Odpovědět na dopis ze zahraničí může stát desetitisíce korun.

Odpovědět na dopis ze zahraničí může stát desetitisíce korun.

Úřad odepsal na dopis ze zahraničí. Teď musí platit desetitisíce korun

  • 3
Firmám spolupracujícím s Veletrhy Brno může dorazit nevinný dopis. Zahraniční společnost v něm žádá o aktualizaci údajů v katalogu firem. Kdo se ovšem nechá zlákat odkazem na jméno tradičního brněnského vystavovatele, dočká se nepříjemného překvapení. Za pár týdnů mu přijde faktura až na tisíc eur.

A po telefonátu na výstaviště zjistí, že se stal obětí podvodu, se kterým nemají Veletrhy Brno nic společného.

Přesně to se stalo i šlapanickému městském úřadu, který s Veletrhy Brno spolupracoval. Jménem veletrhu Autosalon dorazily na úřad tři dopisy s žádostí o aktualizaci kontaktních údajů. Dva ze Švýcarska, jeden z Mexika.

Mluvčí šlapanické radnice v dobré víře aktualizované informace poslala v přiložené obálce nazpět. A za to jí přišla faktura na osm set padesát eur, tedy přibližně na jedenadvacet tisíc korun.

"Hned jsem tam volala a paní mi řekla, že jsme měli týden na to, abychom to zrušili. Když jsem na ni naléhala, řekla, že to probere s managementem," popsala mluvčí šlapanického úřadu Magdaléna Černá.

Podvodníci rozesílají dopisy například pod názvy firem Intercable Verlag, Construct Data - Verlag nebo Expo Guides. Jsou napsané perfektní angličtinou a na první pohled vypadají velmi seriózně.

Brněnské veletrhy o problému vědí už delší dobu. "S tímto případem nemáme nic společného, ačkoliv v něm bohužel figuruje jméno společnosti Veletrhy Brno," připustil vedoucí komunikace a PR David Pokorný. Doplnil, že na společnost Construct Data - Verlag už Veletrhy Brno podaly žalobu.

"Jmenovaná firma si vytáhla z našeho vystavovatelského katalogu kontaktní údaje třetí osoby, které pak zaslala dopis, kde jí nabízí bezplatnou aktualizaci údajů v nějaké databázi. Dopis bohužel obsahoval i špatně čitelnou doložku, že se jedná o závazek inzerovat za určitých finančních podmínek bez možnosti tento závazek vypovědět."

Inzerce navíc není jednorázová, ve většině případů se "sjednává" na tři roky. Podvodníci tak mohou připravit firmy o více než padesát tisíc korun.

Strategie "mrtvého brouka" na ně přitom neplatí. Pokud podvedená společnost nezaplatí, může se v některých případech dočkat upomínek a nakonec žaloby. Až k soudu žene nezaplacené pohledávky například zmiňovaná Intercable Verlag.

České soudy už v minulých letech řešily několik takových případů. S různým výsledkem. Ve většině případů sice daly za pravdu podvedeným, někdy ale zvítězili podvodníci.

To když se zaměstnanci podvedených firem snažili celou záležitost přehlížet nebo řešit "neoficiálně" po telefonu.

"Samozřejmě nejlepší je na něco takového nenaletět. Pokud už k tomu ale dojde, je dobré vše řešit písemně a dopisy posílat s dodejkou, aby bylo jisté, že je druhá strana převzala," radí Gerta Mazalová ze Sdružení na ochranu spotřebitelů.

České soudy dokonce musely řešit případ i opačné žaloby. To když Intercable Verlag žalovala českou firmu, která na podvodné praktiky upozornila švýcarské úřady. Podle podvodníků tím Češi poškodili jejich dobrou obchodní pověst.

Soud dal ale za pravdu české společnosti.