"Síť cyklotras v Brně nebude nikdy úplná bez možnosti celodenního průjezdu centrem Brna. Z průjezdu cyklistů pěší zónou jsou obavy, že budou ohrožovat chodce. Je to paradoxní argument poté, co více jak rok po Masarykově jezdily několikatunové tramvaje," řekl Jiří Jedlička z klubu BicyBrno, který je spoluorganizátorem sobotní cyklojízdy.
Upozorňuje tak na fakt, že v Brně mohou cyklisté do pěší zóny pouze od pěti hodin večer do deváté hodiny ráno. Pokud by chtěli projet centrum přes den, hrozí jim pokuta.
"A přestože je možné požádat si o výjimku pro vjezd osobním autem, získat povolení k vjezdu pro kolo je nemožné. Volný vjezd do pěší zóny je běžný v městech západní Evropy, u nás například v Praze, Olomouci nebo Pardubicích," doplnil Darek Galle z občanského sdružení Brno na kole, které akci spolupořádá.
Chtějí přilákat Brňany, kteří na kole nejezdí
Sobotní cyklojízda má podle organizátorů přilákat ty Brňany, kteří kolo pro dopravu normálně nevyužívají. A přivést tak cyklisty do centra města.
"Vedení města i přes řadu slibů chápe cyklistickou dopravu ve městě pouze jako rekreační a sportovní vyžití podél řek a nevěnuje téměř žádnou pozornost budování systémové cyklistické infrastruktury pro bezpečné denní dojíždění do práce, školy či za nákupy," uvedl Galle.
"Dánská Kodaň chce být nejlepším cyklistickým městem na světě. Je velmi smutné, že právě Brno vytrvale jde opačným směrem," dodal.
Cyklisté vyjedou na trasu centrem města krátce po půl druhé odpoledne, setkání začne o půl hodiny dříve na Moravském náměstí. Na trase jízdy bude pro účastníky připraven zábavný program zvláště pro rodiny s dětmi.
Do centra na in-line bruslích
Na sobotu je naplánovaná kromě cyklojízdy také jízda na kolečkových bruslích. Tu připravil sportovní klub Black Ice jako letos první akci třetího ročníku organizovaných jízd městem Brnem.
Start bude v Lužáneckém parku, pojede se přes ulici Staňkova, dále po trase tramvaje číslo jedna až k ulici Husitská a zpět. Sraz je o půl šesté odpoledne.
"Na další letošní jízdy jsou připraveny staré osvědčené, ale i nové trasy, jejichž délka bude vždy kolem osm až deset kilometrů. Trasy jsou koncipovány tak, aby je zvládl i průměrný bruslař, tedy bez většího převýšení, a současně do různých částí města, aby se účastníci nenudili a neprojížděli stále stejnými místy," řekla za organizátory in-line jízdy Dana Stračárová.
Podle ní se letos budou konat také tři noční jízdy. Bezpečný průjezd křižovatkami zajistí městská policie, strážníci budou usměrňovat provoz v okolí trasy.