Veletrh Styl a Kabo

Veletrh Styl a Kabo | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Styl a Kabo: show pro veřejnost končí, začíná business

Časy, kdy se člověk jen z lásky k módě mohl zajít podívat na veletrhy Styl a Kabo, skončily. Tradiční brněnský podnik mění kvůli ekonomické krizi taktiku i podobu.

Už v únoru se nekonala reprezentativní přehlídka International fashion show. A počínaje srpnovým dílem, který startuje zítra, se veletrh úplně uzavře pro veřejnost. Návštěvnost přitom na předchozích veletrzích dosahovala až 15 tisíc lidí.

Opulentním večírkům je konec, teď se bude výhradně obchodovat. "Veletrhy se mění celosvětově a je nutné se vyhranit. Po průzkumech mezi vystavovateli jsme se rozhodli, že se budeme víc orientovat na obchod. Styl a Kabo budou od této chvíle čistě kontrakčním veletrhem," uvedla reklamní manažerka veletrhu Sandra Měřínsky.

Rozpočet stejný, ale na jiné účely

VELETRHY MÓDY

Jak šel čas se Styl a Kabo

Počet vystavovatelů
srpen 2008: 617 z 20 zemí
únor 2009: 522 z 22 zemí
srpen 2009: 541 z 21 zemí

Výstavní plocha (v metrech čtverečních)
srpen 2008: 16,4 tisíce
únor 2009: 13,3 tisíce
srpen 2009: 12 tisíc

Počet návštěvníků
srpen 2008: 14,4 tisíce
únor 2009: 15,6 tisíce

Nadcházející veletrhy se uskuteční od 25. do 27. srpna 2009.

(Zdroj: BVV)

V minulých ročnících se veletrh vždy poslední den otevřel neodborné veřejnosti. Lidé mohli nakupovat za výhodnější ceny nebo navštívit přehlídku. Na zahajovacím večeru loni v srpnu vystoupil Karel Gott. Závěr druhého dne zase patřil tradičně módnímu galavečeru.

"Vytrácela se hlavní funkce veletrhu, obchodní charakter. A to vadilo obchodníkům. Proto jsme se rozhodli víc investovat do odborných seminářů a méně do přehlídek. Zachovali jsme sice jeden společenský večer, ale ani ten nebude tak velkolepý," podotkla Měřínsky.

Rozpočet veletrhu podle ní zůstává i nadále stejný. Jen místo reprezentace se peníze budou investovat do profesní části akce.

Premiéru bude mít Čína i kloboučníci z Tchaj-wanu

Dá se předpokládat, že obchodníci změnu uvítají. Na textilní a módní průmysl znatelně dopadá ekonomická krize. "Klesá kupní síla obyvatel a oděvní průmysl na úspory lidí doplácí," potvrdil analytik Ondřej Moravanský ze společnosti Cyrrus.

Před pár týdny zkrachoval slavný módní dům Escada v Mnichově. V insolvenčním řízení je česká textilka Jitex. Problémy mají hlavně malé a střední textilní firmy v Česku.

Doprovodná výstava paruk na veletrhu Styl a Kabo

"Tržby z prodeje v textilním a oděvním průmyslu klesly o téměř 18 procent ve srovnání s prvním pololetím roku 2008. U textilií došlo k ještě většímu propadu přes 20 procent," říká analýza Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu pro první pololetí letošního roku.

"Na veletrhu se to taky odrazilo. Nepřijeli malí vystavovatelé, kteří měli stánek do devíti metrů čtverečních. Spíš přijíždějí zahraniční firmy, které chtějí expandovat na zahraniční trhy," upozornila Měřínsky.

"Čína kvalitu nesníži"

Veletrhy Styl a Kabo, které startují v úterý, jsou zvláštní i z jiného důvodu. Dosáhnou totiž rekordu v počtu zahraničních vystavovatelů.

Bude jich 40 procent z celkového počtu 541. Dřív tvořili cizinci jen kolem třiceti procent zúčastněných firem.

Velký podíl na tom má 79 vystavovatelů z Číny. V Brně bude mít svou středoevropskou premiéru také Tchajwanská asociace textilu a tamní kloboučnická asociace. Měřínsky rázně odmítá, že by šlo o snížení kvality veletrhu.

Módní přehlídka plavek na veletrzích Styl a Kabo

"I když panuje v Česku určité povědomí, oni rozhodně nepoužívají nekvalitní zboží. V Číně se vyrábí tři čtvrtiny celosvětové textilní produkce. Přijíždí sem, aby si zde české a slovenské firmy mohly zadat výrobu s vlastním designem," vysvětluje.

Tuzemský obuvnický průmysl krizí tolik postižený není. Deformuje ho dlouhodobě hlavně dovážené zboží z Číny.

"Ačkoli by spotřebitel české zboží uvítal, nemají naši výrobci, zejména malé a střední firmy, možnost umístit svou produkci na tuzemském trhu," stojí ve zprávě České obuvnické a kožedělné asociace.

Česko bývalo obuvnickou velmocí, nyní tvoří 85 procent trhu obuv čínské výroby. Podíl českých výrobků se pohybuje mezi pěti a sedmi procenty. "Obuvnické části veletrhu Kabo se krize nedotkla. Firmy spíš stánky zvětšovaly," dodala Měřínsky.