Zahájení turistické sezony v Moravském krasu proběhlo dnes na nádvoří pivovaru v Černé Hoře. Tam se sešlo několik set turistů s různými klikami, kterými pomyslně otevřeli turistickou sezonu.

Zahájení turistické sezony v Moravském krasu proběhlo dnes na nádvoří pivovaru v Černé Hoře. Tam se sešlo několik set turistů s různými klikami, kterými pomyslně otevřeli turistickou sezonu. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Turisty lákají na jižní Moravě stále stejná místa, v kraji je však nic nezdrží

  • 5
Studená propast Macocha a okolní jeskyně na severu jižní Moravy a slunný Lednicko-valtický areál na jihu kraje. To byla dvě největší lákadla pro statisíce turistů, kteří do regionu loni zavítali. Na třetím místě se umístil zábavní Dinopark ve Vyškově.

Vyplývá to z nového žebříčku nejnavštěvovanějších atrakcí agentury CzechTourism, který má MF DNES k dispozici.

V desítce nejvíce navštěvovaných zajímavostí České republiky však jižní Morava nefiguruje ani jednou. A nemá zastoupení ani v nejnavštěvovanějších památkách, galeriích, muzeích nebo zoologických zahradách.

Táhnou i sklípky

Zato kategorii "Příroda" suverénně vedou jeskyně v Moravském krasu se 359 862 návštěvníky za rok 2008. Oproti předchozímu roku však zájem mírně poklesl.

V kategorii Hrady a zámky předběhl lednický zámek jen oblíbený zámek v Českém Krumlově. Ten lednický se tak díky 331 013 návštěvníkům umístil hned na druhém místě. Počet příchozích je navíc oproti předchozímu roku vyšší.

"Žebříček ukazuje jen prvních několik pozic. Na jižní Moravě rozhodně nejsou zajímavá jen tato tři místa, je jich mnohem víc, třeba cyklostezky nebo oblíbené sklípky," vysvětlil Filip Remenec z agentury CzechTourism.

Na jižní Moravu podle něho cestují turisté houfně. "Vyplývá to i ze statistiky z roku 2008, kdy byl tento kraj po Praze a Karlovarském kraji nejnavštěvovanější," dodal Remenec.

Pro turisty je toho málo

Objevují se ovšem i názory, že jižní Morava dělá pro turisty málo.

"Zahraničním turistům se obecně do regionů vůbec nechce, většina jich jede jen do Prahy. A i českému turistovi už nestačí jen pobyt v penzionu, chce třeba půjčit kolo, loďku nebo si zajít na dobrou večeři. Konkrétně jižní Moravě třeba chybí lokální gastronomické speciality," uvedl nedávno pro MF DNES prezident Asociace cestovních kanceláří Tomio Okamura. - čtěte Okamura: Ohňostroj, velkolepá akce na nic. Ta turisty nepřivede

Turisté tak možná přijedou "na otočku" do Moravského krasu nebo zavítají do Lednice, v kraji ovšem déle nezůstanou.

"Jen víno je tady neudrží, chtějí i relaxační zázemí," řekl Okamura. Kraj by podle něho měl podpořit takové projekty, které rozvoji cestovního ruchu pomohou.