Modernizaci železnice mezi Brnem a Zastávkou možná zbrzdí obec tetčice. Ta podala kvůli protihlukovým stěnám žalobu k soudu (ilustrační snímek).

Modernizaci železnice mezi Brnem a Zastávkou možná zbrzdí obec tetčice. Ta podala kvůli protihlukovým stěnám žalobu k soudu (ilustrační snímek). | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Tetčice podaly žalobu kvůli protihlukovým stěnám u železniční trati

  • 45
Moderní železnice, po které budou jezdit elektrické vlaky ve špičce každou čtvrthodinu. Tak by měla vypadat více než dvacet kilometrů dlouhá trať mezi Brnem a Zastávkou za 4,1 miliardy korun. Plán ale může zhatit obec Tetčice, která kvůli projektu podala žalobu ke Krajskému soudu v Brně. Zatímco jinde se marně dožadují protihlukových stěn. V Tetčicích je nechtějí.

Místním vadí především protihlukové stěny, které mají vyrůst v okolí trati. "Podle projektu budou tři a půl metru vysoké. Obyvatelé Sušilovy ulice, která vede kolem železnice, je proto nechtějí mít za domem. Stěny by hyzdily obec," zdůvodnil nesouhlas tetčický starosta Martin Ambros.

Vesnice nejprve podala námitky vůči územnímu rozhodnutí stavebního úřadu v Rosicích. A když je potvrdil i krajský úřad, obrátilo se vedení Tetčic na soud.

Elektrické vlaky do Zastávky

Správa železniční dopravní cesty připravuje elektrizaci trati mezi Brnem a Zastávkou u Brna. Náklady na přestavbu dosáhnou 4,1 miliardy korun, z toho 2,9 miliardy by mělo jít z evropských fondů.

Za tyto peníze se opraví celé koleje, jejich podložení i všechny mosty na trati. Vznikne také nové zabezpečovací a trakční vedení. Cestující se mohou těšit na nová nástupiště včetně bezbariérových přístupů.

Kolem trati jsou v plánu protihluková opatření v celém úseku. Součástí stavby bude i zdvoukolejnění úseku mezi Střelicemi a Zastávkou u Brna. Cílem je zpřesnění a zrychlení provozu na železnici.

"Naším cílem je, aby stěny měly maximálně osmdesát centimetrů. Kdo bydlí u trati, na hluk si už dávno zvykl. Vlaky navíc dělají menší rámus než tramvaje. Takhle na tom jen vydělají stavební firmy," dodal starosta Ambros.

Podle Martina Bouška ze stavebního úřadu v Rosicích si ale třiapůlmetrové stěny vyžádali pracovníci krajské hygienické stanice, kteří postupovali na základě tehdy platného nařízení vlády. "Konkrétní délka stěn pak byla výsledkem zpracované hlukové studie," poznamenal Bouška. Zábrany by měly obyvatele Tetčic chránit, i když si to oni sami nepřejí.

Krajský soud bude o žalobě Tetčic jednat koncem tohoto měsíce. "Ze zákona na to má devadesát dní, přičemž žaloba přišla 10. července. Konkrétní datum však prozatím není známé," uvedla mluvčí soudu Miroslava Sedláčková.

Vítězství Tetčic může modernizaci výrazně zbrzdit

Kdyby dal soud za pravdu oběma úřadům, začne přestavba železniční trati mezi Brnem a Zastávkou někdy ve druhé polovině příštího roku. Hotovo by bylo v závěru roku 2015. Pokud naopak Tetčice uspějí a soud nařídí projekt znovu projednat, může se celá investice výrazně zbrzdit.

"Nepředpokládáme, že by to mohlo znemožnit uskutečnění stavby. Rozhodně by to však znamenalo posun stavebního řízení," potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Je ale otázkou, zda se později na modernizaci najdou peníze. Podle krajského koordinátora integrované dopravy společnosti Kordis jde přitom o nejdůležitější investici v oblasti modernizace železnice na jižní Moravě.

"Stávající zastaralá a kapacitně nedostatečná trať je příčinou častých zpoždění vlaků a brzdou ve zvyšování počtu spojů. Po dokončení stavby očekáváme výrazné zpřesnění a zrychlení provozu," řekl už dříve Květoslav Havlík z Kordisu.

Vlaky by na nové trati mohly ve špičce jezdit i v patnáctiminutovém intervalu. "Jezdím vlakem každý den a určitě bych to ocenila. Ale zase chápu lidi z Tetčic, kteří nechtějí mít u domu vysoké betonové zdi," krčila rameny Jana Veselá z Rosic.

Starosta Ambros však upozorňuje, že lidem z Tetčic se celková cesta vlakem zpomalí o čtyři minuty. "Přibudou totiž dvě nové zastávky," uzavřel starosta.