Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Test nádraží: V Brně se lidé bojí. Chybí jim policisté

  7:20aktualizováno  7:20
Hlavní nádraží v Brně se v celostátním testu MF DNES umístilo na čtrnáctém místě z dvaceti hodnocených. Nejhorší je bezpečnost a uzavření haly v noci, výborné je hlášení v několika jazycích.

Hlavní nádraží v Brně | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Redaktoři MF DNES se po tři dny procházeli jako ostatní cestující v nádražních halách a hodnotili služby jako běžní cestující. Jak v celostátním testu obstálo nádraží v Brně?

2,75

je známka pro brněnské nádraží. Takové hodnocení si odnáší největší krajský železniční uzel v rozsáhlém testu redakce MF DNES.

Hlavní nádraží v Brně se siuletou katedrály na Petrově

"Za dobře," řekli by školáci. Na školní stupnici, kdy jednička je nejlepší a pětka nejhorší, Brnu patří známka 2,75. Lepší známku než Brno si odneslo hlavní nádraží v Praze i Ostravě. Nejhůře naopak dopadly Karlovy Vary. Celkově v seznamu Brno stojí na podprůměrném čtrnáctém místě z dvaceti.

Redaktor MF DNES hodnotil během tří dní celkem dvacet kategorií. Od čistoty přes nabízené služby až po dostupnost na vozíku, vše prošlo podrobným testem. V některých kriteriích nádraží zabodovalo, v jiných zase zcela propadlo.

Bezpečnost na brněnském nádraží dopadla na pětku

Nejhorší známku Brnu přinesla kategorie bezpečnost, za tu dostalo pětku. V nedávném internetovém hlasování na zpravodajském serveru iDNES.cz více než osmdesát šest procent respondentů odpovědělo, že se na nádraží a v jeho okolí příliš bezpečně necítí.

Skoro devět procent z nich prožilo dokonce osobní negativní zkušenost. A to i přes to, že v nádražní budově a jejím okolí působí hned čtyři policejní útvary.

Hlavní nádraží v Brně v nociVe 23:00 se hlavní nádraží v Brně uzavírá

"Bezpečně se tady necítím hlavně po ránu. Přicházím před pátou a to se tady slízají takové partičky. Někdy jsem tady sama a najednou se objeví skupina lidí a mají trošku vypito. V takové situaci mám strach," popisuje své pocity prodavačka kávy z vestibulu stanice Markéta Pučálková.

Další nedostatečnou získala stanice za naprostou nepřístupnost v nočních hodinách. Hala budovy se totiž mezi jedenáctou hodinou noční a čtvrtou hodinou ranní pro veřejnost zamyká. Cestujícím, kteří propásnou poslední vlak, tak nezbývá nic jiného než si hledat volný hotel.

Úspěchy: dostatek taxikářů i kvalitní hlásání

Hlavní železniční uzel kraje naopak zabodoval v kategorii Dostupnost taxi. Během tří návštěv redaktora bylo před budovou vždy připraveno dostatek vozů s řidičem.

Hlavní nádraží v Brně

Body naskakovaly i díky kvalitě hlášení. Informacím z rozhlasu bylo bez problému rozumět jak ve vestibulu, tak na nástupištích. V případě zahraničních spojů sděluje hlas z reproduktoru časy příjezdů i odjezdů nejen v češtině, ale i v angličtině a němčině.

Redaktor MF DNES navštívil nádražní budovu v Brně během minulého týdne celkem třikrát. Při každé návštěvě hodnotil ve dvaceti kategoriích a pokaždé známkoval od jedné do pěti. Dílčí známky byly na konci v každé kategorii sečteny a zprůměrovány. Součet se nakonec podělil dvaceti.

Nádraží je bez front, ale večer zavírá

Bezdomovci, nevlídné prostředí nádražní haly a nemožnost zaparkovat. Tak by se daly shrnout hlavní nedostatky brněnského hlavního nádraží, jak vyplynuly z průzkumu MF DNES. K dobru lze nejdůležitější stanici v kraji přičíst čisté toalety a širokou nabídku občerstvení.

Cestující se na brněnském hlavním nádraží necítí bezpečně. To vyplývá z internetového hlasování a potvrzuje to i test MF DNES. A jak brněnské nádraží dopadlo? Oznámkovali jsme dvacet kategorií, vybíráme ty nejzajímavější.

