Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MF DNES

Tablet šetří strážníkům čas i boty. Nemusí na služebnu, věci řeší on-line

  • 5
Poznámkový bloček a dobré boty byly ještě donedávna nutným vybavením blanenských strážníků. Když řešili třeba nějaký dopravní přestupek, vše si nafotili, podrobně zapsali a poznámky běželi zpracovat na služebnu. Tam museli nahlásit podrobnosti stálé službě a všechno ručně přepsat do počítače.

To se teď změnilo, díky půlmilionové investici do nového informačního systému ušetří městští policisté čas i podrážky svých bot.

„Původní systém byl zastaralý a my jsme s ním byli nespokojení, tak jsme přebrali zkušenosti od kolegů odjinud, zjistili jsme si, co používají a jak jsou s tím jinde spokojení a rozhodli se pro systém MP Manažer. Největším přínosem je zjednodušení a zrychlení práce. Díky tomu toho strážníci stihnou ve službě podstatně víc,“ potvrzuje ředitel blanenské městské policie Martin Lepka.

Konec je hlavně neustálému běhání na služebnu a zpět. Každá hlídka - a v případě potřeby i každý strážník - teď mají u sebe tablet, na který všechno zaznamenávají.

„Tablety obsahují GPS modul, ten přiřadí souřadnice k události či k místu činu a vše se hned zobrazí v mapě. Ke všemu má navíc okamžitě přístup službu konající strážník, takže ví, kde jsou jeho kolegové a co řeší,“ vysvětluje zástupce ředitele Stanislav Sotolář. „Když mu přijde na služebnu řidič, který dostal botičku, nemusí už shánět hlídku a zjišťovat, co a kde se stalo, jako se to dělalo dřív,“ dodává.

Registr trestů odhalí na místě každého recidivistu

Hlídky v terénu mají navíc díky tabletům ihned přístup do nejrůznějších databází a systémů. Mohou si zobrazit evidenci státní policie, hledané osoby i odcizené automobily, aniž se tím zdržují.

„Jakmile strážník uloží do tabletu údaje o kontrolovaném vozidle, proběhne na pozadí automatický dotaz, zda auto není v pátrání, máme přístup i do základních registrů evidence osob, je tam také možnost zpracovat dotaz v centrálním registru vozidel. Dřív jsme třeba centrální registr vozidel museli písemně žádat, psali jsme na pověřený úřad, kde je vozidlo registrované, a čekali na písemnou odpověď. Teď zadáme dotaz on-line,“ pochvaluje si Sotolář.

Kromě zjednodušení administrativy systém také zpracovává výstupy pro hlášení, obsahuje potřebné formuláře, umí ale vytvářet i podklady pro analýzy a nejrůznější statistiky. Policisté díky tomu budou mít také mapy přestupků ve městě .

„Dá se z toho poznat a vyčíst, kde jsou největší problémy, třeba co v dopravě způsobuje uzavřený průtah městem, jaké jsou problémy s parkováním u nemocnice a podobně,“ vysvětluje zástupce šéfa strážníků.

Ti už plánují nového pomocníka dovybavit. Příští rok se pokusí zapracovat i registr přestupků, který se bude zřizovat pod rejstříkem trestů, a na místě tak odhalí každého recidivistu.