost dělána na úkor mezd. Jediné, kde se dá šetřit, jsou mzdy.

Stávka řidičů na jižní Moravě

  • Od půlnoci ze středy na čtvrtek do půlnoci na pátek nejedou spoje na 67 autobusových linkách z 225, částečně pojedou na 61 linkách.
  • Spoje MHD v Brně a linky z Brna do okolních vesnic s označením do čísla 99 pojedou bez omezení.
  • S výjimkou MHD v Blansku pojedou městské autobusy i v dalších okresních městech.
  • Nejvíce řidičů bude stávkovat na Blanensku, Vyškovsku, Břeclavsku a v okolí Veselí nad Moravou. Ke stávce se hlásí řidiči společností Bors Břeclav, ČSAD Kyjov Bus, Vydos Bus, Tourbus a ČAD Blansko.
  • České dráhy posílí kapacitu více než 50 vlaků do všech směrů.
  • Přesné informace o odjezdech autobusů lidé najdou v mobilních aplikacích Poseidon nebo iRIS a také na webu www.idsjmk.cz/odjezdy.

Nejsou tedy teď zase cestující vašimi rukojmími?
Myslím, že většina lidí chápe situaci a že si sami nepřejí, aby je vozili řidiči, kteří jsou frustrovaní nízkými mzdami nebo pracovní dobou 300 hodin v měsíci.

Jak se mají dostat děti do školy a dospělí do práce, když do jejich obce nevede železnice a sami nemají auto?
Myslím, že byla ta stávka avizovaná sedm dní dopředu.

Ale nevěděli, jestli tam skutečně autobus pojede.
To opravdu nemohli vědět a netuší nejspíš ani teď. Ze zákona máme povinnost ohlásit stávku tři dny dopředu. My jsme o ní informovali týden dopředu, takže jsme udělali nadstandardní službu. Myslím, že se na to každý mohl připravit.

Dopadne stávka nějak na vaši rodinu?
Nedopadne. Jsme Brňáci a Dopravní podnik města Brna nestávkuje.

Čeho chcete stávkou dosáhnout?
Chceme změnu systému odměňování řidičů. Nejlepší by bylo, aby teď dva roky pomohl se mzdami stát. Po dvou letech už může být všechno vysoutěžené podle nového zákona o zadávání veřejných zakázek, kde jsou už jiná kritéria včetně mzdových a inflačních doložek, které dnes ve smlouvách chybí. Ty dva roky jsou ale vakuum, které je potřeba systémově vyřešit.

Proč ale stávkujete až teď, když problém je už dlouhodobější a řidiči měli dostat přidáno od začátku roku?
Neustále jsme doufali, že jednáním dosáhneme zvýšení mezd řidičů nejen na dva roky. Vyčerpali jsme ale už všechny možnosti jednání, tak proto je stávka až teď.

V čem je situace na jižní Moravě horší než v jiných krajích? Jinde se stávkuje výrazně méně.
Kraj totiž uzavřel smlouvy, kde nebyly mzdové doložky, a tak není možné dát řidičům více peněz. Kdyby se to stalo, mohli by se odvolat neúspěšní uchazeči o dopravní linky. Navíc by mohlo dojít k žalobám na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ze zákona tak můžou dát jen to, co dali. Zdá se mi ale, že se nesnaží najít jiný legální způsob, jak ty peníze řidičům dát jinak.

Co když se po stávce nic nestane? Co bude následovat?
Můžou následovat další a delší stávky anebo se ti zaměstnanci naštvou a dají hromadné výpovědi. To vám můžu garantovat, že to bude pro dopravu na jihu Morava horší než stávka. Systém by okamžitě zkolaboval.

Neobrátí se stávka nakonec proti vám, že se vaši zaměstnavatelé stanou nedůvěryhodným partnerem pro kraj?
Půlce bych přál, aby se stali nedůvěryhodnými. Jsou totiž zaměstnavatelé, se kterými se dá jednat, ale jsou i ti, kteří by vůbec neměli takto vystupovat. Takovým příkladem je firma Psota Znojmo.

Ta ve středu oznámila, že se stávky nezúčastní.
Psota je taková svérázná. My jsme vedení firmy řekli, že 60 řidičů z asi 85 nepojede. Nevíme, co už ale nahlásili dál. Jestli nahlásili něco jiného, to je jejich věc.

Nebudou tak třeba stávkující řidiči bez práce, protože kraj dopravcům vypoví smlouvy?
Stoprocentně nebudou. Řidičů je málo, takže nic takového nehrozí. Když už byly navíc v minulosti některé linky soutěženy a dosavadní dopravce neuspěl, tak zaměstnanci jen převlíkli uniformu a jezdili stejné trasy ze stejného dvora.

Navíc hrozí dopravcům pokuty od Jihomoravského kraje, protože nejsou schopni nahradit všechny spoje. Není to tedy kontraproduktivní?
Myslím, že kraj nemá nárok na to, dát pokuty. Stávka totiž není mířená proti zaměstnavatelům, je to takzvaná neočekávaná událost a na to se to podle mě nevztahuje.

Byl jste sám v situaci, že by vás někdo odmítl obsloužit, protože také stávkoval?
Nebyl, ale přeji úspěch každému, kdo se postaví za svá práva třeba i stávkou, i kdyby mně to mělo způsobit problémy.