Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Mráz dal Svatomartinským vínům vůni, ale zvýšil cenu. Míří na trh

  • 2
V 11 hodin a v 11 minut se v pátek po celém Česku slavnostně otevře a pustí do prodeje Svatomartinské víno. Má být velmi kvalitní, ale také o něco dražší než v minulosti. Na trh míří 2,3 milionu lahví.

Dokonalý marketingový tah. Tak se nyní jeví oživení tradice Svatomartinského vína, které slavnostně otevřou například na náměstí Svobody v Brně. Mladé víno s typickým obrázkem jezdce na koni si za poslední desetiletí podmanilo český trh a téměř z něj vytlačilo do té doby zbožňované francouzské Beaujolais nouveau.

Letos půjde na trh 2,3 milionu lahví Svatomartinského. Známku, kterou uděluje Vinařský fond, získalo celkem 111 firem.

Ještě na jaře to přitom vypadalo, že vinaři nebudou mít ani co dát do sudů. V dubnu poškodily v některých oblastech mrazy až 80 procent vinné révy. Celková škoda je přes miliardu korun.

Na úrodě to poznali i vinaři z Velkých Bílovic, největší vinařské obci v Česku. „Na pomrzlých vinicích jsme zaznamenali výnos na hektar okolo pěti tun, na těch nezasažených přibližně o tunu a půl více,“ vypočítal Michal Tetur z vinařství Sing Wine.

Jako by se však příroda nad vinaři po smutném jaře smilovala. Následující měsíce jim naopak seslala až překvapivě „normální“.

„Léto se po delší době obešlo bez extrémů. Bylo takové, jaké má být a jaké si ho pamatujeme z dřívějších dob. To se promítne i do vín. Budou na tom dobře hlavně po aromatické stránce,“ poznamenal ředitel Habánských sklepů a člen spolku Velkobílovičtí vinaři Josef Svoboda.

S nádechem broskví i višní

Myslí si to i degustátoři. Letošní Svatomartinská budou svěží a ovocitá, lehká a sametová. Tradičně nejvíce jich je odrůdy Müller Thurgau.

„Vůně a chuť právě u ní bude převážně jemně muškátová s tóny tropického ovoce a broskví,“ zhodnotil Marek Babisz, hlavní sommeliér Národního vinařského centra.

Růžová Svatomartinská letos podle něj ponesou nádech přezrálých třešní, višní, jahod, malin a červeného rybízu se smetanovou dochutí. Červená vína budou lehká a svěží s nádherně ovocitým a sametovým koncem.

Menší množství hroznů se paradoxně podílelo na jejich lepší kvalitě. Tvrdí to například David Šťastný, ředitel Château Valtice - Vinné sklepy Valtice, které jarní mrazíky připravily zhruba o 30 procent úrody.

Vinaři slibují jeden z nejkvalitnějších ročníků

„Všichni moravští vinaři slibují jeden z nejkvalitnějších ročníků vína. Důkazem bude právě letošní Svatomartinské,“ podotkl šéf vinařství, které má při výrobě mladých vín patrně nejdelší tradici.

„Hrozny jsme tentokrát sklízeli v dobrých podmínkách. Některé odrůdy Svatomartinského tak budou dosahovat parametrů vín přívlastkových,“ popsal letošní úrodu Václav Rusnok, provozní ředitel Vinařství Mutěnice. To letos spolu se sesterskou značkou Neoklas dodá do obchodních řetězců vůbec nejvíc lahví Svatomartinského - téměř půl milionu.

Nepříznivý začátek vinařského roku ovšem firmy donutil k mírnému zvýšení cen. „Letos se na našich vinicích urodilo asi o pět až deset procent hroznů méně. Chceme stále zvyšovat kvalitu, což se bohužel může promítnout i do ceny pro spotřebitele,“ vysvětlil Rusnok.

Týká se to také dalších vinařství. „U Svatomartinského půjde o korunové položky,“ míní výkonný ředitel Svazu vinařů ČR Martin Půček. Cena za lahev se pohybuje kolem stokoruny. Výraznější zdražení bude podle Půčka spíše u vyšších řad vín, která zatím dozrávají. „Dá se očekávat asi pětiprocentní nárůst cen,“ odhaduje.

Poprvé budou lahve se šroubovacím uzávěrem

Zajímavostí je také skutečnost, že většina lahví se Svatomartinským bude letos poprvé opatřena šroubovacím uzávěrem. „Pijí se totiž jako mladá a nejsou určena k archivaci, a proto je pro ně tento typ uzávěru ideální,“ uvedl Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu, jenž značku uděluje.

Zvyk vinařů připíjet si na svátek svatého Martina mladými víny je prastarý. Sedláci tak dříve se svými lidmi slavili ukončení hospodářského roku.

„Původně byl ve venkovských oblastech úzce spojen s církví. A ta ve svých rituálech vždy prosazovala víno červené jako symbol boží krve,“ popsal Petr Očenášek, nezávislý vinařský poradce z Mikulova. Červené víno ovšem v té době zdaleka ještě nebylo hotové.

I dnes má podle něj Svatomartinské navzdory úspěchu svou odvrácenou stranu.

„Vinaři vnímají podporu značce ze strany Vinařského fondu a cítí také zájem zákazníků. Nicméně hlavně mezi těmi malými a středními cítím spíš nechuť Svatomartinské dělat. A to vzhledem k administrativní a legislativní zátěži, která je s ním spojená a které se musí věnovat v nejnáročnějším období roku, tedy během vinobraní,“ vysvětlil Očenášek.

Právě proto se na trhu kromě Svatomartinského objevují i vína „neznačková“ pod názvy Mladé víno, Radostné víno nebo Mladý Martin.