Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Strážníci přestanou měřit rychlost

  19:19aktualizováno  19:19
Úderem středeční půlnoci se z radarů patřících brněnským strážníkům stanou bezcenné přístroje. Alespoň na čas. Kvůli úpravám v zákoně totiž přestanou příslušníci městských a obecních policií měřit rychlost.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Podle zákona musejí totiž měřené úseky od Nového roku označovat zvláštní dopravní značkou, které řidiče na měření rychlosti upozorní.

Jenže ta je v zákoně popsána jen slovně a navíc poměrně obecně. Nikdo tedy neví, jak má vypadat. Do doby, než se to vyjasní, proto strážníci radary odloží.

"Nebudeme měřit, dokud neuvidíme značku"

Týká se to nejen městské policie v Brně, ale i řady dalších měst v okolí, například Hodonína, Vyškova, Blanska, Boskovic.

"Nechceme se dostávat do zbytečných sporů. Raději tedy zatím měřit nebudeme," potvrdil například ředitel blanenské městské policie Martin Lepka.

Co znamená slovo "zatím"? Strážníci radary znovu vytáhnou až tehdy, kdy ministerstvo přidá jednoznačné vyobrazení značky.

"Je třeba novelizovat vyhlášku. Vzhledem k tomu, jaký je to proces, to bude někdy na jaře," nastínil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Zdůraznil ale, že podle něj mohou strážníci měřit dál. "Slovní popis v zákoně podle nás dostačuje," řekl Hanzelka. Podle zákona musí být na značce zobrazena kamera a slovní upozornění na měření rychlosti.

Zřejmě nejrychleji se strážníci vrátí na silnice v Brně. Tady totiž na přesnou podobu značky čekat nehodlají.
"Náš grafický návrh zkonzultujeme s odborníky, kteří spolupracují s ministerstvem dopravy. Předpokládáme taky, že návrh, který má být ve vyhlášce, budeme mít mnohem dřív a začneme jej používat ještě před úpravou vyhlášky," řekl vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko.

Právě na jeho úřad se totiž brněnská městská policie obrátila s prosbou o radu. Do doby, než úřad rozhodne o podobě značek, budou v Brně měřit jen policisté.

"Do doby, než město stanoví pravidla, bude naše technické zařízení související s radary v servisu kvůli jejich certifikaci," popsala mluvčí strážníků Denisa Kapitančiková.

Zaražení jsou i velitelé městské policie

Kromě pokulhávajícího provedení, kvůli kterému teď strážníci nevědí, jak mají značky upozorňující na měřené úseky vypadat, jsou ovšem velitelé městské policie často rozčarováni z celého nového systému.

"Naprosto odmítám, že bychom využívali radar k plnění obecní pokladny, jak nás obviňují," rozčiluje se například šéf vyškovských strážníků Petr Sedláček. "S instalací těchto značek ztratí měření význam. Považuju to za naprostý nesmysl," povzdechl si ředitel hodonínské městské policie Jindřich Vašíček.

Značky navíc podle zákona nesmí být na silnici umístěny nastálo jako prevence, ale musí být přenosné.

"Rádi bychom je tam dali nastálo, ale bohužel to podle zákona nejde," připustil ředitel hodonínské městské policie Jindřich Vašíček.

Budou se značky rozvážet, nebo je bude vozit hlídkové auto s sebou?

Městští policisté tak budou rozvoz značek řešit různě. "Pravděpodobně je třeba hodinu před měřením rozveze auto," popisuje Vašíček.

V Brně zase uvažují o tom, že by pár značek mohlo být součástí výbavy každého auta s radarem a strážníci by je nainstalovali předtím, než začnou chytat příliš rychlé řidiče.

Ale ve hře je například i možnost, že by značky byly na desítkách míst nastálo, jen by byly v době, kdy se neměří, překryté nebo otočené. "Jak konkrétně to bude řešené, není ještě rozhodnuté," řekl Vladimír Bielko.

Ve většině měst ale nad podrobnostmi zatím neuvažují. "Pokud bude leden mrazivý, stejně nemá valný smysl měřit. Budeme to tedy řešit až v okamžiku, kdy bude jasně daná značka ve vyhlášce.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Společnost SAKO se stará o komunální odpad v Brně. Ročně spálí 248 tisíc tun...
Vědci vymysleli program pro největší spalovnu v Česku, vyrobí víc elektřiny

Když už musí odpadky do spalovny, ať na své poslední cestě poslouží co nejvíc a přesně. Brněnští vědci se tímto heslem řídili, když pro největší tuzemskou...  celý článek

Doprava na průtahu Břeclaví
Nemají semafory ani obchvat, zato další rozkopanou silnici

Už na jaře byla v plánu rozsáhlá oprava všech semaforů v Břeclavi. Výměna světel měla lépe zprůjezdnit průtah městem, který je několikrát denně ucpaný. Místo...  celý článek

Bývalý brněnský radní za ANO Tomáš Kratochvíl stanul před soudem kvůli...
Zastupitel Brna Kratochvíl dostal podmínku za podvody, hrozilo mu až 8 let

Zastupitel Brna Tomáš Kratochvíl (zvolen za ANO) dostal u Městského soudu v Brně podmínku za krácení daně u své nábytkářské firmy Toka. Obžaloba politika...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.