Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Taxi pro seniory v Brně bude. Za 50 korun a na zemní plyn

  11:25aktualizováno  11:25
Projekt, který vyvolal nedorozumění v koalici, dostane zelenou. Brno nejpozději v červnu spustí naostro provoz takzvaného seniorského taxi. Město za něj zaplatí téměř čtyři miliony korun ročně.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Osmdesátiletá paní se potřebuje dostat z domu na kraji Brna do nemocnice. Jenže ji tam nemá kdo odvézt a představa, že pojede přeplněnou tramvají, ji stresuje několik dnů dopředu.

To je situace, s níž se v Brně potýká řada starších lidí. Vedení města proto plánuje zavést službu takzvaných senior busů. Důchodce si jej zavolá, speciální „taxi“ přijede a po Brně ho odveze, kam si bude přát.

Službu má zajišťovat brněnský dopravní podnik, loni v prosinci spustil zkušební provoz. „Vedení města nakonec dospělo k dohodě, že projekt stojí za to rozšířit,“ sdělila v pondělí náměstkyně primátora Klára Liptáková (KDU-ČSL).

Náměstek: Po počátečních zmatcích projekt funguje

Přitom těsně poté, co lidovci o zahájení pilotního projektu na konci minulého roku informovali, se ukázalo, že o něm ostatní koaliční partneři nemají tušení. Primátor Petr Vokřál (ANO) dokonce prohlásil, že se o senior busu dočetl teprve v novinách.

Senior busy v Brně

  • Provoz mají zahájit nejpozději 1. června letošního roku.
  • Jeden klient si „taxi“ může přivolat maximálně třikrát za měsíc.
  • Cena jedné jízdy senior busem má stát 50 korun.
  • Ve všední dny pojedou od 6 do 22 hodin, o víkendech od 8 do 22.
  • Ročně služba město vyjde na 3,7 milionu korun.
  • Jezdit by měla dvě auta na stlačený zemní plyn s šesti místy a invalidním vozíkem.
  • Nejnižší věková hranice pro lidi, kteří si službu budou moct zavolat, má být 70 let.
  • V pilotním projektu, který dopravní podnik spustil na dva týdny v loňském prosinci, senior bus zvládl 122 jízd s průměrnou délkou 15 kilometrů za jednu cestu.

O zahájení provozu nevěděli ani náměstci Richard Mrázek (ANO), který má v gesci dopravu, a Matěj Hollan (Žít Brno), do jehož kompetencí spadají sociální věci. Nakonec je ale úspěch zkušebního projektu přesvědčil.

„Po počátečních zmatcích je o něj velký zájem a funguje. Chceme tedy tuto službu starším lidem nabídnout,“ vysvětlil Hollan, proč se nakonec koalice rozhodla novinku v Brně podpořit.

Maximálně třikrát měsíčně

Nicméně ji ještě musí projednat městská rada, teprve potom bude jasné, jak přesně má služba vypadat. Podle Liptákové se ale už teď dá říct, že nejpozději 1. června si důchodci můžou zavolat jeden ze dvou senior busů, které mají po Brně jezdit.

Pro jednoho člověka přijedou měsíčně maximálně třikrát, aby se předešlo situacím, kdy si někdo odvoz přivolá při každé cestě do obchodu.

Za jednu jízdu pak cestující zaplatí 50 korun.

„To je mnohem méně, než dají za taxík,“ dodala Liptáková. Provozní dobu odhaduje ve všední dny od šesté hodiny ráno do desáté večer, o víkendu senior bus začne jezdit nejspíš o dvě hodiny později. Město projekt ročně vyjde na 3,7 milionu korun.

Šest míst a invalidní vozík

V prosincové zkušební době vozil důchodce elektromobil. Celkem zvládl 122 jízd s průměrnou délkou 15 kilometrů za jednu cestu. Dopravní podnik ale nakonec plánuje pořídit dvě auta na ekonomicky výhodnější stlačený zemní plyn.

„Elektromobily se moc neosvědčily, měly malou dojezdnost a musely se pořád dobíjet. Mnohem vhodnější proto budou auta na CNG,“ podotkla mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

V autě má být šest míst a prostor pro invalidní vozík. Vedení města také zvažuje, že senior busy pustí i do pěší zóny a dostanou vyhrazená speciální parkovací místa.

Kdo přesně novou službu využije, zatím není jasné. Pilotní projekt byl určený pro osoby starší 70 let a držitele průkazu ZTP. O tom, zda se věková hranice posune nahoru, teprve rozhodnou radní. I tak už prosincový zájem o službu dokazuje, že důchodci zavedení senior busu vítají.

„Určitě je to krok správným směrem. Taxi služby sice nabízejí odvoz pro seniory za zvýhodněnou cenu, padesát korun ale vychází mnohem lépe,“ popsal František Špaček z Rady seniorů České republiky. Podle něj bude služba okamžitě plně vytížená.

Inspirace z Plzně či Šlapanic

Původní myšlenku zavést do Brna senior taxi ve formě busů vnukl dopravnímu podniku odbor sociální péče brněnského magistrátu, který se inspiroval v Plzni.

Na jižní Moravě služba už několik let funguje například ve Šlapanicích. Tam jezdí auto čtyři dny v týdnu, má pevný jízdní řád a přesně dané zastávky. Využívá jej zhruba 200 lidí a městský rozpočet ročně přijde na 620 tisíc.

„Služba se u nás velmi osvědčila. Chceme ji dál nabízet, na druhou stranu náklady na ni nejsou zanedbatelné. Navíc senioři se musí na zastávku nějak dopravit, v čemž spatřujeme problém, který do budoucna chceme nějak vyřešit,“ poznamenala starostka města Michaela Trněná (Čisté Šlapanice).



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.