Prosperující výstaviště ve Vídni.

Prosperující výstaviště ve Vídni. | foto: www.messe.at

Vídeňské výstaviště slaví úspěch, je menší a s Brnem si nekonkurují

  • 2
Vídeňské výstaviště se tomu brněnskému docela podobalo. Nejsou tak daleko od sebe a ani výstavní plocha nebyla o moc větší. Ve Vídni prostor navíc provozuje stejná firma, která nejdříve měla zájem o Brno. I tak ale rakouské výstaviště úspěšně funguje a to brněnské by se od něj mohlo učit.

Britská společnost Reed Exhibitions Companies měla původně zájem o brněnské výstaviště, při vyjednávání o koupi však byla úspěšnější německá firma Messe Düsseldorf. Britové tak zkusili štěstí i v nedaleké Vídni a uspěli. "Dokážeme zorganizovat veletrh, kongres i firemní akci," popisuje Matthias Limbeck, který je ředitelem výstaviště Messe Wien pro oblast střední a jižní Evropy.

Považujete brněnské výstaviště za vaši konkurenci? Může špatná situace v Brně souviset i s tím, že jste mu přebrali vystavovatele i návštěvníky?
To určitě ne. Nepřekrývají se branže, na které cílíme, nepřekrývají se veletrhy ani cílová skupina návštěvníků.

Co jste tedy udělali na vídeňském výstavišti jinak než v Brně, že se vám daří zvyšovat návštěvnost i zájem vystavovatelů?
Nebudu teď v žádném případě kritizovat kolegy z Brna, se kterými jsme ve velmi dobrém kontaktu a čile spolu komunikujeme. Velkou výhodou pro nás je určitě existence dvou výstavišť, jednoho ve Vídni a druhého v Salcburku. Vídeň je hlavní město a je mezinárodně dobře propojené, v rámci Rakouska však leží trochu na okraji. Takže Vídeň se hodí na velké mezinárodní akce a Salcburk zase na lokálnější veletrhy nebo takové, které více cílí na návštěvníky z Německa, protože je blíže německých hranic.

Přesto firmy často Vídeň chválí za inovativní přístup a netradiční metody. Co si pod tím lze představit?
Když jsme v roce 2001 přebírali výstaviště od města Vídně, byla zde výstavní plocha o velikosti zhruba 100 tisíc metrů čtverečních. To je jen o něco málo více, než kolik je dnes v Brně. A museli jsme uznat, že je to zbytečně moc. Vsadili jsme tedy na multifunkcionalitu, zmenšili výstavní plochu na 55 tisíc metrů čtverečních, investovali do výstavby kongresového centra, které pojme až 33 tisíc účastníků. Dnes máme také dvě stanice metra v těsné blízkosti výstaviště. Navíc Vídeň nabízí hotely s dostatečnou ubytovací kapacitou, ale také například dostatečné možnosti využití volného času a památek.

Zmínil jste multifunkcionalitu, co to znamená?
Že se nesoustředíme pouze na jeden druh akcí, můžeme nabídnout různé možnosti pro všechny zájemce. Dokážeme zorganizovat veletrh, kongres, firemní akci - všechno na jednom místě. Máme čtyři haly, které jsou navzájem propojené koridory. Ve všech halách může tedy probíhat jedna velká akce najednou nebo čtyři menší samostatně.

Řada firem v poslední době sází na jiné formy propagace. Pociťujete propad zájmu o veletrhy?
Je pravda, že částečně společnosti přesměrovaly své marketingové výdaje, ale to v žádném případě neznamená propad zájmu o veletrhy. Vytváříme totiž obchodní kontakty a vztahy.