Bezpečnost: 5

Bezdomovci, kapsáři a policie nikde

Nejhorší známka, kterou brněnské hlavní nádraží v hodnocení dostalo. Při třech návštěvách nebyl v dosahu ani jeden policista. Na nádraží sice působí hlídací služba a i policisté tudy pravidelně procházejí. Redaktor ale ani v jednom případě žádné neviděl.

Čistota v hale: 2

Zaměstnanci drah dělají, co mohou

V nádražní hale bylo vždy vytřeno a odpadkové koše vynesené. Cestující občas mluví třeba o pozvracené podlaze po ránu, úklidová služba ale podobnou spoušť uklidí vždy velmi rychle. Nečistým dojmem hala působí spíše kvůli celkové sešlosti drážní budovy.

Čistota v čekárně: 2

Sem tam papír na podlaze

Stejně jako hala i čekárna byla vždy vytřená a uklizená. V pozdějších hodinách se zde občas povalují papíry, jinak nelze ale čistotě čekárny nic vytknout.

Čistota na nástupištích: 3

Všudypřítomný holubí trus

Od pohledu lze poznat, že i o nástupiště se úklidová služba pravidelně stará. Celkový dojem na nástupišti kazí vrstvy ptačího trusu na místech, která jsou smetákem těžce dostupná. Tedy například mezi lavičkami, kde se odpočívá a čeká na spoj. Hustě pokálené spodní části přístřešku svědčí o tom, že nejeden cestující odcházel z nástupiště s nepříjemnou ozdobou šatstva.

Kulturnost prostředí haly: 4

V hale se mísí architektura všech stylů

Nádražní vestibul nepůsobí nijak přívětivě. Cestující čekají rozbitá skla a omšelé špinavé stěny. Na různých dostavbách a vylepšeních lze pozorovat, že se tento dojem pokoušeli architekti různých epoch vylepšit. Ovšem bez celkové koncepce, a tudíž bez úspěchu.

Záchody: 2

Turniket a poplatek šest korun ručí za čistotu

Úroveň toalet v podchodu brněnského nádraží se po zavedení turniketů hodně zlepšila. Návštěvníkům je k dispozici mýdlo a papírové ručníky, není cítit zápach. Nejedná se sice o žádný luxus, ve srovnání s jinými železničními stanicemi představují brněnské záchody ovšem nadstandard.

Fronty: 1

Na výdej lístků nemusí cestující dlouho čekat

U pokladen brněnského nádraží nečekalo při žádné z návštěv redaktora více než pět lidí. Odjíždí-li někomu za dvě minuty vlak, může být ovšem i to někdy moc. Přesto za fronty u pokladen dostává brněnský "hlavák" jedničku.

Bezdomovci: 2

Všudypřítomní, občas žebrající

Bezdomovci k okolí hlavního nádraží neodmyslitelně patří. Přímo uvnitř, na nástupištích nebo v čekárnách ale příliš k vidění nejsou. Známou větu "nemáš pár drobných?" přesto na nádraží v Brně slyšet lze.

Možnosti nákupu: 1

V hale sežene cestující vše potřebné

Hladoví čekající se mohou občerstvit v několika stáncích, obstarat si noviny a nejnověji také nakoupit v prodejně zdravé výživy. Nechybí pekárna ani stánek s kávou do kelímku. Takže za jedna.

Úschovny zavazadel: 4

Kolo si tu neschováte

Cestujícím je k dispozici dostatek úschovných skříní. Vyzná-li se ovšem v matoucím značení. Sledovat ceduli se symbolem kufru není v Brně totiž vždy jednoduché. Navíc skříňky je nutné vyklidit do jedenácté hodiny večer, kdy se nádražní hala zavírá.

Parkování: 4

Pouze několik míst, vždy obsazeno

Má-li řidič auta štěstí, může obsadit jedno z několika málo míst před hlavním vchodem. Za půlhodinu stání zaplatí patnáct korun. Nejbližší možnost dlouhodobého parkování je přes ulici u hotelu Grand. Místo je nutné si ovšem den předem rezervovat a zaplatit čtyři sta padesát korun za den stání.

Dostupnost na vozíku: 2

Není problém

Dá se dostat kamkoliv. Komplikace mohou nastat při příjezdu vlakem, když na nádraží zapomenou včas přistavit výstupní plošinu na vozík. To se totiž stalo integrované taneční skupině z Ostravy. Podle vozíčkářů se to stává ale i na jiných nádražích.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.