Přes mobil si jízdenku cestující v Brně i nadále nekoupí.

Přes mobil si jízdenku cestující v Brně i nadále nekoupí. | foto: MF DNES

Brno ani po roce a půl nemá SMS jízdenky, proběhl už třetí tendr

  • 4
Rok a půl Brno usiluje o SMS jízdenky. Stále marně. Dopravní podnik na ně teď vypsal tendr. Už potřetí. Opět však oslovili tři stejné firmy. Podmínky předchozí soutěže splnil jeden uchazeč, a tak ji úředníci zrušili.

Únor 2012: "Už v létě budou Brňané platit za hromadnou dopravu SMS jízdenkami. Vypíšeme na ně tendr," hlásá po letech váhání Dopravní podnik.

Listopad 2012: Antimonopolní úřad výběrové řízení zastavuje. Podle kritiků podmínky favorizovaly jedinou firmu Erika. Dopravní podnik si to nemyslí.

Duben 2013: "Výběrové řízení kvůli přílišným průtahům rušíme," uznávají úředníci.

Červen 2013: Tiše vyhlášen druhý tendr. Platit mobilem se prý bude na podzim.

To je ve zkratce dosavadní časová osa příběhu brněnských SMS jízdenek. A teď na ní přibyl další milník. Ale start služby to navzdory několika oznámením není. Městská firma totiž s koncem září výběrové řízení opět zrušila.

Pátrat po společnosti, která v Brně bude SMS jízdenky zajišťovat, začala do třetice.

"Přesto platí, že platby pomocí SMS jízdenek by se měli cestující dočkat na podzim letošního roku, jak bylo avizováno," dušuje se mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Nenašlo se dost vyhovujících uchazečů

A jaký je tentokrát důvod odpískání tendru? Podle mluvčí se nesešel dostatek nabídek uchazečů, které by splnily podmínky úředníků.

MF DNES už v červenci psala, že ve druhém výběrovém řízení Dopravní podnik vyzval k přihlášení jen trojici firem, které splnily kritéria původního výběrového řízení pozastaveného antimonopolním úřadem. Ostatní se mohly o zakázce dozvědět jen samy z webu.

Ze tří přihlášených firem nakonec zůstala jen jediná - opět Erika. Podle úředníků však byla příliš drahá. Firmě Materna Communications v době podání nabídky chyběl úředníky žádaný certifikát ČNB.

A jak zjistila MF DNES, firma Airtoy pak výběrové řízení torpédovala dokonce záměrně.

"Věděl jsem, že na jednom z kritérií máme méně bodů než Erika, takže než nechat vyhrát dražší konkurenci bylo výhodnější zariskovat a nechat se také vyřadit. Věřil jsem, že DPMB bude postupovat podle zákona, a pokud zůstane jen jeden uchazeč, tendr zruší. Třetího pokusu se v pondělí samozřejmě opět zúčastníme," uvedl předseda představenstva firmy Airtoy Roman Janský.

Že se obdobný scénář, v němž firmy odpadnou, nebude znovu opakovat, není jisté. I na třetí pokus totiž Dopravní podnik oslovil jen tu samou úzkou skupinu uchazečů.

"Informace je zveřejněná i na webových stránkách Dopravního podniku. Přihlásit se tedy může kdokoli, kdo splní zadávací podmínky. Nabídky je možné podávat do 7. října," doplnila Hailichová.

To, že v oboru, v němž v Česku působí nejvýš deset firem, Dopravní podnik neinformoval více zájemců, kritizují odborníci stejně jako v případě minulého tendru.

"Je navíc velmi nestandardní, aby když v jednom výběrovém řízení selžou nabídky uchazečů, byli do nového tendru opět pozváni jen ti samí. Úředníci se každopádně nepoučili z vlastních chyb," dodal Martin Kameník z iniciativy Bezkorupce.

Vedení Brna, které je jediným akcionářem Dopravního podniku, komplikace příliš řešit nechce.

"Takové průtahy považuji za běžný průvodní jev podobných složitých technologických zakázek. Je potřeba se ptát, jestli chybu opravdu udělali úředníci, nebo je to vada systému nastaveného zákony," řekl náměstek primátora zodpovědný za dopravu Robert Kotzian (ODS).

Kolik firem se o zakázku za 8,5 milionu korun přihlásilo, bude jasné v půlce října. Na jedno "pípnutí" mobilu by se pak cestující mohli svézt buď 75 minut za 29 korun, nebo celých 24 hodin za 99 korun.