Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stávka bude, potvrdili odboráři. Ochromí autobusy v Jihomoravském kraji

  16:34aktualizováno  16:34
Na velké komplikace se musejí připravit všichni, kteří běžně do školy či práce vyrážejí hromadnou dopravou. Odboráři potvrdili, že na jižní Moravě stávka, kterou ohlásili od středeční do čtvrteční půlnoci, bude. Bez omezení pojede jen 61 z 217 linek Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK).
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Podle podkladů od samotných dopravců ve čtvrtek nevyrazí na 59 autobusových linek, pouze částečně bude doprava zajištěna na 97 linkách a bez omezení pojede 61 z celkového počtu 217 regionálních autobusových linek.

„Stávku nejvíce pocítí cestující ve východní části kraje, konkrétně na Vyškovsku, Kyjovsku a Břeclavsku. Spolu s koordinátorem IDS společností KORDIS JMK intenzivně pracujeme na opatřeních, která by alespoň částečně zmírnila dopad stávky na občany,“ potvrdila mluvčí kraje Monika Brindzáková.

Kraj a KORDIS spoléhají na to, že cestující zkusí využít páteřní vlakové spoje, například na trase z Brna do Veselí nad Moravou, do Náměště nad Oslavou nebo tu z Tišnova do Břeclavi. Jednají také s Českými drahami o posílení hlavních linek.

„Lze také očekávat, že cestující využijí například automobilů, aby se dopravili k nejbližším železničním stanicím,“ doufá náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Roman Hanák (ČSSD).

Páteřní linky chtějí zachovat. Školy i firmy mají pohotovost

Někteří autobusoví dopravci už také nabídli pomoc v podobě posilových autobusů. „Naším cílem je zajistit fungování páteřních autobusových linek alespoň z okresních měst, kde není odpovídající železniční doprava. Vzhledem k rozsahu stávky však nemůžeme zcela suplovat výpadek ve veřejné dopravě,“ uvedl ředitel KORDIS JMK Jiří Horský.

Kraj už jedná i s řediteli základních i středních škol, aby na stávku brali ohled, počítali s omluvenkami a případně zmatkům v dopravě uzpůsobili celou výuku.

Jak se jejich zaměstnanci dostanou do práce, už přemýšlejí i některé firmy. „Pro naše zaměstnance v Brně zajistíme ve čtvrtek náhradní dopravu, pokud ji budou požadovat. Předpokládám ale, že využijí vlastní auto. Nemůžeme si dovolit vzhledem k plánované výrobě žádnou prodlevu,“ přemýšlí třeba ředitel společnosti NERIA INDUSTRY v Pohořelicích Petr Lang.

V Brně jsou klidní. MHD bude fungovat

Klidní naopak mohou být cestující v Brně. Stávka se totiž nedotkne městské hromadné dopravy, kterou v jihomoravské metropoli zajišťuje Dopravním podnik města Brna. Spoje pojedou podle platných jízdních řádů, dopravní podnik navíc nahradí i většinu spojů regionálních dopravců, kteří jezdí na území města Brna na linkách 1 – 99.

Stávku už odmítlo také například hodonínské ČSAD. „Garantujeme, že zachováme všechny linky, které zajišťujeme. Naši řidiči si jen symbolicky oblečou vesty a maximálně někam umístí cedulku, že se stávkujícími sympatizují,“ uvedl ředitel osobní dopravy Vladimír Röss.

Bez omezení bude na Blanensku jezdit také firma Dopaz, naopak do stávky se zapojí všichni řidiči blanenského ČAD, nepojede tak MHD v Blansku ani v Adamově a také linky IDS, které zde ČAD zajišťuje.

Doprava zdarma při zpoždění

Na poslední chvíli se rozhodují i řidiči rosické Adosy, zatím jich stávku potvrdilo 75, další váhají, už teď je proto jasné, že některé linky nevyjedou. Do stávky se zapojí například i řidiči břeclavského Borsu. Břeclavanů, kteří využívají městskou hromadnou dopravu, by se to dotknout nemělo.

„Nepojedou jen linkové, tedy meziměstské autobusy. Městskou hromadnou dopravu firma v každém případě zajistí. A pokud v důsledku většího počtu aut na silnicích dojde k zahuštění dopravy, a tím i ke zpoždění městských autobusů, budou v tento den cestující jezdit zadarmo,“ uvedl břeclavský místostarosta Svatopluk Pěček.

V pohotovosti jsou i taxislužby. „Na stávku jsme připraveni, nicméně polovina Břeclavanů volí kolo za každého počasí a potom to tady vypadá jak v Šanghaji. Pracující lidé se v den stávky stávají rukojmí všech řidičů a spoustu lidí to velmi naštve. Autobusy jsou dotované, jízdné drahé a jezdí poloprázdné. Prostě Břeclav-Kocourkov,“ myslí si třeba Michaela Gajdová z břeclavské Taxislužby Nonstop.

Komplikace a stížnosti čekají i jihomoravští starostové, zejména pro místní, kteří dojíždějí za prací. Třeba do Kuřimi denně z okolních obcí dojíždí za prací 4, tisíce lidí. Starostové čekají i problémy v zhuštěné dopravě nebo třeba s parkováním, pokud lidé namísto autobusy vyrazí vlastními vozy.

„Pokud budou stávkovat, i když dle mého názoru nemají proč, pokusíme se s Kordisem zajistit náhradní dopravu. Osobně si sednu do busu a budu vozit občany Ivančic za prací a do škol,“ přislíbil třeba první muž Ivančic Milan Buček.

Cestujícím poradí speciální weby

Samotní cestujcí si budou moci v den stávky najít informace nejrychleji přes mobilní aplikaci IDS JMK POSEIDON nebo iRIS, které poskytují odjezdy ze zastávek. Cestující mohou využít i speciálně zřízenou webovou stránku www.idsjmk.cz/odjezdy, kde po zadání názvu zastávky a potvrzení uvidí aktuální odjezdy.

„Ve všech námi provozovaných informačních systémech se budeme snažit zobrazovat pouze spoje, u kterých budeme mít potvrzeno, že pojedou,“ uvedl Horský. „Stejně tak bude naší snahou dát i konkrétní informace na zastávkové informační panely,“ doplnil.

Jen spoje, u nichž bude potvrzeno, že pojedou, bude nabízet také webový vyhledávač na webu www.idsjmk.cz a v aplikaci Poseidon, vyhledavače spojení na webu mapy.cz, v mobilu Pubtran a jihomoravská verze aplikace idos.cz.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.