Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Studenti VUT vymysleli novou realitu, soutěžili s ní v Petrohradu

  16:30aktualizováno  16:30
Svět kolem může přes displej telefonu vypadat úplně jinak. S technologií zvanou rozšířená realita se studenti brněnského VUT probojovali až na prestižní soutěž do Petrohradu.

Studenti VUT Michal Zachariáš a Rudolf Kajan (zleva) soutěžili v Petrohradu. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Podlahu školky pokrývá obyčejný kostičkovaný koberec. Děti po něm přesto pobíhají a zaníceně si hrají s čímsi neviditelným. Až když se dospělý na károvanou zem podívá přes fotoaparát tabletu či mobilu stejně jako ony, zjistí, že ve virtuálním světě na té samé zemi poskakují příšerky a jezdí autíčka.

Říká se tomu rozšířená realita. A jednou by ve školkách mohla být běžným zpestřením dětských her. Ale využití má třeba i v reklamě nebo navigaci.

"Je to přemostění našeho reálného světa s tím virtuálním. A třeba oproti takovým těm dětským kobercům, které jsou potištěné ulicemi a auty, má ten náš jednu obří výhodu. Když děti hra znudí, koberec se nemusí vyhodit. Stačí, aby si na tabletu prostě zapnuli jinou hru," směje se student brněnského VUT Rudolf Kajan.

Microsoft Imagine Cup

305 studentů ze 69 zemí soutěžilo o prázdninách v Petrohradu.

Českou republiku reprezentoval tým WickedGames složený ze studentů VUT v Brně Rudolfa Kajana, Tomáše Mileta, Istvána Szentandrásiho a Michala Zachariáše.

Vyrazili s logickou hrou reSOUND. Úkolem hráče je pomocí tabletu dostat různobarevné proudy hudby do odpovídajících nádob.

Společně se třemi kolegy z týmu nazvaného WickedGames se s rozšířenou realitou probojoval z Brna až do letošního celosvětového finále soutěže Microsoft Imagine Cup v ruském Petrohradu.

V porotě seděl i tvůrce Tetrisu

Na prestižní klání se se svými nápady sjeli studenti z téměř osmdesáti zemí světa. A čtveřice informatiků z Brna předváděla svou hru nazvanou reSOUND. Hráč se v ní snaží navigovat barevné proudy muziky, které kolem něj ve virtuálním světě protékají. Stačí mu k tomu dvě věci.

Tablet s nainstalovaným programem, který Brňané napsali, a herní plocha. Podložka může být velká jako šachovnice ale třeba zabírat i celou místnost.

"I když jsme v Petrohradu nakonec nevyhráli, byla to silná zkušenost. Člověk v projektu měsíce prakticky žije a pak musí jeho nejdůležitější body představit porotě, která o něm neví zhola nic. Během čtvrt hodiny," popsal další z členů týmu Michal Zachariáš.

Nápady přitom nekritizoval studentům VUT jen tak někdo. Mezi porotci byl i tvůrce světoznámé hry Tetris Alexej Pažitnov nebo Larry Hryb, který v Microsoftu zodpovídá za herní konzole Xbox a hry vyvíjené za desítky milionů dolarů.

"Získali jsme spoustu kontaktů na novináře i porotce. Jakmile se v projektu posuneme zase dále, chtěli bychom s nimi spolupracovat. A když jim člověk řekne, že u nás v Brně stojí pivo jedno euro, jsou i nabídky na návštěvy," žertuje Zachariáš.

A plány mají Brňané velké. Prostorový model auta, který se vyloupne z inzerátu natištěného na stránce v časopisu. Šipka vznášející se uprostřed chodby budovy, která člověka dovede k východu. Stačí se na svět okolo podívat přes displej speciálně vybaveného tabletu nebo mobilu.

Překážky? Konkurence a rodiče

"Levné chytré telefony jsou dneska čím dál tím dostupnější. A třeba se blíží doba, kdy budeme nosit rovnou brýle, které rozšířenou realitu se spoustou informací okolo zobrazí. Ale tahle technologie se vyvíjí velice rychle. Ani nejlepší analytici neumí odhadnout, co bude za dva roky," vykládá Zachariáš.

Mladí podnikatelé ale připouštějí, že mají hodně konkurence. "Rozšířené realitě se věnuje spoustu nových firem. Některé z nich jsou projekty nadšenců, u nichž není jasné, jak dlouho vydrží. Jsou ale i mamutí firmy jako Qualcomm, v nichž se tím zabývají týmy desítek lidí," přibližuje Kajan.

Svou technologii ale přesto brněnští studenti považují za tu nejlepší. Ale tvrdá konkurence není jejich jedinou výzvou. "Ještě se mi nepodařilo vysvětlit mým rodičům, co vlastně dělám," směje se Zachariáš.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.