Na projekt obří křižovatky s názvem Svitavská radiála přímo navazují tunely Dobrovského. Do nich má ústit jeden z výjezdů. Řidiči projedou pod zemí z Králova Pole do Žabovřesk

Na projekt obří křižovatky s názvem Svitavská radiála přímo navazují tunely Dobrovského. Do nich má ústit jeden z výjezdů. Řidiči projedou pod zemí z Králova Pole do Žabovřesk | foto: Wave studio

Svitavská radiála nejspíš nabere další zpoždění

  • 11
Stavba Svitavské radiály, obří křižovatky v ulici Sportovní, nejspíš kvůli nedostatku peněz začne ještě později, než se dosud zdálo.

Osmisměrná křižovatka, která by do velkého městského okruhu zapojila královopolské tunely Dobrovského, se měla začít stavět již letos v červnu a dokončena měla být v prosinci 2011. Zpoždění nyní odborníci odhadují na jeden až dva roky. Odhadované náklady na celou stavbu činí asi miliardu korun.

Minulý týden ministerstvo dopravy ohlásilo, že si hodlá na pokračování nejdůležitějších dopravních staveb v republice půjčit, aby je nemuselo zakonzervovat.

Svitavská radiálaSvitavská radiálaSvitavská radiála

"V tuto chvíli je jasný rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok. Činí 96 miliard korun. V průběhu září se bude rozhodovat o tom, na které stavby a jakou částkou se peníze použijí," popsal mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

250 milionů  je málo

Přestože o tom ještě není rozhodnuto, pro brněnskou Svitavskou radiálu se na příští rok počítá s 250 miliony. "Není to definitivní, ale tuto částku bychom měli na radiálu poslat," dodal Hanzelka.

Svitavská radiálaSvitavská radiálaSvitavská radiála

Ve Sportovní ulici v Brně, kde měla letos v červnu stavba obří křižovatky naplno propuknout, se zatím udělaly jen nejnutnější přípravné práce.

"Na stavbu k nám zatím doputovalo jen čtyřicet milionů. To je opravdu jen na to nejnutnější. Udělali jsme přeložky plynů a horkovodů a další drobné práce. Pokud by toto neproběhlo, v případě, že bychom náhodou dostali peníze, by se kvůli tomu zpozdila celá stavba," počítala Jana Solarová, přípravářka staveb brněnského Ředitelství silnic a dálnic ČR.

"Letos potřebujeme na další přípravné práce ještě alespoň šedesát milionům, ale ty zatím nemáme," dodala.

Pokud by silničáři dostali na Svitavskou radiálu příští rok 250 milionů, i to je málo. "Je to asi polovina toho, co jsme chtěli proinvestovat příští rok. Budeme tak moct dělat zase jen základní práce, ne samotné mostní konstrukce. Za to bychom mohli provádět různé sanační práce pro mostní konstrukce a náspy před mosty. Ty totiž pak budou pod tíhou staveb sedat, takže je třeba je udělat rychle. Oproti plánům bychom ale nemohli dělat samotné mosty," předjímala Solarová.

Dostanou peníze z rezerv?

Klíčovou stavbu brněnského velkého městského okruhu, která do systému zapojí tunely Dobrovského, tak nedostatek financí zpozdí minimálně o rok. Podle informací MF DNES prý i stavbu tunelů čekají finanční potíže.

"Pokud bude příští rok na radiálu těch 250 milionů, tipuji termín dokončení na podzim 2012 nebo jaro 2013," odhadovala Solarová.

Svitavská radiála

Podle ministerstva dopravy však ještě existuje šance na získání nějakých peněz i letos. "A to z rezerv letošního rozpočtu ministerstva. K tomu je potřeba, aby Ředitelství silnic a dálnic ČR podalo oficiální návrh. Zatím o žádném nevím," vysvětlil mluvčí Hanzelka.

Brněnští silničáři prý o peníze na radiálu žádají neustále.

Brno s financemi problém nemá

Dalším investorem stavby je město Brno, to má přispět celkem 300 miliony korun. Problémy s penězi nemá.

 "V letošním rozpočtu je na radiálu sto milionů, půjdou na opravu chodníků, opěrných zdí, kanalizace a podchodů. Jsou to úpravy, které souvisí s městskými komunikacemi," řekl před časem technický náměstek primátora Ladislav Macek.

Na projekt obří křižovatky s názvem Svitavská radiála přímo navazují tunely Dobrovského. Do nich má ústit jeden z výjezdů. Řidiči projedou pod zemí z Králova Pole do ŽabovřeskNa projekt obří křižovatky s názvem Svitavská radiála přímo navazují tunely Dobrovského. Do nich má ústit jeden z výjezdů. Řidiči projedou pod zemí z Králova Pole do ŽabovřeskSvitavská radiála

"Ta stavba jako součást městského okruhu má nesmírný význam. Jejím úkolem má být mimo jiné převedení aut od Svitav tak, aby se zejména tranzitní doprava vyhnula centru města. Silnice 1/43 je jednou z nejšílenějších u nás a objem její dopravy dnes putuje buď na Hradeckou, nebo k Bobycentru," popsal dopravní expert VUT Michal Radimský.

Zdržení je podle něj velký problém. "Každá stavba má své harmonogramy, jak se to jednou zpomalí, je zle. Všem zasvěceným při pomyšlení na zdržení vstávají vlasy na hlavě," zhodnotil expert.