Dramaturg brněnské ČT Jan Souček a moderátorka Eva Machourková.

Dramaturg brněnské ČT Jan Souček a moderátorka Eva Machourková. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Televizní AZ-kvíz bude v novém

Az-kvíz je nejdéle vysílanou televizní soutěží v Česku. Vědomostní pořad pro všechny generace vyrábějí tvůrci z brněnského televizního studia už jedenáct let. Teď pro soutěžící i diváky připravili řadu změn.

Novou podobu dostanou od 5. března nejen znělka a studio, ale úprav se dočkala i pravidla soutěže. "Půjde spíš o rekonstrukci než revoluci," vysvětlil vedoucí dramaturg brněnského studia Jan Souček, že by byli sami proti sobě, kdyby se diváka snažili zahrnout složitými předěly či obsáhlými pravidly.

"AZ-kvíz není a nebude okázalý, nesnaží se působit lacinými efekty. Je svižný a jednoduchý," potvrdila oblíbená moderátorka Eva Machourková, že o svou devizu kvíz nepřijde.

Retro večerníček?
"Chtěli jsme pořad omladit, orientovat jeho vzhled i znělku na mladé," poukázal Souček na to, že soutěž má překvapivou sledovanost i mezi školáky a studenty.

Mladí se na pořad dívají především v repríze v hluboké noci. "Zřejmě je to takový jejich retro večerníček," usoudil režisér kvízu Ladislav Cmíral. Notoricky známou melodii znělky proto obohatí moderní rytmus. Studio výrazně změní barvy, dekorace ovládnou ostře oranžová a tyrkysová.

Zásadní změnou však projdou pravidla: aby se vše zrychlilo, semifinálová kola se odehrají v časovém limitu. "Když se do té doby soutěžícím nepodaří spojit tři stěny trojúhelníku, rozhodne o vítězi počet získaných políček," popsal systém Souček. Pokud i tento počet bude shodný, dostanou soupeři rozstřelovou otázku. "Odpoví rychlejší. Ale pozor, když to bude špatně, prohrál," sdělil dramaturg.

Nejvíce vydělali železničáři
Poslední změna soutěžící rozhodně potěší. Grafická úprava bankomatu, na kterém si vítězové losovali odměnu, totiž šanci na velké částky zvyšuje. "Zrovna dnes jsme točili první díl nové série a vítěz si odnesl čtrnáct tisíc," uvedl Cmíral. Tedy jen o tisícovku méně, než je maximum na díl.

Statisticky nejúspěšnějšími účastníky AZ-kvízu jsou železničáři. A nejčastěji volené políčko je třináctka.

Dosud nejúspěšnější soutěžící v historii AZ-kvízu si přišel na čtyřicet tisíc korun. Peníze ale podle tvůrců nejsou v případě jejich pořadu hlavním motivem, proč se do klání stále hlásí tisíce lidí a jsou ochotni čekat i dlouhé měsíce na konkurz.

"Je to pro ně otázka prestiže. S mnohými se už důvěrně známe, hrají každoročně," prozradil dramaturg Lukáš Franta.

Jednoduché vysvětlení dlouhotrvajícího úspěchu komorní soutěže pro jednoho moderátora a čtyři soutěžící je i pro tvůrce záhadou.

"Popularita AZ-kvízu je věc, která mě myšlenkově zaměstnávala dlouhodobě. Je to pořad s mimořádnou výdrží nejen na české poměry," přiznal Cmíral. Podle něj je to soutěžícími. Ti prokazují rozsáhlé vědomosti i taktické schopnosti, a diváky proto baví jejich zápolení sledovat.

Podle Součka je za vším jednoduchost, která neomrzí. A Franta sází na legendární pověst: "Už je to prostě kultovní fenomén, i pro mladé," smál se.

. AZ-kvíz v číslech

natočeno bylo přes 2500 dílů
1. díl odvysílán 2. ledna 1997
pořad sleduje průměrně 500 tisíc diváků
soutěžilo více než 7 tisíc lidí
čekací doba na konkurz je 4 měsíce