Na řidiče projíždějící Sportovní ulicí od Svitav čeká na staveništi

Na řidiče projíždějící Sportovní ulicí od Svitav čeká na staveništi mimoúrovňové křižovatky Svitavská radiála řada změn. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Stavba Svitavské radiály finišuje. Dobrovského tunely otevřou v srpnu

  • 64
Na konci srpna chce Ředitelství silnic a dálnic v jihomoravské metropoli plně zprovoznit tunely Dobrovského i obří miliardovou křižovatku Svitavská radiála. Zatím se však řidiči musí vyrovnat kvůli staveništi se složitými objížďkami a změnami ve vedení dopravy.

Na řidiče, kteří denně projíždějí Sportovní ulicí směrem od Svitav, na staveništi mimoúrovňové křižovatky Svitavská radiála často čeká nemilé překvapení. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které stavbu platí, ale slibuje, že křižovatku i tunely zprovozní do konce prázdnin.

Při cestě od Řečkovic směrem do Husovic řidiči již několik měsíců objíždějí zleva velkou chladicí věž. O uplynulém víkendu však mnohé zmátla nečekaná objížďka: při jízdě na Lesnou musel řidič zajet až k Tesku a odtud se vymotat po kruhovém objezdu.

Na řidiče projíždějící Sportovní ulicí od Svitav čeká na staveništi
Na řidiče projíždějící Sportovní ulicí od Svitav čeká na staveništi
Na řidiče projíždějící Sportovní ulicí od Svitav čeká na staveništi
Na řidiče projíždějící Sportovní ulicí od Svitav čeká na staveništi

Stavba mimoúrovňové křižovatky Svitavské radiály v Králově Poli.

To samé přitom přijde opět o víkendu. "Doufám, že to není definitivní změna, je to dost nepohodlné. Takhle zdlouhavě se člověk dostává na Lesnou i v případě, že přijíždí od Mojmírova náměstí," stěžuje si brněnský autodopravce David Smolak.

Podle šéfa brněnského závodu ŘSD Zdeňka Pánka je to jen dočasná zajížďka. "Bude to jen krátkodobá uzavírka v sobotu kvůli montování portálů na trvalé značení," uklidňuje Pánek.

Vizualizace Svitavské radiály

Stavební práce na jedné z nejsložitějších mimoúrovňových křižovatek v republice jsou již podle ŘSD hotové.

"Radiálu zprovozníme 30. srpna, přesně podle plánu. Za poslední čtyři měsíce se již budou jen montovat technologie jako svodidla, značení či ochranné prvky," popisuje Pánek.

Přitom ještě zbývá zprovoznit most, který umožní plynulý průjezd od Řečkovic k Husovicím, další půlkruhový most a všechny cesty, jež mají napojit navazující tunely Dobrovského.

"Nic z toho se již do konce srpna neotevře, vše až potom najednou. Dokončení stavby musíme sladit s opravami objízdných tras kolem křižovatky," dodává Pánek.

Kdy se bude měřit hluk, se zatím neví

Na konci srpna se řidiči taky poprvé projedou Dobrovského tunely. "Už se na ně těším, bude to dobrá změna," komentoval medlánecký dopravce Stanislav Staněk.

Kolem žabovřeského napojení tunelů v minulosti vládl trvající spor. Tamní aktivisté v čele s Karlem Štěpaníkem bojovali za kvalitní odhlučnění stavby. Vloni dokonce práce na více než měsíc ustaly kvůli rozhodnutí soudu.

Od dalších tahanic Štěpaník ustoupil za podmínky, že se bude moci účastnit měření hluku při zkušebním provozu. "Měření v Hradecké ulici měla začít v červnu. Ale zatím se nezdá, že by stavitel mohl dohodě dostát," řekl Štěpaník.

Svitavská radiála a tunely Dobrovského

  1. Mimoúrovňová křižovatka se začala stavět v červnu 2009, její stavba přišla na miliardu korun. Obsahuje tři mosty nad bývalým rybníkem na říčce Ponávce.
  2. Tunely Dobrovského, které se i s radiálou otevřou 30. srpna, měří asi 1 250 metrů. Ražba obou tubusů začala v únoru 2008, stavba přijde na asi deset miliard korun.